Auteur Topic: Beeldveldclipping en onthoeken  (gelezen 5511 keer)

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Beeldveldclipping en onthoeken
« Gepost op: 10 mei 2010, 17:01:56 »
Hallo diagenoten

Ik ben druk bezig met het digitaliseren van oude diaseries en werk daarbij vrijwel constant met beeldveldclipping: ik maak dus beeldvelden aan en kan dan op die plek vrijelijk mijn dia's instellen qua grootte en uitsnede. Werkt erg gemakkelijk. Nu mijn probleem: als ik de dia's vergroot en/of kantel (horizon rechtzetten etc) blijft mijn beeld keurig binnen het beeldveld, maar als ik ga onthoeken of aan het perspectief zit (rechts- of linksom draaien) wil het beeld niet meer binnen de grenzen blijven en krijg ik scheve randen. Dus zit er niks anders op dan deze bewerkingen in Photoshop uit te voeren, dus meer werk. Hopelijk doe ik iets verkeerd in Wings en kan iemand me uitleggen wat dan precies.....
Bij voorbaat dank
Gemma van Voorst

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Beeldveldclipping en onthoeken
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2010, 21:47:35 »
Hallo Gemma,

Helaas is dit een bekende fout in Wings Platinum 3. De bewerkingen in de X- en Y-richting (parallel aan het beeldvlak) worden alleen op de afbeelding toegepast, maar de bewerkingen in de Z-ringting (zoals kantelen, onthoeken en perspectief) worden ook op het beeldveld toegepast.

Dit probleem is in Wings Platinum 4 (in ieder geval in 4.11) verholpen.

Tenzij je "niet upgraden" als iets verkeerds beschouwd, doe je niets verkeerd. Maar ben je voor dit probleem wel "veroordeeld" tot Photoshop.
AVĂ©,
Cuno