Auteur Topic: AVI-file > 4GB ?  (gelezen 9899 keer)

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
AVI-file > 4GB ?
« Gepost op: 28 november 2003, 10:43:32 »
Kan het zijn dat er binnen Wings Platinum een grens is aan de bestandsomvang van een AVI-file? Ik ondervind problemen met een fors bestand, zodra dit de 4 GB te boven gaat. Als ik de productie in stukjes (gemarkeerde delen) naar AVI uitvoer, gaat het goed; uitvoer van de hele productie levert een onbruikbare 'film' met ernstig verstoord beeld en geluid op...

Het heeft vermoedelijk niet te maken met de 4 GB limiet die samenhangt met oude schijf-indelingen; ik maak gebruik van NTFS-partities. Ik kan met andere programmatuur veel grotere bestanden maken.

Details:
Ik heb een lange videomontage gemaakt (40 minuten) met de video edit module. Het is een combinatie van diverse video bronbestanden (uiteenlopende AVI- en MPEG-formaten) en stilstaande beelden; te vertonenen in 1 scherm met twee beeldvelden. Het ziet er in  mijn preview venster prima uit.
Uitvoer naar MPEG of gecomprimeerd AVI is geen probleem. Ik heb echter ongecomprimeerd AVI nodig en dat gaat mis. Kleine selecties laten zich prima wegschrijven; zodra het om delen gaat die een groter bestand maken dan 4 GB, wordt het bagger.
Ik heb dit op diverse plekken in de serie uitgeprobeerd, om uit te kunnen sluiten dat het in een probleem met de bronbestanden zit.

Als iemand een ongecomprimeerd AVI-bestand heeft gemaakt dat groter is dan 4 GB, hoor ik het graag. Dan blijf ik nog even door experimenteren, op zoek naar de oorzaak.

Groet,
Joris
« Laatst bewerkt op: 1 december 2003, 16:46:57 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: AVI-file > 4GB ?
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2003, 21:53:02 »
Hallo Joris,

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het gebruik van NTFS een garantie is voor het kunnen maken van bestanden van meer dan 4 GB: net als van andere software bestaan er ook verschillende versies van NTFS, waarbij de verschillen met name schuilen in maximale bestandomvang en maximale schijfomvang.

Ik vrees eerder dat de gebruikte codec hier roet in het eten gooit: ook bij ongecomprimeerde AVI wordt een codec gebruikt, en het is nog maar de vraag of die met dergelijke grote bestanden overweg kan.

Een nieuwsgierig vraagje van mijn kant: waarvoor heb je per se ongecomprimeerd avi nodig?

AVĂ©,
Cuno

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: AVI-file > 4GB ?
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2003, 16:46:57 »
Cuno schreef:

> Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het gebruik van NTFS
> een garantie is voor het kunnen maken van bestanden van meer
> dan 4 GB: net als van andere software bestaan er ook
> verschillende versies van NTFS, waarbij de verschillen met name
> schuilen in maximale bestandomvang en maximale schijfomvang.

Ik heb nog nooit gehoord van NTFS-partities waar je geen grote files op weg zou kunnen schrijven. Bestaat dat werkelijk? In zo'n geval blijft er weinig over om het betrouwbare FAT32 te verlaten.

Maar - in this case - als applicatie X bestanden van 10 GB weg kan schrijven, dan lijkt mij dat applicatie WP dat in principe ook zou moeten kunnen...

> Ik vrees eerder dat de gebruikte codec hier roet in het eten
> gooit: ook bij ongecomprimeerde AVI wordt een codec gebruikt,
> en het is nog maar de vraag of die met dergelijke grote
> bestanden overweg kan.

Opnieuw blijkt dat dit vanuit applicatie X wel kan, met dezelfde codec.

De vraag blijft dus of iemand het vanuit Wings Platinum al een keer voor elkaar gekregen heeft. Als dat zo is, dan zal ik met mij eigen systeem verder moeten puzzelen. Als een ander het ook niet lukt, kan ik daar beter even mee stoppen en lijkt dit mij meer een vraag voor Oostenrijk.

Ik heb intussen nog een andere test uitgeprobeerd om uit te sluiten dat het aan eventuele ingewikkelde montagegrappen ligt (die het systeem niet bij zou kunnen benen): ik heb een AVI-file  van 6 GB (gemaakt in een ander programma) op de tijdlijn geplant en hier vervolgens (zonder verdere bewerkingen)  een nieuwe AVI-file van laten uitvoeren. Ook dit blijkt mis te gaan.

> Een nieuwsgierig vraagje van mijn kant: waarvoor heb je per se
> ongecomprimeerd avi nodig?

De AVI-file moet als bronmateriaal dienen voor compressie naar streaming video bestanden (internet video), n.b. van redelijk hoge kwaliteit (370kbps). Voor zo'n forse compressieslag wil ik zo goed mogelijk bronmateriaal gebruiken, niet of zo min mogelijk gecomprimeerd.

Groet,
Joris
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo