Auteur Topic: Zwart beeldscherm  (gelezen 10575 keer)

Leo Koppens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 26
Zwart beeldscherm
« Gepost op: 24 november 2011, 17:37:18 »
Hallo

Ik heb sinds kort in WP3 een zwart beeldscherm. Ik heb de videokaart ATI Radeon HD2900XT 512 MB vervangen door de HD5870 1GB en de laatste versie WP3 geïnstalleerd. Ik werk nog met windows XP. Echter zonder resultaat. In WP2 heb ik wel beeld.
Ik heb het forum inmiddels afgestruind naar mogelijke oplossingen.
Kan iemand mij nog helpen ?

Vriendelijke goet
Leo Koppens

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Zwart beeldscherm
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2011, 19:47:41 »
Hallo Leo,

Gezien jouw ervaring verwacht ik niet dat je bedoelt dat het beeldscherm zwart blijft/wordt na het openen van Wings Platinum.
Dat scherm (het Screen) is te sluiten of te minimaliseren met een dubbelklik, F10 of Shift+Esc.

Als het Screen zwart (leeg) blijft bij het afspelen, dan denk ik nu in eerste instantie: zijn de beeldsporen wel gekoppeld aan een Beeldveld (klik met de rechter muisknop in de kop van het beeldspoor en kies Eigenschappen. In die dialoog kun je scherm en beeldveld kiezen).
AVé,
Cuno

Leo Koppens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 26
Re: Zwart beeldscherm
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2011, 21:55:27 »
Dag Cuno

Beeldveld is gekoppeld aan beeldspoor. Ook bij starten van een nieuw project met 1 beeldspoor en 1 beeld blijf ik een zwart scherm houden, ook meteen na opstarten. Volledigheidshalve moet ik vermelden, dat het de PC van mijn broer betreft. Tevens heb ik om ruimte te maken de PC opgeschoond, defragmentatie etc.
Een ongebruikelijk probleem lijkt me.

Groet
Leo

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Zwart beeldscherm
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2011, 23:01:47 »
Hallo Leo,

Jouw probleembeschrijving laat nog (te) veel vragen open:
- is in dit geval een "zwart scherm" het hele scherm of het Screen?
- is er sprake van 1 of 2 monitoren (want je kunt blijkbaar wel bij de tijdlijn, maar toch zwart scherm)
- wat meldt de Media-pool over de aanwezigheid van grafische bestanden
- wat staat er in het logboek over het maken van grafische bestanden

Kijk eens bij Extra - Opties - Globale opties - Opslaan.
Staat toevallig het vinkje bij "Map voor grafische bestanden van afbeeldingen" aan?
Indien ja: staat er dan wel een map genoemd?
Indien ja: bestaat die map wel?
(het is over het algemeen het handigste om deze optie UIT te laten/zetten).

Andere mogelijkheid:
Staat in de Media-pool, tabblad Schermen het Screen en de beeldvelden wel ingeschakeld (vinkje in het vakje voor namen van het Screen en van de Beeldvelden)

AVé,
Cuno

Leo Koppens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 26
Re: Zwart beeldscherm
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2011, 14:05:10 »
Hallo Cuno

Kommer en kwel

- We werken met 1 monitor en we hebben een zwart screen, geen donker monitorbeeld
-We hebben geprobeerd om het vinkje van "grafische bestanden opslaan" weg te vinken maar geen resultaat, daarna weer aanvinken, map toewijzen, vervolgens project met 1 beeld, grafische bestanden wissen, vervolgens grafische bestanden maken, maar ook weer geen resultaat. In de betreffende map staan ook geen grafische bestanden. Vervolgens een exe maken, wat succesvol verloopt, maar bij afspelen van de exe blijft het donker.
- Ter (wellicht waardevolle) kennisgeving: In het verleden is een periode geweest, dat bij opstarten van een serie aanvankelijk ook een zwart screen  verscheen, maar na verloop van tijd kwam er dan toch beeld. Nu is er dus helemaal geen beeld meer. Hier helpt blijkbaar een andere videokaart ook niet.

Groeten
Leo

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Zwart beeldscherm
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2011, 18:11:39 »
Hallo Leo,

Het lijkt mij toch een instelling, al kan ik er nu niet direct de vinger op leggen.
Stuur mij per mail het showbestand (.pt3-bestand) en de gebruikte afbeelding.

Aanvullende vragen:
Wordt de inhoud (het voorbeeld) van de afbeelding wel getoond in de Media-pool en in de tijdlijn?
Staan de afbeeldingen op een schijf waarop niet geschreven kan worden (cd-rom bijvoorbeeld)?
Gaat het geluid wel goed (getoond in tijdlijn en media-pool en hoorbaar tijdens weergave tijdlijn en exe)?
AVé,
Cuno

Leo Koppens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 26
Re: Zwart beeldscherm
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2011, 09:01:23 »
Hallo Cuno

De inhoud wordt wel getoond in de mediapool en de tijdlijn. De afbeeldingen staan op de harde schijf. Het geluid gaat goed en wordt ook getoond in de mediapool en de tijdlijn.

Ik heb een testserie ook gekopieerd naar een andere (mijn) computer en daar loopt alls perfect. Vervolgens heb ik de serie opgeslagen op de andere (mijn) computer en afgedraaid op de bewuste PC, echter nu weer geen beeld in het screen. Het lijkt erop, dat het niet aan de instelling ligt, maar in de PC iets fout zit.
Ik heb tevens de testserie naar jou gesatuurd.

Groeten en veel dank
Leo

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Zwart beeldscherm
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2011, 22:06:18 »
Hallo Leo,

Net zoals bij jouw "andere" computer: bij mij loopt de serie zonder problemen.
De oorzaak moet dus in de pc van jouw broer gezocht worden. Ik vermoed in de directe aansturing van de grafische kaart.

Wat zou ik zelf proberen:
eenvoudig:
DirectX opnieuw installeren
iets meer werk:
- de actuele drivers voor de grafische kaart downloaden
- de huidige drivers van de grafische kaart volledig verwijderen (deïnstalleren)
- computer herstarten
- de nieuwe drivers installeren.
Bij het vervangen van de grafische kaart kan een deel van de oude drivers achtergebleven zijn.
ATI/AMD heeft een tooltje om alle drivers en hulpprogramma's te verwijderen. Al moet je daar wel even naar zoeken (staat niet direct zichtbaar op de site). Zoek dan naar "cat-uninstaller".
AVé,
Cuno

Leo Koppens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 26
Re: Zwart beeldscherm
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2011, 13:12:02 »
Cuno

Het is gelukt !!!!
door de nieuwe driver te installeren.

Heel veel dank !!!
Leo