Auteur Topic: fotobewerking in WP4  (gelezen 6010 keer)

Karin Rass

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
fotobewerking in WP4
« Gepost op: 6 maart 2010, 21:15:50 »
tijdens de info dagen in Houten demostreerden ze het verscherpten in WP 4 van de opanmes alvoren je de prenetstie in WP opslaat in welke bestand dan ook
nu is mijn vraag welke stappen ik hiervoor mag doen in WP?
wie kan mij dit eenvoudig manier stapsgewewijs uitleggen Mijn dank is groot hiervoor
GRoetjes:
Karin

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: fotobewerking in WP4
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2010, 19:49:25 »
Beste Karin,

Verscherpen doe ik in de fotobewerkingsprogramma's, en niet in Wings Platinum, ik zie geen verbetering.

Vriendelijke groet
Piet Bakker.

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: fotobewerking in WP4
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2010, 22:14:10 »
Hallo Karin, hallo Piet

Het verscherpen is altijd de laatste stap in het proces, voordat de foto optimaal afgedrukt (papier) of getoond (beeldscherm, beamer) kan worden.

Omdat je met Wings Platinum pas op het moment van weergeven (of maken van ander uitvoermedium) hoeft te kiezen voor de uiteindelijke resolutie, kan ook pas op dat moment optimale verscherping plaatsvinden.
Dat is tevens een van de redenen om bij het maken van een serie zo veel mogelijk gebruik te maken van foto's in de oorspronkelijke grootte.

De mate van verscherping wordt door Wings Platinum automatisch gerelateerd aan de uitvoerresolutie. Uiteraard kun je daar zelf nog wel invloed op uitoefenen:
voor de serie als geheel:
Onder Extra - Opties - Project-opties - Grafische effecten staat onder Scherpte de mate van verscherping aangegeven.
Deze optie staat standaard aan en op een waarde van 85. Hier hoeft in de meeste gevallen niets aan veranderd te worden.
voor foto's die een individulele behandeling nodig hebben:
Klik in de Media-pool met de rechter muisknop op de afbeelding en kies Beeldeffecten.

Het verscherpen van foto's voordat deze in Wings Platinum gebruikt worden kan in enkele gevallen zelfs averechts werken.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2010, 23:26:20 door Cuno Wegman »
AVĂ©,
Cuno

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: fotobewerking in WP4
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2010, 22:49:27 »
Ik heb weer wat geleerd, bedankt Cuno