Auteur Topic: AVI video bestanden  (gelezen 9432 keer)

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
AVI video bestanden
« Gepost op: 30 oktober 2006, 17:51:14 »
Vandaag kreeg ik de vraag voorgeschoteld van een klant om voor hun website een AVI-file aan te leveren van een net opgeleverde productie. Dit op het formaat 336 pixels breed en derhave 252 hoog.
En dan beland je in een vrij ondoorgrondelijk gebied van 8 video-codecs die je kunt kiezen met nog vele submenu's. Via 'trial and error' heb ik een fragment geselecteerd en aan de slag gegaan. Van de 8 mogelijkheden leveren 3 een 'uitzendbaar' resultaat op: Microsoft MPEG-4 Video Codec V1 en V2 en 'Ongecomprimeerde afbeeldingen'. Dit laatste levert bij volledige redering van het 11 minuten durende programma een bestand van 4 GB op. Veel te zwaar voor internet gebruik. Blijven er 2 over waar ik weinig verschil kan ontdekken.
Wie o wie heeft hier meer ervaring mee en kan mij voorzien van de nodige tips. Ik ben nog steeds niet zo tevreden over het uiteindelijke resultaat. Met name titels, logo's en scherpe randjes gaan gezellig trillen.
Daarnaast gebeurt er nog iets merkwaardigs. Ik heb een beweging gemaakt met het logo van de opdrachtgever. Geen probleem bij het maken van een DVD, maar met AVI gaat in alle testen het logo uit beeld en slingert zich even later weer in het beeld. Hij rendert dus een deel van de beweging niet. Ik snap hier absoluut niets van??
Kortom: 2 vragen; Wat is een goede standaard AVI codec voor internet op het formaat 336 x 252 pixels en waarom rendert hij in alle AVI codecs een bepaalde beweging van een logo niet.

Hans Rensen

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: AVI video bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2006, 21:44:20 »
Hallo Hans,

Over dit onderwerp heeft Sander van Hulsenbeek een goede tip geplaatst in het Duitse forum:
http://www.avstumpfl.com/forum/viewtopic.php?t=2547077

De grote omvang van 4 GB voor het door jou genoemde filmpje van 11 minuten klopt helemaal: bij ongecomprimeerde afbeeldingen (de naam zegt het al) wordt geen enkele vorm van compressie op de beeldenreeks (meer is video niet) toegepast:
336x252 beeldpunten x 3 bytes per beeldpunt x 25 beelden per seconde x 60 seconden per minuut x 11 minuten = 4.191.264.000 bytes.
Dat is dus ook gelijk de reden waarom video ALTIJD gecomprimeerd moet worden om vertoonbaar te zijn. Niet alleen voor internet.

Bij het verkleinen dat nodig is om van de volledige afbeeldingsmaat een mini-videobeeld te maken, moet de software altijd schipperen tussen behoud van beeldinhoud, scherpte en details. En dan is het onvermijdelijk dat vooral bij scherpen afgrenzingen en details (teksten) zich vreemde randverschijnselen voordoen.

En voor wat betreft het gedrag van het logo: bij het maken van een dvd kan gekozen worden tussen hardware- en softwarerendering. Daarover is voldoende te vinden in de helptekst. Bij het maken van avi's bestaat ook een keuzemogelijkheid, namelijk tussen berekening DirectX of via Video for Windows. Hoewel het resultaat idealiter in beide situaties nagenoeg gelijk zou moeten zijn, staat ook hierbij in de helptekst beschreven dat zich ongewenste verschillen kunnen voordoen. Dus probeer beide opties uit, om te kijken wat het beste resultaat geeft. Al denk ik dat het probleem is opgelost zodra je de methode van Sander gebruikt.



Bericht bewerkt (31-10-2006 23:16)
AVé,
Cuno

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: AVI video bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2006, 22:00:33 »
Hoi Cuno.
Zou je die link nog eens kunnen plaatsen, ik krijg er een fout melding op.
Hij is niet direkt aan klik baar.
Maar ik ben wel geinteresseerd naar dat verhaal, want ik test me soms helemaal suf in al die mogelijkheden die er zijn om bijvoorbeeld een dvd bestand te maken.
Word dat trouwens met die nieuwe modules, die stumpfl uit gaat brengen nog beter en eenvoudiger.

Groet Anton


Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: AVI video bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2006, 23:18:31 »
Hallo Anton,

Is aangepast (in mijn oorspronkelijke tekst).
Je had overigens ook de link (de onderlijnde tekst) kunnen kopiëren en plakken in de adresbalk van de FireFox of Internet Explorer.

AVé,
Cuno

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: AVI video bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 1 november 2006, 12:09:56 »
Ja, dat kopiëren en plakken had ik gedaan, en dat ging niet goed.
Maar nu doet hij het. Dankje.


Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Re: AVI video bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2006, 22:47:27 »
Dank voor de tips. Vanaf komende week kom ik in een iets rustiger vaarwater en ga nog wat test doen.
Groeten Hans

Hans Rensen