Auteur Topic: Maskeren in WP4  (gelezen 5672 keer)

Robert Bleekrode

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 15
Maskeren in WP4
« Gepost op: 18 november 2009, 15:30:37 »
Beste WP-gebruikers.
Graag jullie advies ten aanzien van het gebruik van de nieuwe maskersporen in WP4.
Ik denk te hebben begrepen hoe ik het maskeren moet instellen. De bovenste beeldspoor wordt ingesteld met target = mask stack en screen output = render stack.
Net daaronder wordt een beeldspoor ingesteld op Picture stack.
Wanneer ik dit doe ,zie ik de juiste symbolen en de correcte arcering van beide sporen. De symbolen, zoals beschreven in de helpbestanden, staan vooraan.
Maar, het werkt niet!
Een TIF met alfa-kanaal geplaatst boven een ander beeld geeft hetzelfde resultaat ongeacht of de beeldkanalen normaal zijn of ingesteld zoals boven beschreven.
In beide gevallen is de inhoud van het niet gemaskeerde deel van het bovenste beeld zichtbaar. Dit probleem had ik in eerdere versies van WP4 en ik heb het nog in WP4d.
Graag een suggestie waar ik mijn (gedachten)fout moet zoeken.
Met vriendelijk groet,
Robert

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Maskeren in WP4
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2009, 17:04:25 »
Robert,

Je bent niet de enige. J.l. zaterdag was ik bei Gerrit L. en daar werkte het ook niet. Op mijn pc thuis werkte het wel en omdat ik die bij me had kon ik demonstreren dat het wel werkte. In mijn pc zit een ATI 4830 en in die van G. een ouder model.
Cuno had na raadpleging door G. gezegd dat een bepaalde eigenschap van de graka voorwaarde is voor het kunnen werken met de alpha technieken van de dynamische maskers en dat hij vermoedde dat de graka van G. daar waarschijnlijk geschikt voor was. Toch heb ik G. aangeraden na te gaan of de jongste driver wel geïnstalleerd is, maar daarop nog geen reactie ontvangen.
Heeft jouw PC een actuele graka?
Tenzij Cuno nadere info kan verschaffen, word het misschien tijd dat we het probleem op het Stumpfl forum aanmelden. Christoph Hilger reageert daar tegenwoordig vlot op.

Henk
« Laatst bewerkt op: 18 november 2009, 17:14:44 door Henk van der Vleuten »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Maskeren in WP4
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2009, 17:20:56 »
Hallo Robert en Henk,

Even kort tussen thuiskomst en vertrek door:
Bij Extra - Opties - Project-opties - Uitvoer moet de optie "Maskerfunctie voor visuele sporen inschakelen" aangevinkt zijn.
AVé,
Cuno

Robert Bleekrode

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 15
Re: Maskeren in WP4
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2009, 17:29:39 »
Bedankt Cuno! :D
Dat moet je net weten.