Auteur Topic: dia`s naar mediapool met welke camera?  (gelezen 10420 keer)

Tom

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 18
dia`s naar mediapool met welke camera?
« Gepost op: 20 november 2004, 20:58:28 »
Hallo,
Deze week Wings Platinum geinstalleerd op de computer en er eens voor gaan zitten om dia`s in te scannen met een camera ( dus te projecteren en digitaal te fotograferen en direkt naar de computer te pompen)

Begrijp ik goed dat dit  alleen  mbv oa Canon en de rest welke ik in het lijstje vond in het mediapool menu? Ik meende dat dit met elke digitale camera te doen was.

Hartelijke groet,

Tom

« Laatst bewerkt op: 23 november 2004, 23:46:43 door tom »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: dia`s naar mediapool met welke camera?
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2004, 09:53:20 »
Hallo Tom,

Direct fotograferen en binnenhalen in Wings Platinum is alleen mogelijk met camera's waarvan de driver het aan andere programma's onder Windows toestaat om de camera op afstand te bedienen. En dat is niet bij alle merken/modellen het geval.
Het eenvoudigste is natuurlijk: gewoon proberen. Als het werkt, geef dat dan even door aan Stumpf, dan wordt die camera bij de volgende update in de helptekst vermeld als bruikbaar.

Momenteel staan de meeste camera's van Canon (behalve PowerShot A100, A200 en A300) en de Nikon D70 expliciet genoemd als 'bruikbaar'.

AVé,
Cuno

Tom

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 18
Re: dia`s naar mediapool met welke camera?
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2004, 10:09:13 »
Hallo Cuno,

Ik las dat het ook goed mogelijk is het via een webcam te doen. Mocht het met de camera niet lukken is dat een goede optie.

Heeft iemand goede resultaten hiermee bereikt en eventueel met welk merk of type?

Groet,

Tom

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: dia`s naar mediapool met welke camera?
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2004, 14:56:25 »
Hallo Tom,

Ook bij het gebruik van een webcam is het resultaat vooral afhankelijk van de mogelijkheden die de bijbehorende drivers bieden aan de programma's (Wings Platinum) die daarvan gebruik willen maken.
Omdat de webcam in deze situatie, volgens mij, wordt aangestuurd als ware het een video-camera, is bij de haalbare resolutie en kwaliteit altijd (te) beperkt gebleken. Daarbij moet ik wel aantekenen dat mijn laatste experimenten hiermee al weer ruim een jaar geleden zijn.
Misschien dat de recentere webcams tot een beter resultaat leiden, maar ik ben effectief nog niet boven de 320x240-afbeeldingen uitgekomen. Dat was voor de oude Wings nog wel bruikbaar, maar vind ik onvdoende om een serie met Wing Platinum te maken of voor te bereiden.

Met ervaringen met de Philips ToU-cam was in ieder geval zeer teleurstellend (vooral door de gebrekkige driver/software).

AVé,
Cuno

Tom

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 18
Re: dia`s naar mediapool met welke camera?
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2004, 16:38:00 »
Hallo Cuno,

Hoe scan jij je dia's in?

Verder zou het met een videocamera wel goed moeten lukken?

Hartelijke groet,

Tom

lia kok

  • Gast
Re: dia`s naar mediapool met welke camera?
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2004, 15:10:03 »
Mijn ervaringen zijn de volgende:

Ik zet mijn oude trouwe projektor recht voor het scherm. Ik zet een digitale camera op een statief recht onder de lens van de projektor. Dan is het klik op de projektor en klik op de camera. Het betreft hier een heel simpele (geleende) digitale camera. Als er maar een 'snoertje' bij zit, zodat de beelden ingelezen kunnen worden onder windows.
Ik kan wel kiezen op welke RESOLUTIE en welk FORMAAT (2x3 of 3x4).
Bij het eerste beeld is het even uitzoeken waar ik het scherm zet; zodat de camera het hele beeld van het projektiescherm in beeld heeft. Op deze wijze heb je heel aardige beelden om je DIASERIE te maken. Het gaat hier dus niet om een digiserie.

hartelijke liadiagroet

Tom

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 18
Re: dia`s naar mediapool met welke camera?
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2004, 18:59:41 »
Hallo Lidia,

Ik denk dat ik dat maar probeer. Al leek het me makkelijk alles op te stellen en zo automatisch de dia´s in te scannen.

Andere ideen zijn zeker nog welkom.

hartelijke groet,

Tom

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: dia`s naar mediapool met welke camera?
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2004, 23:46:43 »
Hallo Tom,

Tot nu toe scan ik mijn bestaande dia's met een diascanner. Nieuwe dia's laat ik gelijk bij het ontwikkelen ook scannen. Dat scheelt zeeën van tijd.

(Mede) Om dia's te 'scannen' met behulp van een digitale camera heb ik zelf eerder een Canon A70 gekocht, maar ben nog niet aan het daadwerkelijk gebruik op deze manier toegekomen. Een ander idee dat nog bij mij leeft is het rechtsteeks fotograferen van de dia's met de digicam in de macro-stand (rechtsteeks in de tubus van de projector [wel eerst de projector aanpassen, zodat de lichthoeveelheid gereduceerd wordt tot maximaal 10 Watt, anders verbrand je je beeldchip in de camera]).

Met video-camera's heb ik geen ervaring.

AVé,
Cuno