Auteur Topic: Beeldformaat 3:2 naar 4:3  (gelezen 6811 keer)

Rudi Rombouts

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
Beeldformaat 3:2 naar 4:3
« Gepost op: 14 januari 2007, 21:33:57 »
Hallo allemaal,

Ik heb een show gemaakt beeldformaat 3:2 (1920 X 1280 pixels), als ik deze toon op PC scherm heb ik onder en boven een zwarte balk van +/- 1 cm.  Nu wordt me gevraagd of ik deze show ook schermvullend kan maken, dus formaat 4:3 (1920 x 1440). Moet ik nu alle beelden die ik heb gebruikt gaan aanpassen in Photoshop ? of er hier instellingen voor in het programma ? en zoja .... graag een tip van deze sluier.

Bedankt Rudi
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2007, 19:45:53 door Rudi Rombouts »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Beeldformaat 3:2 naar 4:3
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2007, 12:00:15 »
Hallo Rudi,

Eerst even vooraf: als je van beeldmateriaal 3:2 een scherm 4:3 volledig wilt vullen, zonder vervorming, dan verlies je in ieder geval aan de zijkanten beeldinformatie.

De eerste stap is het aanpassen van de beeldverhouding van het scherm (Screen 1 in Schermen in de Media-Pool) (via Eigenschappen).

Als je (bijna) geen gebruik hebt gemaakt van stuursporen/keyframes in de afzonderlijke afbeelidngen, is het aanpassen zeer eenvoudig: vergroot het beeldveld (zoom-waarde instellen bij de eigenschappen van het beeldveld.
Als de vervorming van 3:2 naar 4:3 geen probleem is, kun de je in plaats daarvan ook de optie 'Beeldverhouding van afbeeldingen/video behouden' uitzetten.

Voor alle afbeeldingen waarbij je wel gebruik hebt gemaakt van stuursporen/keyframes geldt dat je die allemaal moet nalopen om te kijken of de geprogrammeerde effecten en bewegingen nog het gewenste resultaat opleveren.

Je hoeft hiervoor geen enkele afbeelding buiten WP om te bewerken.

En nog even een reactie op de genoemde resoluties (1920x1280 en 1920x1440). Het is niet duidelijk of je hier de ingestelde grootte van de schermen van WP bedoelt, of van de afbeeldingen die je gebruikt. Als het de afbeeldingen zijn, hoef je ze zoals genoemd niet eerst aan te passen. Als het de instellingen binnen WP zijn, dan ben je bezig met het verminderen van de kwaliteit van het eindresultaat: er is mij geen scherm of beamer bekend die die resolutie weergeeft (1920x1200 en 1920x1050 zijn wel bekend). Dat heeft dan tot gevolg dat hetzij de grafische kaart (bij de omrekening naar de Windows-instellingen van de schermgrootte), hetzij de monitor/beamer een zelfstandige beeldomrekening gaat uitvoeren, waarvan het resultaat niet beheersbaar is.
Het is dus raadzaam om binnen WP altijd die schermgrootte te gebruiken die past bij het medium waarop het resultaat bekeken wordt. En dan hoeven de waarden tijdens het programmeren en voor het vertonen (exe of wmv of mpg) niet gelijk te zijn, want dat kan bij het maken van de presentatiebestanden nog worden gekozen. Maar het verdient dus duidelik wel de voorkeur om vooraf na te denken over de uiteindelijk gewenste beeldverhouding.

En om het verhaal dan compleet te maken: computerschermen hebben niet bij alle instellingen eenzefde beeldverhouding:
800x600, 1024x768, 1600x1200: 4:3
1280x1024: 5:4!
Dus daar is alertheid geboden. Het maakt voor WP overigens niet uit: de beelden blijven in de juiste verhouding, maar er kunnen zwarte strepen ontstaan (boven en onder, of links en rechts).

AVĂ©,
Cuno

Rudi Rombouts

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
Re: Beeldformaat 3:2 naar 4:3
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2007, 19:45:53 »
Cuno,

bedankt voor uw antwoordje, maar nu weet ik het helemaal niet meer,
betreffende de beeldafmetingen, mijn beelden komen uit Photoshop formaat 1920 X 1280 geen idee waarom ik dat formaat gebruik, dacht dat ergens op het forum gelezen te hebben. Nu als ik een show wil maken zonder zoomeffecten (eenvoudig beginnen), en ik wil deze later presenteren op een beamer (1920 x 1200) pas ik dan ook mijn beelden aan naar dit formaat ?
of welk formaat gebruik ik dan het best. (of maak ik ze groter ???)

reeds bedankt voor een antwoordje