Auteur Topic: Beeldkaders in één screen  (gelezen 8384 keer)

Krekels

  • Junior
  • **
  • Berichten: 23
Beeldkaders in één screen
« Gepost op: 3 maart 2012, 15:46:48 »

Beste Wingers,

Voor een serie wil ik graag twee staande beeldvensters naast elkaar maken, op een ondergrond.
Nu weet ik dat met ‘schermen’ – ‘screen’ – ‘beeldveld toevoegen’
twee van die kaders te maken zijn. En met effecten – frame er ook nog een mooi transparant kader omheen kan zetten (in een gewenste kleur). Wings is mooi!

Met stilstaande beelden is er geen probleem. Maar … als ik de beelden wil inzoomen, wordt het gehele beeldveld groter en vult langzaam maar zeker het gehele screenbeeld.
Ik zou graag het inzoemen laten plaatsvinden binnen het kader van het gemaakte beeldveld. Dus ik zoek een beeldveld dat werkt als een venster met een vaste maat.

De vraag is nu: moet ik met maskers aan de slag of is er een eenvoudige(re) manier om meerdere kaders in een beeld te krijgen die als beeldvenster werken.

Dank alvast,

groet,

René Krekels

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Beeldkaders in één screen
« Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2012, 18:13:34 »
Hallo René,

Met de optie beeldveldclipping inschakelen doe je dat. Er zijn 2 mogelijkheden die jevind in de help. Type Bildfeld-clipping en je vind alles wat je daaromtrent moet weten.
Groet,

Henk

Krekels

  • Junior
  • **
  • Berichten: 23
Re: Beeldkaders in één screen
« Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2012, 23:32:19 »
Hallo Henk en ander Wingers,

duidelijk, de help onder ‘bildfeld-clipping’ brengt me aardig op weg. Dank daarvoor Henk.

Toch heb nog vragen daarbij, die ik niet in de help kan terugvinden.
Het beeldvenster wilde ik graag staand maken. Help spreekt over het instellen van de ‘seitenverhaltnis’. Bij het beeldveld kan ik de kolom ‘beeldverhouding’ van 1,5  (liggend beeld) wijzigen in een verhouding van 0,67 (staand beeld). De staande beelden die ik in het gekoppelde beeldspoor zet, blijven vervolgens netjes binnen het kader staan, ook als ik een stuurspoor gebruik met zoom. Maar …. als ik een liggend beeld in het beeldspoor zet, en een stuurspoor met zoom, loopt het beeld uit beeldvenster. Dat is jammer.

Een tweede punt is het gebruik van een stuurspoor in de bildfeld-clipping. Als ik het stuurspoor met een zoom instel, kan dat alleen maar vanuit het midden van het beeld (dus alleen door zoom te gebruiken). Als ik binnen het beeldvenster naar een ander deel van het beeld wil inzoomen (met x of y), schuift het gehele, paarse kader. En dat is niet mijn bedoeling ...

Gaarne jullie advies in deze,

dank en groet,

René Krekels

Chief John

  • Gast
Re: Beeldkaders in één screen
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2012, 06:59:25 »
Citaat
Als ik binnen het beeldvenster naar een ander deel van het beeld wil inzoomen (met x of y), schuift het gehele, paarse kader. En dat is niet mijn bedoeling ...

Als dit niet jouw bedoeling zijn, oh Krekels, dan jij vinkje zetten bij "clipgebied fixeren" onder vinkje "clipping beeldveld activeren". (In eigenschappen object).

Ugh!

Chief John

Krekels

  • Junior
  • **
  • Berichten: 23
Re: Beeldkaders in één screen
« Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2012, 20:46:07 »
Jawel Chief,
toch mooi als je dat zo paraat hebt. Dacht echt dat ik alle opties had geprobeerd.
Dank!
En ... ik blijf zoeken. Is er ook nog een manier om een kader rond het beeldvenster te zetten?

ugh,  ugh ugh,
oftewel alvast heel veel dank,

groet, René Krekels

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Beeldkaders in één screen
« Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2012, 22:34:18 »
Hallo René,

Citaat van: Krekels
Maar …. als ik een liggend beeld in het beeldspoor zet, en een stuurspoor met zoom, loopt het beeld uit beeldvenster.
Er is geen verschil in gedrag tussen een horizontale of een verticale afbeelding. Heb je bij de horizontale afbeelding de optie "Beeldveldclipping" wel ingeschakeld? Dit moet per afbeelding afzonderlijk gebeuren (en geldt dus niet per beeldspoor).

Citaat van: Krekels
Is er ook nog een manier om een kader rond het beeldvenster te zetten?
Met de effecten is het mogelijk om een kader rond een afbeelding te zetten. Maar dit kader zoomt en beweegt mee met de afbeelding, en niet met het clipping-venster.
Oplossingsrichtingen:
  • leg bovenop het clipping beeldveld een statische afbeelding die inhoudelijk geheel leeg (transparant) is en geef deze via de effecten een kader. De transparantie is ook fictief te doen door een kleurkanaal als alpha-kanaal te gebruiken.
  • leg bovenop het clipping beeldveld een afbeelding die zelf een kader bevat en verder geheel leeg (transparant) is.
AVé,
Cuno

Krekels

  • Junior
  • **
  • Berichten: 23
Re: Beeldkaders in één screen
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2012, 23:22:43 »
Hallo Cuno,

dank voor je reactie,
ik was inderdaad vergeten om het 'clipgebied te fixeren', maar daar had de chief al op gewezen.
Voor de mogelijkheid om met enkel beeld opties of het gehele beeldspoor te werken heb ik zo nog een vraag.

De opties die jij aangeeft voor een kader rond het beeldveld ga ik zeker uitproberen. Klinkt veelbelovend.

Dank wederom en tot weer,

groet,

René Krekels