Auteur Topic: Geluid: galm  (gelezen 6593 keer)

Gert Helmus

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 5
Geluid: galm
« Gepost op: 24 augustus 2010, 11:13:12 »
Beste collega's

Ik heb opdracht van een club die haar 25-jarig jubileum viert, om een beeldprogramma te maken dat dialogen en zang (13 mensen) via een projectie op een doorzichtscherm ondersteunt.
Leuk en spannend om te maken! Dat programma is bijna gereed. Wat ik nog nodig heb is enkele geluidseffecten. De belangrijkste daarvan is een galm die ik wil toepassen bij enkele opnamen van een kathedraal
waarin denkbeeldige monniken zingen. In WP4 heb ik geprobeerd dat uit te vinden maar dat lukt mij niet erg. Het blijkt dat je vanuit deze optie op internet moet gaan zoeken en dan stuit je op een groot aantal sites.
Een deel daarvan is buiten werking.
Wie wil mij een logische weg wijzen om aan een mooie galm te komen? Bij voorbaat dank.

Gert Helmus

 

H.Benning

  • Junior
  • **
  • Berichten: 32
Re: Geluid: galm
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2010, 12:01:40 »
Beste Gert

Inderdaad staan er op het internet zeer veel effectmodules die in WP4 gebruikt kunnen worden.
Voor de gewenste nagalm kun je gebruik maken van de VST plugin die standaard ingebouwd zit in WP4.
WP4 staat standaard ingesteld op het gebruik van VST plugins.
Mocht dit niet zo zijn dan kun je dit kiezen via Opties - Project opties - Uitvoer  en kies bij het vak Audio effecten: VST (=standaard).
Vervolgens klik je in de spoorkop (van het spoor waar je te bewerken audio object staat) op het Stumpfl tekentje (gele Stumpfl logo).
In het linkervak op het scherm (meestal onder het vak gereedschappen) verschijnt dan het subvak VST plugins met een rijtje Plugin1 tot Plugin 10.
Klik op het + teken voor Plugin1. Volgens klik je op --geen effect-- en daarna op het gele mapsymbooltje en het rode pijltje.
Als alles goed geïnstalleerd is verschijnt dan een subschermpje met de aanwezige VST plugins.
Kies Christian Knufinke - SIR impulse respons processor.
Er verschijnt dan een blauw scherm van deze plugin.
Rechts staat een vak met als kop: OPEN FILE.
Hiermee kun je impuls responses oproepen. (voor informatie hierover kun je kijken in het SGG infoblad van januarie 2010 pg 10)
Voor jouw toepassing heb je een grote kerk nodig met een lange nagalmtijd. Een geschikte impuls respons hievoor is bv. cathedral.wav van Echochamber.
Deze is te vinden in www.echochamber.ch. Kies q1 (onder Hallgeräte - eq's - 32 bits responses (samplitude RIR).
Er verschijnt dan een downloadschermpje voor het bestand quantec_1.zip.
Pak dit zip bestand uit naar een locatie die je later gemakkelijk kunt terugvinden. (bv: WP4 attributen)
Bij klikken op OPEN FILE in de SIR impulse response processor verschijnt de verkenner. Ga naar de gekozen download locatie en klik hierop.
De wav bestanden van de impulse response verschijnen dan in het rechter vak.
Kies cathedral en je geluidsobject wordt verzien van de gewenste nagalm.
Met de regelschuiven DRY en WET kun je dan nog naar believen de verhouding tussen het directe en het indirecte (gereflecteerde) geluid instellen. 
Veel succes!!
Sonimage 
Sonimage

Gert Helmus

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 5
Re: Geluid: galm
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2010, 18:49:39 »
Veel dank Herman voor je uitvoerige uitleg inzake de kathedralen galm.

Beste groet  Gert

Wim van Dijk

  • Junior
  • **
  • Berichten: 30
Re: Geluid: galm
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2010, 11:40:17 »
Beste mensen

Voor hen die niet werken met de Pro-versie en dus niet beschikken over de effecten van VST kunnen het open-source pakket Audacity gebruiken. Hierin zit het effect Gverb waarmee ook kathedraal effecten te realiseren zijn. Zo heb ik een opname met dit programma een opname wat minder "droog" gemaakt. Zie hiervoor: http://audacity.sourceforge.net/ Een belangrijke opmerking is wel dat je met het toevoegen van effecten de kwaliteit van het geluidssignaal aantast. Ook de handleiding van WP meldt dat. Het is goed om dit in het achterhoofd te houden, zodat je in een enthousiaste bui niet allerlei effecten gaat "stapelen".
Met vriendelijke groet,

Wim van Dijk