Auteur Topic: Aux relais besturing in Wings Platinum  (gelezen 16788 keer)

Henk van der Vleuten

  • Gast
Aux relais besturing in Wings Platinum
« Gepost op: 3 april 2004, 09:57:21 »
Al enige jaren maak ik o.a. speaker support shows en maak daarbij gebruik van een SD404. Om de show op een gewenst punt te stoppen wordt gebruik gemaakt van een Aux relais dat de CD speler (of enige jaren geleden de Fostex X28) in de pauze stand zet. In Wings deed je dat door het betreffende relais pulsvormig aan te sturen. In Wings Platinum werkt dat niet meer. Het aan en kort erna weer uitzetten van het relais is alleen ogenschijnlijk hetzelfde. Dat ontdek je natuurlijk pas als je show helemaal klaar is en op CD wordt gezet. Zoals gebruikelijk is dat kort voor de première van je show met hoge mate van paniek tot gevolg. Via Jan Roeleveld werd Christoph Hilger om advies gevraagd.
Het antwoord was kort en bondig, waarvan citaat:

Lieber Jan,
auf CD kann das ja gar nicht funktionieren, weil es in Platinum keine
'Relais-Pulse' gibt. Wenn ein Relaiskontakt den CD-Player stoppt, dann kommt von der CD kein Signal mehr um das Relais zu öffnen. In Wings Platinum wird Speaker Support immer per FlashCard gemacht. Ein Lösung mit Aux-Relais ist so nicht möglich.
Herzliche Grüße!
Christoph

Het is de een na laatste zin die mij stoort en wel om de volgende reden:
Bij het prachtige aanbod tot omschakeling van Wings naar Wings Platinum is aangegeven welke Stumpfl kastjes zouden worden ondersteund en welke niet. De SD 404 hoorde daar beslist wel bij, dus was de beslissing om mee te doen snel genomen. Nu blijkt er dus toch een addder onder het Stumpfl gras te zitten.
Dat heb ik JR gezegd. Zijn repliek daarop dat de geëigende methode voor SS bij SD404 niet meer mogelijk is omdat de memory cards daarvoor al lang niet meer leverbaar zijn doet daar niets aan af. Mede daarom juist ben ik in het Wings tijdperk doorgegaan op het CD besturing pad.
Dat pad blijkt nu zomaar afgesloten te zijn omdat Hilger niet bereid is een functie die voor meerdere doelen bruikbaar was niet meer in WP op te nemen.
Het is natuurlijk van de gekke dat ik om nieuw speaker-support shows te maken ofwel Wings zou moeten gebruiken of nieuwe apparatuur zou moeten aanschaffen.
Mede Stumpfelaars, laat eens weten hoe jullie hier over denken, vooral zij die al eerder bij JR over dit fenomeen hun zegje hebben gedaan.

Met vriendelijke groet,
Henk van der Vleuten

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Aux relais besturing in Wings Platinum
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2004, 11:56:12 »
Wat is wat je wilt. Praktisch gezien. Wil je dat je cd speler een bepaalde tijd stilstaat. Bijvoorbeeld tien seconden, dan is daar wel een oplossing voor te vinden.
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je praktisch gezien te werk gaat.
Christoph heeft natuurlijk gelijk, dat als je via het aux relais iets stil laat zetten, dat dit zichzelf dan niet meer op gang kan brengen. Dit bereik je alleen met een extra puls van buiten af. Bijvoorbeeld een afstand bediening van de cd speler. Of een tijdrelais die je laat aan sturen door het aux relais, waar na er, na een van te voren ingestelde tijd de cd speler weer gaat lopen.
Laat nog even weten hoe het praktisch in elkaar steekt.

Groet Anton


Henk van der Vleuten

  • Gast
Re: Aux relais besturing in Wings Platinum
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2004, 13:59:10 »
Beste Anton,

Ja dat punt heb ik niet vermeld, omdat ik dacht dat het wel duidelijk zo zijn dat iets wat je stil zet met een programma extern weer aan moet zetten.

