Auteur Topic: video kaart  (gelezen 8896 keer)

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
video kaart
« Gepost op: 1 oktober 2006, 12:43:23 »
Hoi,

Voor mijn computer wil ik een nieuwe videokaart aanschaffen waar het beeldscherm en de beamer tegelijk op aangesloten kunnen worden.

Het moet een 256 mb worden.

Vraag: Welke specifieke specificaties moet ik op letten om een goed (dus niet uitmuntend) resultaat te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2006, 15:00:26 door Adri Snijders »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: video kaart
« Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2006, 23:58:28 »
Hallo Adri,

Je zult dan eerst even moeten vaststellen welk type videokaart in jouw computer geplaats moet worden: AGP of PCI-express PCIe).

Ik zou in ieder geval gaan voor een kaart met een chipset van ATI (de ATI Radeon kaarten).

In de iets oudere series zou je kunnen denken aan een X850 of een X800.

Die kaarten zitten prestatietechnisch tussen de huidige toppers (X1900) en de subtopper (X1600) in.

De X800 is bij Alternate nog beschikbaar in AGP en PCIe-uitvoering. De X800 en de X850 kan ik nog beperkt leveren in PCIe-uitvoering.

De X1600 is verkrijgbaar voor AGP en voor PCIe.
De X1900 is alleen verkrijgbaar voor PCIe.

AVé,
Cuno

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re: video kaart
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2006, 20:46:21 »
Cuno

Hoe weet ik welk type videokaart er in mijn computer geplaatst kan wordem

Adri

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: video kaart
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2006, 01:29:01 »
Hoi Adri,

Meerdere mogelijkheden:
- op de factuur van de pc kan staan welke kaart er nu zit, of
  welk moederbord er in zit.
- hoe oud is de computer? computers van meer dan twee jaar oud hebben eigenlijk allemaal AGP, tussen één en twee jaar oud zijn AGP en PCIe beide mogelijk, en bij nog jongere computers komt bijna alleen nog maar PCIe voor.

of
- klik met de rechter muisknop op 'Deze computer'
- kies 'Beheren'
- kies 'Apparaatbeheer'
- dubbelklik op 'Beeldschermadapters'
--> dan zie je welke kaart er in zit. Dat kan een indicatie geven voor het verschil AGP/PCIe.

of
- klik met de rechter muisknop op het bureaublad
- kies 'Eigenschappen'
- tabblad 'Instellingen'
--> hier staat in het midden aangegeven aan welke kaart de monitor is aangesloten.
- kies 'Geavanceerd'
- tabblad 'Adapter'
--> hier staan meer details over de videokaart. Soms staat achter 'Chiptype' ook het type aansluiting.

AVé,
Cuno

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re: video kaart
« Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2006, 15:13:50 »
Cuno,

Ik heb een videokaart: Radeon 9200 AGP (128 mb)

Wat adviseer je mij, met de gegevens uit je eerste reactie, om aan te schaffen. (een betaalbare oplossing met goede resultaten - dus niet uitmuntend)

Adri

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: video kaart
« Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2006, 15:00:26 »
Hallo Adri,

In dit geval adviseer ik een kaat met de Ati Radeon X850XT-chipset, uiteraard in AGP-uitvoering.

Die biedt enerzijds een (forse) prestatieverbetering t.o.v. de 9200 die je nu hebt, en heeft een zeer goede prijs/prestatieverhouding.

Omdat het een kaart van een eerdere generatie betreft, is die bij de groothandel/distributeurs niet meer beschikbaar.
Maar de firma Alternate heeft volgens hun website (http://www.alternate.nl nog exemplaren in voorraad. Zoek (links bovenin) naar X850, dan kom je uit bij de 'Xpertvision/Palit Radeon X850XT' voor 199 euro.

De (nieuwere) X1600-serie is goedkoper, maar presteert ook minder dan de X850.

AVé,
Cuno