Auteur Topic: Opslag van exe bestanden  (gelezen 7572 keer)

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Opslag van exe bestanden
« Gepost op: 20 november 2011, 21:01:41 »
Saluut,

Nu mijn harde schijf vol begint te raken, is het tijd om exe bestanden te maken. Wat is de beste wijze van opslag, buiten de computer, opdat de kwaliteit gelijk blijft en langdurig betrouwbaar is.

prettige dag

Piet Bakker.

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Opslag van exe bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2011, 16:30:33 »
Hallo Piet,

Voor externe opslag zijn er vele oplossingen: de meeste beperken zich tot disk oplossingen die in de praktijk waardevol gebleken zijn. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zijn data op een externe disk kwijt was tenzij er bijv. bij het aan-/afsluiten fouten gemaakt werden.
Wat voor externe disk? Natuurlijk ligt de usb disk het meest voor de hand, gemakkelijk, maar wel enigszins kritisch gezien het voorgaande.
Met USB3 gaat het lekker snel als en disk en computerpoort USB3 zijn. Als je computer (een) externe SATA pooort(en) heeft kun je ook een SATA Quickport (single of duo) aanschaffen, waarin je losse schijven plaatst en dan reboot. Dat is enerzijds een klein nadeel maar wordt goed gemaakt door de enorme snelheid van het backup transport. Ik werk hiermee al ruim een jaar tot grote tevredenheid mee.
Een 3e optie is een netwerk disk, aangenomen dat je een bekabeld netwerk hebt (WIFI werkt wel maar is langzamer) met een throughput van 1 Gbps. Daarvoor zijn zowel losse disken te koop alsmede netwerkcentra met meerdere disken al of niet gespiegeld.
Je portemonnaie is hierin leidend.
Een tweede reactie op je vraag is: sla je de exes op? Heb je van een project meerdere exes gemaakt voor diverse uitvoermedia met onderscheiden resoluties? Als je backups maakt van je show kun je altijd nog een afwijkende uitvoer realiseren! Moderne disken zijn tegenwoordig zo groot (1,5 a 2 TB) dat je er heel veel op kwijt kunt, dus de eventuele extra benodigde capaciteit van je originele shows met alle toeters en bellen, zet nauwelijks zooden aan de dijk. Zelf sla ik alleen de show op met de originele bestanden na het verwijderen van de grafische gegevens. Die generereer ik zonodig later wel opnieuw.

Henk

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: Opslag van exe bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2011, 20:53:35 »
Saluut Henk

Bedankt voor de adviezen, ik ga het bestuderen. Helaas is mijn externe hardeschijf wel gecrasht op onduidelijke oorzaak, echter alle data gered.

Piet Bakker.

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Opslag van exe bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2011, 21:00:04 »
Hallo Piet,

Ondanks de behoorlijk complete reactie van Henk wil ik er nog graag iets aan toevoegen.

Nu mijn harde schijf vol begint te raken, is het tijd om exe bestanden te maken.

Als ik deze zin van jou goed lees, dan staat er dat je omdat jouw schijf bijna vol is, exe's gaat maken om deze compact te kunnen bewaren.
Dat zou, zoals Henk ook ongeveer meldt, betekenen dat je foto's (exe's) gaat bewaren en de negatieven (showbestand plus ingrediënten) gaat weggooien. Lijkt mij niet verstandig.
Net als Henk bewaar ik dan toch liever de showbestanden plus de gebruikte afbeeldingen, muziekbestanden e.d.

Voor het compact en langdurig opslaan van (heel) veel gegevens worden bedrijfsmatig nog steeds vooral tapes gebruikt. Dit artikel geeft aan waarom: http://www.security.nl/artikel/14894/Heeft_de_back-up_tape_nog_bestaansrecht%3F.html

Aan een backup zijn verschillende eisen te stellen, waarbij je voor jezelf moet afwegen wat voor jou belangrijk is:
- de snelheid waarmee de backup gemaakt wordt
- de snelheid waarmee een restore uitgevoerd kan worden (het terugzetten van de inhoud van een backup)
- de flexibiliteit waarmee afzonderlijke bestanden uit een backup teruggehaald kunnen worden
- de prijs per gigabyte
- de duurzaamheid van het opslagmedium
- bewaar je de backup bij de computer (in hetzelfde pand, alleen bescherming tegen schijfuitval) of elders (ook bescherming tegen brand, inbraak, ...)
- wil je de backup heel ver weg zetten (in modern Nederlands: "in de cloud"), dus op internet of een server bij een ander
- ...

Uit eigen ervaring kan ik melden dat langdurige opslag op optische schijven (cd, dvd, en vermoedelijk ook blu-ray) geen optie is.
Enkele voor- en nadelen van schijven en tapes worden in het artikel genoemd.
Nadeel van de tape-backup is de prijs van de tape-drive.
Nadeel van schijven is dat ze kunnen "vastroesten" als ze te lang niet gebruikt worden. Dus als je externe harde schijven gaat gebruiken, zou ik je adviseren om ze in ieder geval jaarlijks even te gebruiken en eventueel steekproefsgewijs te controleren of de bestanden nog correct zijn.

Bij het maken van backups via tapes wordt vaak het grootvader-vader-zoon-principe toegepast: er worden drie generaties backups, op afzonderlijke tapes, bewaard.
De oudste backup is de grootvader, de iets jongere de vader en de laatste de zoon. Zodra de volgende backup gemaakt wordt, wordt de tap van de grootvader weer gebruikt en schuiven alle tapes dus een plaats door in de hiërarchie.
Zo kun je ook terugvallen op een backup als het maken van de nieuwe backup mislukt.

Bij gebruik van externe schijven doe ik zelf deels hetzelfde: ik heb mijn backups op (minimaal) twee externe schijven staan, waarvan in principe ééntje buitenshuis.

De geschiedenis meldt voldoende situtaties waarin de backup, toen de nood aan de man kwam, niet meer leesbaar of bruikbaar was.

Nog even een aspect van backups dat vaak wordt vergeten: je moet niet alleen gegevensbestanden bewaren, maar ook de programma's die die gegevensbestanden kunnen lezen. Het zou een beetje genant zijn als je over tien jaar wel een oude scan kunt terughalen, maar deze toch niet meer kunt bekijken omdat er geen programma meer is dat die bestandsvorm kan lezen...
AVé,
Cuno

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: Opslag van exe bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2011, 22:08:15 »
Saluut Cuno,

Je leest mijn zin prima, echter ik verwijder niets.

Wat is nu feitelijk mijn vraag, alleen de exe bestanden van W.P wil ik extern opslaan opdat ik ze ook weer snel kan presenteren aan derden, thuis, danwel elders. Je hebt mij geleerd dat extern opslaan en afspelen dodelijk is voor de presentatie, dat is ook mijn ervaring. Als proef heb ik opslag op een CF kaart beproefd, dat functioneerd prima. Maar hoe betrouwbaar is die kaart op langere termijn, als voorbeeld dient een opgeviste kaart uit de Noordzee die nog bruikbaar was. Wordt een CF kaart blijvend ondersteund. Mijn kleinkinderen, bijna 4, vinden de shows reuze interessant. Hun vraag, opa, als ik ook met pensioen ga, functioneren uw kaartjes dan nog.

groeten,

Piet Bakker.