Auteur Topic: welke grafische kaart  (gelezen 14093 keer)

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
welke grafische kaart
« Gepost op: 3 december 2003, 13:11:40 »
Hallo, Diaforum.
Ik heb voor de verandering eens een vraag, misschien dat iemand mij kan helpen.

Ik sta op het punt een nieuwe computer te kopen.
Voor de meeste onderdelen ben ik er wel uit, behalve voor de grafische kaart.
Ik werk met wings platinum van de firma stumpfl. De maker van dit progamma, Christoph Hilger, geeft aan dat de met ATI chipset uitgeruste kaarten, prima werken.
Uit diverse testen komen de ATI 9600 pro kaarten goed uit de verf.
Deze zijn echter weer in twee smaken te krijgen. Namelijk met 128 mb geheugen, en met 256mb geheugen.
Wat het verschil is, heb ik uit de testen en revieuws nog niet kunnen achterhalen.
Wie kan mij hier iets over vertellen.

Groet

« Laatst bewerkt op: 7 december 2003, 20:42:37 door Anton Sollie »

marco

  • Gast
Re: welke grafische kaart
« Reactie #1 Gepost op: 3 december 2003, 16:57:23 »
Ook ik ben geinteresseerd in een advies waarbij ik langer dan 2 jaar kan werken met de toekomstige mogelijkheden van Wings. Met de kaart die Stumpfl 2 jaar terug als uitstekende kaart aanbeviel/aanbevool - Matrox Millenium G450 - zijn nu de Platinum versie 1.20 toepassingen niet meer
volledig mogelijk.

Groeten,

Marco

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: welke grafische kaart
« Reactie #2 Gepost op: 3 december 2003, 21:28:11 »
Deze kaart werk ik nu ook mee. De matrox G 450.
Geweldige kaart, een van de eerste die ook dual head had.Wat ik niet meer zou willen missen. Tegenwoordig gaat het om de 3D kaarten. Dat is die ''oude'' matrox niet. De nieuwe ATI kaarten wel. Ze bezitten ook zo,n beetje allemaal dual head.

Die 9600 pro, met nadruk op pro, komt goed uit de testen.
Is nu flink in de aanbieding, omdat hij er uit gaat. De vervanger heet 9600XT. Kijk maar eens op www.pcglobe.nl voor die pro versie.
Een aardige prijsvergelijk site,is www.tweakers.net onder buyerszone/pricewatch/videokaarten.

groet



Bericht bewerkt (03-12-2003 22:42)

marco

  • Gast
Re: welke grafische kaart
« Reactie #3 Gepost op: 4 december 2003, 13:48:30 »
Hallo Anton,

En de toevoeging Millenium niet te vergeten; kan nog jaren mee ....
Achtergrond van mijn vraag is, wat worden de mogelijkheden over 4 -5 jaar; ik ben namelijk niet iemand die de Wings CD inruilde voor een event player omdat dat zo makkelijk was. En nu kan de eventplayer worden ingeruild tegen de apparaten die er aan komen. Uitgaven doe ik alleen omdat er technische mogelijkheden komen zoals een beamer te gebruiken ipv de projektoren en over enkele jaren slaat de balans door naar een beamer ipc de diaprojektor. Een grafische kaart zal bij mij toch ook een jaar of 4 moeten en wie weet heeft Stumpl dan 4D of wat dan ook.

Groeten,

Marco

Chief John

  • Gast
Re: welke grafische kaart
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2003, 07:05:34 »
Coffeedikkijkers,

In PC-land is 4 jaar vooruitkijken schier onmogelijk. Kijk maar eens 4 jaar terug...
Koop nu een grafische kaart met 256 Mb RAM. Die gaat langer mee dan een met 128 Mb RAM en dat is redelijk voorspelbaar...

Chief John

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: welke grafische kaart
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2003, 08:24:08 »
Of overweeg nog even door te sparen en de 9800 pro 128MB aan te schaffen. Mijn indruk is dat je in de toekomst met Wings (hdav-toepassingen) meer aan de hardwarematige DirectX9-mogelijkheden zult hebben, dan die voorlopig redelijk riant gevulde geheugenbankjes.

