Auteur Topic: tekst via afbeelding  (gelezen 7069 keer)

David

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 16
tekst via afbeelding
« Gepost op: 18 december 2012, 17:55:27 »
Hallo
Ik heb een tekst gemaakt via een beeldspoor - tekstobject invoegen. Als ik die tekst vergroot naar bv. tekstgrootte 40 en ik wil die tekst met in-screenediting van rechts naar links laten lopen, dan breekt de tekst af. Hoe groter de tekstgrootte, hoe minder tekst er zichtbaar is. Ik tracht dit op te lossen door bij de teksteigenschap de clipping uit te vinken, maar dat geeft geen resultaat. Als ik een tekst via photoshop als jpeg exporteer dan heb ik dat probleem niet. Is dit een beperking in de tekstopmaak van wp4.25?

Beste dank voor de hulp

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re:tekst via afbeelding
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2012, 21:38:05 »
Hallo David,

Dat de jpeg afbeelding anders werkt dan een met de tekstgenerator gegenereerde is logisch. De tekstgenerator bouwt de tekst op terwijl de tijdlijn voortgaat. De jpeg afbeelding wordt enige tijd voordat die nodig is in zijn geheel in het geheugen geladen. Hoewel ik uit je beschrijving opmaak dat het slechts om 1 (grote) tekst gaat, doemt toch de vraag op of je computer en met name de grafische kaart wel de capaciteit heeft om dat te bereiken wat je voor ogen staat. Toch denk ik niet dat daarin het probleem schuilt, maar ergens anders.
De tekst met grote letters past naar ik vermoed niet in je scherm als je nog geen 'loopfunctie' hebt toegevoegd. Welnu dan doet ie dat ook niet als je hem met de inscreen-editing wilt laten lopen. Dat kan je immers ook niet met een foto die op screenformaat is ingebracht. Je zult dan dus een kleinere letter moet definieren waarmee de tekst wel in je screen past en die zonodig met de inscreen-editing zowel vergroten als verschuiven.
Het vergroten (inzoomen) heeft dan wel gevolgen voor de scherpte van de letter.

Henk
« Laatst bewerkt op: 18 december 2012, 22:14:50 door Henk van der Vleuten »

David

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 16
Re:tekst via afbeelding
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2012, 23:19:19 »
Dag Henk

Bedankt voor je antwoord. Er is geen probleem met de grafische kaart maar ik kan je logica volgen ivm de tekstgenerator.

Alvast veel zalige kerstdagen!
 

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:tekst via afbeelding
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2012, 22:33:52 »
Hallo David,

Ik wil graag even een kleine aanvulling geven op het antwoord van Henk.

De tekstgrootte die je bij een tekstobject opgeeft is geen absolute grootte (zoals het aantal punten binnen Word of Photoshop), maar de relatieve grootte binnen de afmetingen van het tekstobject. Het getal is het aantal procenten van de beeldhoogte van het tekstobject.
De afmetingen (beeldverhouding) van het tekstobject vul de de regel daarboven in. Voor een nieuw tekstobject is dat standaard de beeldverhouding van het Screen.

Dus bij een opgegeven hoogte van 40, en een beeldverhouding van 16:9, zullen er vermoedelijk (afhankelijk van het gekozen lettertype) niet meer dan 10 tekens getoond worden.
Als je een verhouding van 10:1 invoert, passen er al meer dan 40 tekens op een regel.

De getallen bij de beeldverhouding hoeven geen pixel-aantallen te zijn, het gaat alleen om de verhouding van deze getallen. Na gebruik van Media-pool - Beeldgrootte optimaliseren... wordt altijd weer het juiste aantal pixels berekend (op basis van beeldverhouding van het Screen, de beeldverhouding van het tekstobject en de gebruikte zoom-waarden van het tekstobject.
AVĂ©,
Cuno