Auteur Topic: Exe uitvoer.  (gelezen 6845 keer)

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Exe uitvoer.
« Gepost op: 24 augustus 2012, 16:20:32 »
Saluut,

De serie bevat een masker + renderen en een afbeeldingsstapel, en daar gaat het fout. Het masker + renderen heeft een 50% doorzicht masker, de afbeeldingstapel een zwartwit afbeelding. Daaronder een afbeeldingsspoor met kleurafbeelding. Zichtbaar wordt de zwartwit afbeelding en even de kleur. De bedoeling is 50% kleur en Zwartwit, hetgeen keurig wordt geprensenteerd in Wings advance laatste uitgave. Wat zie ik over het hoofd.

Piet Bakker

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Exe uitvoer.
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2012, 18:42:27 »
Hallo Piet,

Jouw beschrijving lijkt heel sterk op een (bekend) probleem, waarvan ik dacht dat het al verholpen was.
Om te voorkomen dat ik nu een uitgebreide oplossing ga beschrijven die uiteindelijk toch niet de juiste is (omdat er misschien toch iets anders speelt), wil ik je vragen mij per mail toe te zenden:
- het showbestand (het pt4-bestand) en
- de drie gebruikte afbeeldingen (masker, zwart-wit-beeld en kleurenbeeld).
Dan kan ik hier kijken wat de (vermoedelijke) oorzaak is en de oplossing hier in het forum melden.
AVé,
Cuno

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Exe uitvoer.
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2012, 22:42:40 »
Hallo Piet,

Ik heb de bestanden ontvangen en het probleem kunnen reproduceren (en oplossen). Nu alleen nog proberen uit te leggen wat er gebeurde en hoe het opgelost kan worden.

Het fragment van de show is correct opgebouwd met de juiste sporen zoals door jou beschreven.
Het masker is een eenvoudig "verloopfilter" van zwart naar wit en is opgeslagen als een jpg-bestand. Een masker bepaalt de transparantie (zichtbaarheid en bedekking) van een afbeelding. Bij gebruik van maskersporen: de transparantie van het beeld van de  onderliggende beeldstapel.
Transparantie vereist normaliter een alpha-kanaal. Een jpeg kent zelf geen transparantie en heeft geen dus geen alpha-kanaal.
Dit "probleem" is binnen Wings Platinum te onvervangen door bij de eigenschappen van de afbeelding één van de kleurkanalen aan te wijzen als alternatief voor het alpha-kanaal.
Dat is in deze show ook gebeurd. Daardoor loopt de show in de tijdlijn zonder problemen.

Het probleem van Piet ontstaat bij het maken van een exe van deze show. Daarbij is gekozen voor de optie "Afbeeldingen comprimeren" om de omvang van de exe niet te groot te laten worden.

Door deze keuze worden interne grafische gegevens van alle jpeg-afbeeldingen (en alle andere bestandsvormen die wel transparantie kunnen bevatten maar het op dit moment niet daadwerkelijk bevatten) intern ook gecomprimeerd opgeslagten.
De keuze voor een fictief alpha-kanaal wordt daarbij niet onthouden.
Gevolg: het masker is een groot massief vlak geworden, zonder grijwaarden: want alle pixels van het masker bevatten een waarde zonder transparantie.

De oplossing: je kunt binnen WP aangeven dat een afbeelding bij het maken van een exe nooit gecomprimeerd mag worden.
Dan blijft het fictieve alpha-kanaal wel behouden.

Dit kun je aangeven bij de Eigenschappen van de afbeelding in de Media-pool (in hetzelfde scherm waarin je ook het fictieve alpha-kanaal selecteert):



Na het zetten van dit vinkje moet de show lopen zoals in de Tijdlijn.

Succes!

(PS  als je in deze situatie een exe maakt zonder compressie treedt het probeem niet op (blijft de fictieve alpha-waarde behouden))
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2012, 22:44:40 door Cuno Wegman »
AVé,
Cuno

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re:Exe uitvoer.
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2012, 23:27:15 »
Cuno,

Een lang verhaal, maar het is begrijpelijk en juist, want het werkt, bedankt.

Piet.