Op de 9800 lijkt in de geheugenuitbreiding niet idioot veel winst te zitten, zelfs niet voor die zware game-applicaties waar hoofdzakelijk mee getest wordt; ik kan niets bedenken waarom dat voor Wings dan anders zou zijn. Dit ligt echter anders bij de 9600 die meer geheugen nodig heeft voor DirectX9-grappen.

Maar voor wat het je waard is, want alleen gebaseerd op indrukken van tests en artikelen.

En helaas, er komt vast een DirectX versie 10 die weer nieuwe hardware vereist.... Tegelijk maar goed ook, dat de ontwikkelingen voortgaan, al zijn lang niet al die nieuwe grappen even interessant. Van een aantal hdav-toepassingen kon je twee jaar terug alleen maar dromen (terwijl je zeer tevreden bleef met die fantastische Matrox-kaart).
Dat we voor de nieuwste mogelijkheden notabene vooral de gamers moeten bedanken, had ik nooit zo gedacht.  Maar het zal vast niet de laatste keer zijn dat ook voor dia- en videotoepassingen onze hardware tekort blijkt te schieten.

Groet,
Joris



Bericht bewerkt (05-12-2003 17:21)
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: welke grafische kaart
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2003, 16:38:42 »
Dank je allemaal.
Ik denk dat ik financieel gezien bij de 9600 pro uitkom.
De 9800 is mij echt een stapje te duur, zo graag als ik die ook wil hebben.

De 9600 pro met 256 mb is nu ongeveer 160 euro, inclusief bezorging.
Heb ik toch een leuke kaart, val ik er ook geen buil aan, als ik over tijdje besluit, om er een andere luxere kaart in te stoppen.

De wereld van de techniek zal wel voortschrijden, en onze verlangens ook.
Ik moet nu natuurlijk mijn budget en dat verlangen en wat ik nu nodig heb(met enige uitloop), op een rijtje zetten.

Oja Joris, over dat direct x. Kijk even op tweakers.net
Er is daar net iets gepost.


Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: welke grafische kaart
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2003, 18:31:32 »
Hallo allemaal,

Ik  heb zelf in twee systemen een Radeon-kaart zitten, een 9200 en een 9600, beide met 128 MB en die draaien uitstekend.

De 9600 heeft mogelijk iets meer (reserve)kracht aan boord, maar het verschil is bij gewoon gebruik niet groot.

Omdat de nieuwe modellen kaarten (nu de 9800) eerst een tijd gewoon (veel) te duur zijn, zou ik niet snel op dat nivo instappen, zeker niet voor 'vrijetijdsgebruik'. Dan maakt een paar minuten meer rekentijd op een mpeg of avi niet zo hee veel uit. Voor dagelijks/professioneel gebruik spelen natuurlijk tijdsargumenten sterker.

Voor de 'smalle' beurs adviseer ik op dit moment de 9200 (dik onder de 100 euro), en voor de stevige gebruiker de 9600 (gewoon of pro).

En voor de echte pro's natuurlijk nog iets hoger.

AVĂ©,
Cuno

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: welke grafische kaart
« Reactie #8 Gepost op: 6 december 2003, 09:21:15 »
Anton Sollie schreef:

> Oja Joris, over dat direct x. Kijk even op tweakers.net
> Er is daar net iets gepost.

Dank voor tip.

Standaardprobleem: het is weer helemaal op gamers gericht. Ik ben nog van de bordspelen, en heb dus nauwelijks een idee waar het over gaat. Rara, hoe maak je een vertaalslag naar videomogelijkheden, en wat gebruikt Wings Platinum van die DirectX mogelijkheden?

Voor een deel zit dat in de rekenfaciliteiten (aardige tijdswinst in het aanmaken van de videobestanden, en betere weergave in de previewvensters), maar vast ook in die hdav-grappen met beeld in beeld, verschuivend beeld, werken met meerdere vensters e.d.). Hoe belangrijk DirectX daarin is, laat staan welke hardwarematige voorzieningen daar werkelijk belangrijk in zijn...., het zou leuk zijn als iemand daar benul van heeft en iets zinnigs over wil posten....

Groet,
Joris



Bericht bewerkt (06-12-2003 10:23)
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: welke grafische kaart
« Reactie #9 Gepost op: 7 december 2003, 20:42:37 »
Alles afwegende, inclusief een nog steeds dalende prijs, zal de keuze in de week voor kerst wel op de 9600 pro vallen.

Allemaal bedankt.