Auteur Topic: Beeld Exe-presentatie stopt plotseling  (gelezen 6108 keer)

Will

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 10
Beeld Exe-presentatie stopt plotseling
« Gepost op: 5 maart 2010, 12:57:27 »
Beste Forumleden,

Ik had gisteren een vervelende ervaring. Tijdens de presentatie van een exe-show (van 45 minuten) (vanuit mijn eigen Shuttel PC) werd het beeld plotseling zwart, terwijl het geluid gewoon doorliep! Volgens mij was er met de beamer (JVC-DLA-SX21) niets aan de hand.
Op het nu zwarte zwarte scherm was alleen een klein wit balkje te zien, helemaal in de linker-onder hoek met de tekst "screen 1" . Spacebalk klikken of Escapetoets, gaf geen reactie. Aangezien er een groep mensen zit te kijken, ben ik snel via een pc-reset - opnieuw opstarten XP - Wings Platinum opgestart - betreffende show geopend en vervolgens toen vanuit de tijdlijn de plek opgezocht, waar we in de Show waren gebleven - via F5 totaal beeld kon de show toen gelukkig worden voortgezet.... Geen elegante, maar wel praktische oplossing.

Vanmorgen heb ik het betreffende exe-bestand geheel afgespeeld op dezelfde apparatuur: loopt normaal, als een zonnetje.

Wie weet wat de waarschijnlijke oorzaak van deze plotseling storing kan zijn geweest? Heeft iemand deze storing ook wel eens gehad??

Groetjes,

Will Kuiper

Chief John

  • Gast
Re: Beeld Exe-presentatie stopt plotseling
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2010, 13:05:44 »
Beste Will,

Deze vraag is al eens beantwoord bij de SGG. Hier geldt het “badkuip” verhaal dat ik nog eens voor iedereen opschrijf…

Laat een badkuip vollopen met 600 liter water. Laat de kraan lopen waardoor er per minuut 50 liter bijkomt. Trek intussen de stop eruit waardoor er 75 liter water per minuut wegloopt. Dat betekent dat je na één minuut 75 liter kwijt bent en er 50 hebt bij gekregen, een nettoverlies van 25 liter. Maar ach, je begon met een volle kuip van 600 liter, dus die 25 liter verlies, daar merk je niet veel van.

Na 5 minuten echter ben je 5 x 75 liter water kwijtgeraakt en is er 5 x 50 liter water bij gekomen. Na 5 minuten ben je dus per saldo 125 liter van je 600 liter, die in de badkuip zat toen je de stop eruit trok, kwijt en er zit nog maar 475 liter in. Elke minuut wordt je voorraad 25 liter minder. Na 20 minuten ben je 500 liter van je 600 kwijt. Het leegloopproces gaat verder en na 24 minuten kan het water niet meer ‘ongestoord’ door je putje lopen… Dan wordt er eigenlijk minder water aangevoerd dan er uit zou moeten gaan voor een volle straal… en gaat het gorgelen… en uiteindelijk ontstaat er een flink tekort…

Terug naar het weergeven van jouw (lange!!) show. Als je die start buffert de videokaart de eerste zoveel beelden en fragmenten tot het maximaal haalbare.(De badkuip loopt vol met de stop in het afvoerkanaal). Daarna gaat de videokaart bij de start van de show de beeldinfo uitvoeren naar de beamer. (Bij de badkuip trek je nu je stop eruit en het leegloopproces met lopende kraan begint).

Nou kan het zijn dat de frontbus doorvoersnelheid van beelden uit het PC-geheugen naar de videokaart lager ligt dan de uitvoersnelheid uit de buffer van de videokaart naar de beamer. (In het voorbeeld van de badkuip loopt er dus meer water weg dan dat er in komt). Ergo, er gaat méér uit (bij de badkuip 75 liter, bij de videokaart bijvoorbeeld 75 Mb), dan er in komt (bij de badkuip 50 liter en bij de videokaart 50 Mb). En dat nettoverlies van 25 Mb is geen probleem zolang er genoeg buffer in de videokaart (512 Mb..?) aanwezig is. Dat gaat ongeveer 20 minuten lang goed… (20 x 25 Mb netto-verlies is 500 Mb).

En op een gegeven moment, bij langere shows dus eerder dan bij korte shows, is er te weinig data om je show volledig storingsvrij te laten lopen. (Bij de badkuip gaat het putje dus gorgelen…)

Door tijdens de weergave even te stoppen met de spatiebalk gaat er even niets uit en komt er wel iets in. (In het badkuipverhaal doe je dan tijdelijk de stop er weer in terwijl de lopende kraan de watervoorraad weer aanvult, waardoor je weer even verder kunt).

De oplossing is óf een andere PC kopen met een grotere videokaart en een snellere frontbus, óf de lange show in twee delen knippen en een kleine pauze inlassen. De keus is aan jou.

Met vriendelijke groet,


Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Beeld Exe-presentatie stopt plotseling
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2010, 22:16:51 »
Hallo Will, hallo Chief John,

Gezien de melding van Will dat links onderin het scherm de tekst "screen 1" getoond wordt, denk ik dat de oorzaak een andere is (ik ben het verschijnsel eerder tegengekomen).

Dit verschijnsel doet zich voor als de weergave van de show onderbroken wordt doordat een ander programma op de pc actief wordt en iets via het scherm wil tonen. Dan zit dat programma de grafische weergave door de exe in de weg en wordt de beeldweergave afgebroken.

Er zijn verschillende oorzaken voor dit verschijnsel mogelijk, waaronder (niet uitputtend):
- de gebruiker heeft een ander programma actief gemaakt, bijvoorbeeld door een muisklik, toetsaanslag of toetscombinatie (Alt+Tab...)
- Windows wil een melding geven, bijvoorbeeld over updates of een beveigingsrisico of een schijf die bijna vol is, of een (niet) gevonden netwerk, ...
- een ander programma wil een melding geven, bijvoorbeeld een anti-virusprogramma om te melden dat de virusdatabase verouderd is...
- een aangesloten USB-apparaaat veroorzaakt een melding, bijvoorbeeld doordat een schijf in slaapstand gaat of juist wakker wordt.

De afgebroken beeldweergave door de exe-show is niet meer op gang te helpen. In zo'n geval moet de volledige weergave van de show gestopt worden (zorg er met de [herhaalde] toetscombinatie Alt+Tab voor dat de show het actieve programma is, en sluit de show dan op de bekende manier met 2 x Esc af). Daarna kan de show opnieuw gestart worden (met de tijdlijn in de exe kun je snel naar de plaats waar het mis ging).

Het is dus zeer raadzaam om er voor te zorgen dat er tijdens het verzorgen van presentaties geen andere programma's actief zijn, en dat anti-virussoftware actueel is voordat een presentatie wordt gegeven (of tijdelijk wordt uitgeschakeld, alleen als de pc niet aan een netwerk of internet hangt).
AVé,
Cuno