Auteur Topic: Maskers  (gelezen 10978 keer)

Roel van Breugel

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 13
Maskers
« Gepost op: 28 november 2009, 20:10:36 »
Na een prima SGG vandaag gelijk eens met de maskers aan de gang. Jammer dat niet is verteld dat het volledige maskeren niet in de Advanced versie werkt maar alleen één spoor.  :(

Volgens de Help, getuige de volgende tekst bij Neue Functionen - Dynamische Masken: "Diese Funktion sind ab der Advanced-Lizenz verfügbar, für die Advanced-Lizenz gelten jedoch einige Einschränkungen, die im Thema gekennzeichnet sind, siehe auch Lizenzen und Funktionen." en daar "Dynamische Masken zur Maskierung kompletter Bildmischungen, (Anzahl der Masken je Bildmischung, n = beliebig viele) = 1"

Maar kan in "Schermen > Screen1" geen Masker kiezen na rechtsklik...

Kan iemand mij vertellen hoe dit voor één spoor aan te zetten is?

Groeten, Roel

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Maskers
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2009, 21:14:56 »
Hallo Roel,

In de advanced versie kun je wel een maskerstapel maken en in de tijdlijn meerdere achter elkaar. Alleen is de advanced versie de maskerstapel en de renderstapel maar een gecombineerde opdracht. De beeldstapel staat daar los van en kan meerdere afbeeldingen/sporen omvatten. Lees de help er nog maar eens goed op na en volg de voorgeschreven akties als beschreven.

Henk

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Maskers
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2009, 21:24:15 »
Hallo Roel,

Ik denk (hoop) dat ik je stemming toch een beetje kan verzetten van :( naar  :)!

De beperking in maskergebruik van de Advanced-versie is minder beperkend dan het lijkt: je kunt net zo veel maskersporen gebruiken als je wilt, maar elke set, bestaande uit maskersporen en de bijbehorende beeldsporen (dus de set van afbeeldingen-stapel plus maskerstapel) kan slechts 1 maskerspoor bevatten. Technisch houdt dat in: een maskerspoor combineert automatisch de keuze "maskerstapel + renderen" zoals vandaag tijdens de SGG-dag getoond.
Om terug te grijpen naar een voorbeeld van vandaag: de getoonde combinatie van titel "Rügen" en het "zwart/wit-gedeelde"masker is bij Advanced niet mogelijk. De titel alleen, of de verrekijker alleen, is wel mogelijk.
Per set kunnen wel meerdere beeldsporen hun resultaat naar de afbeeldingen-stapel sturen.

Om van een beeldspoor een maskerspoor te maken moet je niet zijn bij Schermen of Screens (in de Mediapool), maar moet je het betreffende spoor selecteren (klikken in de "kop" van het spoor, zodat de gele lijn links getoond wordt) en dan in het Eingenschappen-paneel (links in het WP-scherm) klikken op het plusje voor "Routing / maskering". Daar kun je aangeven of het resultaat van dat spoor direct naar het screen gestuurd moet worden, naar de afbeeldingenstapel of naar de maskerstapel (Masker + Renderen).

(tijdens mijn schrijfwerk, met thee-onderbreking, bleek Henk ook al een reactie te hebben geschreven).
AVé,
Cuno

Roel van Breugel

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 13
Re: Maskers
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2009, 22:11:04 »
Heren,

Alvast dank voor de snelle service!  :( >>  ;)

Cuno,

Als ik op Eigenschappen klik zie ik een venster met de titel "Beeldspoor" en hierin de opties: SpoorID, Crossfade, Screen, Beeldveld, Objecten, Doel-pc, Naam en Beschrijving. De door jou genoemde (en getoonde) optie is er bij mij niet bij. (komt dit door versie 4.00c?).

Groeten, Roel

Roel van Breugel

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 13
Re: Maskers
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2009, 22:14:26 »
Cuno,

Sorry, maar mijn antwoord was sneller dan dat ik wilde  :o

Ik kijk verkeerd. nu zie ik welk venster je bedoelde.


Bedankt en tot ziens!  (volledig  :D)

Roel

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Maskers
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2009, 13:03:12 »
Hallo Roel,

Aanvulling voor jou (en voor alle andere SGG-leden): ik heb de hand-out van het masker-bespreking van gisteren intussen uitgeschreven. Het resultaat is te vinden op de websiten van de Stumpfl Gebruikersgroep, in het (besloten) leden-deel.
AVé,
Cuno

Roel van Breugel

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 13
Re: Maskers
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2009, 15:48:07 »
Cuno,

Hartelijk dank!

Roel

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Maskers
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2009, 16:41:48 »
Jammer Cuno, dat je de hand-out verstopt hebt in het besloten leden -deel van de SGG. :)
Sinds ik niet meer lid ben,kan ik daar niet meer in, maar heb zeker wel belangstelling.
Ben al wat aan het worstelen geweest met het maskeren, maar begrijp nog niet alles.
Heb je de handout ook niet beschikbaar voor oudleden ;)

Groet Anton

Chief John

  • Gast
Re: Maskers
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2009, 17:15:19 »
Ugh Anton,

Een goede reden om weer lid te worden..!!!

 ;D ;D ;D

Chief John

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Maskers
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2009, 12:26:27 »
Ach, wie weet.
In het volgende seizoen.