Dat is ook zo. Een paar jaar geleden deed ik dat met een standaard afstandbediening, aangesloten op hetzelfde punt als waar ook het Aux relais de CD speler bedient; een korte druk op de voorwaarts knop en de pauze werd opgeheven. Dat werkte omdat het Aux relais door de pulsvormige aansturing in Wings al weer was afgevallen. Dat is nou juist het verschil met Wings Platinum.
Sinds een jaar wordt dit externe contact bediend door een radiografisch aangestuurd relais omdat ik zelf voor in de zaal sta. Ook dat werkte bij in Wings gemaakte shows perfect.

Groeten,
Henk van der Vleuten

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Aux relais besturing in Wings Platinum
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2004, 19:11:25 »
Ik denk dat je zowiezo vast zit aan het zelf weer opstarten van de cd speler.
Waar ik mee zou testen, is de lengte van de puls.
Het probleem is, dat als je een lange puls hebt, gaat de cd stil staan. Maar de puls blijft. Dat betekent, dat je niet een puls kunt geven, om weer te starten (hij is er immers al). Met andere woorden, die puls moet eerst weg.
Misschien is het mogelijk om een dusdanige korte puls te geven, dat de cd speler net stil gaat staan, en de puls ook net wegvalt.
Ik weet niet of het mogelijk is, maar het is proberen waard.
Zet een flink aantal relais pulsen neer, van minimaal klein, oplopend met hondersten van een seconde, en kijken wat er gebeurt. (Vergroot de tijdlijn)
Kost een cd, maar is het proberen waard.
Ik ga nog eens een schema proberen te bedenken, voor als dit niet lukt.
laten we elkaar op de hoogte houden.

Groet Anton


Henk van der Vleuten

  • Gast
Re: Aux relais besturing in Wings Platinum
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2004, 19:51:26 »
Hartelijk dank, Anton, voor je constructief meedenken, maar de technische oplossing heb ik al lang. Ik heb nl op 23 maart al met een noodoplossing 'gedraaid' en die daags erna definitief gemaakt door met een 555 timer IC in mononostabiele toestand een relaistje te sturen dat de oorspronkelijke Wings functie overneemt. De monostabiele ingangspuls  van Wings en de bistabiele toestand van Wings Platinum wordt met een korte RC tijd 'standaard' gemaakt. De uitgangspuls van Wings is na meting van de Wings puls 0,5 s. Dat is ie in mijn schakeling dus nu ook.  Het in pauze zetten van de CD speler is bedoeld om bij de onderhavige dia een verhaal te vertellen, Dat duurt altijd langer dan een halve seconde. Het proces van pauze en met afstandsbediening doorzetten kan een aantal dias herhaald worden, precies zoals bij elke speaker-support show.
Proefdraaien met zowel oudere Wings shows als de nieuwe Wings Platinum show bleek perfect te werken op deze manier.

Maar daar ging het me helemaal niet om. Lees mijn eerste verhaal er nog maar eens op na.
Het gaat erom dat ons toegezegd is dat de SD404 door Wings Platinum ondersteund zou zijn. Dat is dus niet helemaal waar.
Ik vroeg dan ook voornamelijk om reactie van hen die hetzelfde of een gelijksoortig probleem met de Aux sturing van Wings Platinum hebben.

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Aux relais besturing in Wings Platinum
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2004, 08:47:54 »
Zo zie je maar weer, dat het overbrengen van een verhaal altijd lastig is.

Ik denk dat je met dit soort zaken altijd moet denken vanuit de ondernemers zijde. In dit geval stumpfl. Er moet wat verdient worden.
Platinum ondersteund wel degelijk de sd404.
Maar net niet voor de volledige honderd procent.
In het detail werk bieden ze dan wat oplossingen die je bij kunt kopen.
Ondernemerschap heet dat. Ik denk dat als je zelf ondernemer zou zijn, ook van dit soort oplossingen zou bedenken.

Als je verzint dat er in oostenrijk een zekere Christoph dag in dag uit zit te progammeren, dan is de prijs die wij betallen voor de software echt een schijntje. Hij bouwt vind ik onwaarschijnlijk mooie zaken in platinum, veelal als gratis update. Zo heb je in het nieuwe platinum al veel meer mogelijkheden, dan in het oude wings. Voor de zelfde prijs. Ik snap zelf niet hoe ze de kosten er uit krijgen. In ieder geval ben ik er blij mee.

