Auteur Topic: Dia's invoegen in Platinum  (gelezen 10430 keer)

Brigit Benders

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Dia's invoegen in Platinum
« Gepost op: 2 november 2003, 10:56:21 »
Beste Lezers
Als ik mijn dia's heb ingescanned, wil ik ze in Platinum invoegen. Ik nummer mijn dia's van 1 t/m ...... Meestal heb ik dan al een volgorde bepaald maar als ik ze dan invoeg komt dia 1 helemaal onderop dus moet ik erg gaan schuiven in de lichtbak van het programma. Weet iemand daar een oplossing voor zodat de volgorde 1 t/m bv 100 ook in volgorde op de lichtbak terecht komt.
Groet Brigit
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2004, 13:13:33 door Brigit »

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Dia's invoegen in Platinum
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2003, 14:39:24 »
Hoi, Birgit
Het is waarschijnlijk heel eenvoudig.
Ga naar de mediapool, tabblad afbeeldingen, en zorg er voor dat de lichtbak niet geactiveert is.
Klik dan op de bovenste balk met het woord 'bestandsnaam erop'
Als het goed is veranderd dan de volgorde. Ik geloof dat je dan wel versie 1.30 van platinum moet hebben. Druk nu op  de Ctrl knop plus F9.
Dit is ook te vinden onder mediapool (boven aan naast bestand bewerken, enz.) In het onderste vakje zie je staan 'Lichtbak presentatie' en daar onder 'Huidige volgorde-lichtbak'.
In de lichtbak zie je dan dat de volgorde veranderd is.

Heb je trouwens al eens geprobeert om vanuit platinum je scanner te benaderen. Dan staan volgens mij de dia,s meteen goed in de pool.
Via 'Maak nieuwe bestanden', kun je voor afbeeldingen en scanner kiezen.
Even de juiste instellingen en mappen kiezen.
Als je dan op de knop scanner selecteren klikt dan start de software van je scanner op en kun je scannen zoals je gewent bent.
Met als verschil dat de ingescande beelden meteen in platinum terecht komen.

Hoi.



Bericht bewerkt (02-11-2003 16:45)

Corine Smeets

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 48
Re: Dia's invoegen in Platinum
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2004, 13:44:06 »
Hoi Anton
Gisteren heb ik geprobeerd op de door jou beschreven methode dia's vanuit platinum te scannen. Maar ik krijg de melding dat de resolutie te laag is. Ik heb deze in het scannerprogramma op 350 gezet n.a.v. de helpuitleg in platinum. Maar ik blijf die mededeling ontvangen.
Mijn scanner is Epson Perfection 1670, een hele simpele maar ik hoef de dia's alleen maar te gebruiken voor het maken van een show en niet voor presentatie.
Met dank voor het antwoord.
Wat is het rustig in het forum!
groeten Corine Smeets


Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Dia's invoegen in Platinum
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2004, 18:01:14 »
Hoi, Corine
resolutie is een moeilijk begrip voor veel mensen.
Resolutie is het aantal pixels per lengte eenheid. Meestal per inch.
ppi (pixels per inch)
Hoemeer pixels per inch, hoe scherper de afbeelding, maar ook hoe groter het bestand wat op je harde schijf wordt bijgeschreven.
Voor het afdrukken met een eigen printer is een resolutie van ongeveer 300 ppi voldoende.
Voor de weergave op je beeldscherm is 72 genoeg, aangezien de meeste schermen simpelweg niet meer aankunnen.
Voor alle duidelijkheid, resolutie heeft dus niets te maken met de afmeting van de afbeelding. Ook uitgedrukt in pixels ( maar niet per inch).

Die melding van dat de resolutie te laag is, komt die van de epson software, of van platinum.
Binnen platinum moet je namelijk onder 'extra'/ opties / projekt opties / afbeeldingen, het previeuw venster groote aangeven. Als die nu bijvoorbeeld op 400 staat, en je scant in op 300, dan zou ik mij kunnen voorstellen dat er een melding komt. Of dit werkelijk ook zo is, heb ik niet uitgeprobeerd. Ik weet wel, dat als deze instelling bijvoorbeeld op 300 staat, maakt platinum een extra bestandje van je net ingescande beeld aan, met de maat van 300. Ongeacht hoe groot je ingescant hebt.

Laat nog even weten wanneer die melding komt, van epson of van platinum.

Greets anton


Corine Smeets

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 48
Re: Dia's invoegen in Platinum
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2004, 18:23:55 »
Hoi Anton
de melding komt van Platinum als ik probeer te scannen vanuit Platinum zoals je naar Brigit had geschreven.
Bedankt Corine


Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Dia's invoegen in Platinum
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2004, 13:13:33 »
Hoi, Corine
ik denk toch dat die melding om de maatvoering gaat.
Dat wil zeggen, het formaat van de beelden die je wil vertonen, en de maat die je inscant.
Als je in platinum kiest voor mediapool/nieuwe bestanden maken/scanner.
Dan krijg je een venster te zien waar je het een en ander kunt invullen en aanvinken.
Bovenaan staat 'Bewaar de afbeeldingen in deze grootte'
Als daar bijvoorbeeld staat 1920 bij 1280 (heel groot), en je scant vervolgens in op 300 bij 200, dan wil platinum een afbeelding maken van een beeld wat eigenlijk te klein is ingescant.
Wat je kunt doen, is het vakje'Scanner-beeldformaat behouden' aanvinken.
Nu slaat platinum het beeldje op in de grootte die jij in de scanner software ( van epson) hebt aangegeven.
Het ligt een beetje aan de kracht van de computer hoe groot je kunt in scannen. Hoe groter de afbeeldingen, hoe zwaarder de computer het krijgt.
300 bij 200 kunnen de meeste computers prima verwerken. Heb je een wat nieuwere computer en is de grafische kaart van enige kwaliteit, dan zou je groter kunnen inscannen. Des te groter kun je je previeuw venster maken. Zelfs beeldvullend.

Wat betreft het aanvinken van die opties, het is vaak een kwestie van uitproberen. Niets gaat er stuk van, de hemel valt niet op je hoofd, en als het niet lukt doe je het overnieuw. En als het nog niet wil, is er altijd nog het forum.
Ik ben weer benieuwt.