Auteur Topic: Lichtsterkte bij overvloei  (gelezen 7283 keer)

Marnix van Damme

  • Gast
Lichtsterkte bij overvloei
« Gepost op: 7 april 2004, 19:07:08 »
Beste,

Ik heb de midiLight uit Elektuur gebouwd en eigen software geschreven.  Dit werkt allemaal perfect, en was vooral zeer goedkoop in het bouwen.  Momenteel heb ik zo'n 60 voorstellingen achter de rug en vaak kwam iemand vragen of we Bassgen of Stumpfl gebruikten... wat toch wel iets zegt over de kwaliteit van het geheel.

Alles werkt dus zonder problemen en tot tevredenheid.  Momenteel ben ik bezig de eprom aan het herschrijven die in de overvloeier zit.  Het is namelijk zo dat bij een overvloei met de Zett Royal AF projectoren er een kleine 'dip' te zien is tijdens het overvloeien.  Ik bedoel dat er tijdens het overvloeien (bij het kruisen) de lichtintensiteit net ietjes lager is dan wanneer één projector op volle sterkte staat.  Wat echter niet echt wordt opgemerkt door het publiek.

Dit is perfect aan te passen in de eprom (aanpassen van de lichtcurve)

Concrete vraag, als je met de professionele apparatuur twee gelijke dia's, bv. een leeg diaraampje laat overvloeien, blijft de lichtintensiteit dan gelijk gedurende de hele overvloei als aan wanneer één projector voluit staat?  

Dit had ik graag geweten zodat ik de hardware perfect kan aanpassen door gebruik te maken van een luxmeter.

Groeten,
Marnix

http://www.diareportages.org/
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2004, 20:30:22 door Marnix van Damme »

Henk van der Vleuten

  • Gast
Re: Lichtsterkte bij overvloei
« Reactie #1 Gepost op: 8 april 2004, 11:06:19 »
Beste Marnix,
Ik heb daar destijds ook mee gezeten. Het lijkt me het beste dat je in Wings een kijkt naar de curves 0 en 1. In het curvevenster zelf kun je heel aardig de procentuele amplitude beoordelen voor een aantal punten op de tijdas. Afhankelijk van het aantal stappen dat je in je software de lamp naar 100%, resp. 0% stuurt, kun je bepalen welke waarde je in je EPROM moet zetten. Over het algemeen wordt in Wings het gebruik van curve 1 het prettigst ervaren.
Henk van der Vleuten

Fons schouten

  • Gast
Re: Lichtsterkte bij overvloei
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2004, 20:30:22 »
Hallo Marnix,

Het effect (de dip) tijdens het overvloeien is bekend.
De oorzaak van het probleem is dat de hoeveelheid licht die een halogeenlamp geeft niet lineair oploopt met de toegevoegde spanning.
Deze verloopt via 'n bepaalde curven.

Dus:
Als je aan een halogeenlamp een spanning toevoert en deze lineair met de tijd laat oplopen, zal de lichtsterkte op het doek helaas niet linear oplopen.
Het effect waar jij dus mee te maken heb klopt, als een lamp op de halve spanning staat geeft hij geen 50% licht, dit is iets minder.
Als de beide lampen van de projectors op halve spanning (12 V) branden is de hoeveelhei licht dus geen 100%, maar minder.

Daarbij komt dat een hallogeenlamp bij 70% van de spanning bijna de volle lichtsterkte heeft bereikt. Van 70% tot 100% verandert hoodzakelijk nog de kleur van het licht.

Ik heb vroeger zelf twee overvloeisystemen en 'n lichtregelsysteen voor toneelspots gebouwd. Hierin was een schakeling gebouwd die dit corrigeerde.

Beide ontwerpen zijn gepubliseerd in elektuur waarin ook deze curve in afgedrukt stond.

Als je er nog niet uit bent wil ik kijken of ik de bladen waar het instond nog kan vinden.

Wat henk schrijft is ook een goed idee. Experimenteer eens met het maken van twee curven in wings. Als je de goede hebt kan je hieruit het spanningsverloop ten opzichte van de tijd uitlezen.

Ik ga eens in de kasten zoeken, en tot zover veel sucses.

Fons Schouten