Met vriendelijke groet Anton


marco

  • Gast
Re: Aux relais besturing in Wings Platinum
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2004, 12:01:34 »
Beste Stumpfle gebruikers,

Met de complexiteit van de software en de ondersteunende kastjes kan het niet anders zijn dt sommige funkties in het oude Wings niet meer of op een andere manier in Platinum terug te vinden zijn. In versie 32 zie ik al
een aantal Wings zaken terug, die in eerdere versie niet zaten.
Belangrijk is een open oor voor gebruikerswensen met name die veel ervaring hebben in Wings, en met wat geduld komt het in een volgende versie mee. Platinum biedt op sommige onderdelen al veel meer dan het oude Wings, maar ik moet er ook bij zeggen dat voor sommige shows weer teruggrijp op Wings. Dat heeft voornamelijk te maken dat ik zelf kontrole wil hebben over de diatoewijzing in de magazijnen in kombinatie met het gebruiken van een ''echte diabak'' voor de sortering.

Groeten,

Marco

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Aux relais besturing in Wings Platinum
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2004, 12:26:26 »
De toewijzing van de dia,s in de magazijnen is net zo te regelen als in het oude wings. Heeft te maken met de toewijzing van de sporen aan de projektoren zoals bij het oude wings.
Jan heeft dat de laatste stumpfl dag laten zien.
Het is relatief makkelijk te realiseren.
Ik moet zeggen dat ik daar in het begin wat moeite mee had.
Ook ik leg mijn dia,s nog altijd op een echte lichtbak.
Goed voor het overzicht van verhaal lijn, contrast, en kleur gebruik.


marco

  • Gast
Re: Aux relais besturing in Wings Platinum
« Reactie #8 Gepost op: 5 april 2004, 20:36:31 »
Hallo Anton,

Kan je de mensen die er afgelopen keer, zoals ik, niet bijwaren, bijpraten.
Zal waarschijnlijk zijn door de dias te blokkeren in de diabak van Platinum.

In Wings zit die mogelijkheid niet en kan je het ook niet verkeerd doen.

Groeten,

Marco

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Aux relais besturing in Wings Platinum
« Reactie #9 Gepost op: 6 april 2004, 18:55:27 »
Het zijn een aantal handelingen die je kunt opslaan. Zodat je later sneller dit op kunt halen.
Als je kijkt bij de mediapool, onder tabblad schermen, dan zie je daar een scherm staan met een beeldveld. Voeg beeldvelden toe.(klik met rechts op het icoon en kies voor beeldveld toevoegen) Als je drie projektoren hebt, voeg je er twee toe. Het eerste beeldveld (die er al was)
noem je proj. A. Dit doe je door op het woord beeldveld te klikken, en dan de nieuwe tekst invoeren. Herhaal dit voor de andere beeldvelden(resp. proj. b en c ). Achteraan de zin van beeldveld proj.a, staat onder de kop Diaprojektoren, iets van 1,2,3,enz. Verander dit in een 1.
Bij het volgende beeldveld proj.b zet je een 2. Enz.

De volgende stap is het toewijzen van de sporen aan de beeldvelden.
Open net zoveel sporen, als dat je projektoren hebt. Ga links in het spoor staan met je muis. Daar waar proj.a staat, en klik met links en kies voor eigenschappen. Kies bij beeldvelden voor de juiste die bij het spoor hoort. Herhaal dit voor de rest van de sporen. Nu zijn dus de sporen en de projektoren aan elkaar gekoppeld net zoals in het oude wings.

Als je deze opmaak opslaat als een bestand onder een naam bijvoorbeeld nulshow, een show waar nog geen beelden of muziek in zit, alleen maar de opmaak, dan kun je deze later snel oproepen bij het maken van een nieuwe show. Wel even een nieuwe naam geven voordat je beelden en muziek gaat laden. Zo blijft die nulshow bestaan.

Los van dit verhaal, zou ik toch het beheersen van die sporen en projektoren loslaten. Het is even wennen, maar als je er aan over gegeven hebt, wil je niet meer terug. Het heeft echt voordelen. Je kunt je puur concentreren op wat er in je previeuw  venster gebeurt. Hoe de verdeling van de dia,s dan word, laat je lekker over aan de software.

Als het nog niet helemaal duidelijk is, vraag het dan.

Groet Anton