Auteur Topic: Soort frame rand mijn presentatie  (gelezen 7268 keer)

Rudi Rombouts

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
Soort frame rand mijn presentatie
« Gepost op: 16 januari 2010, 20:32:45 »
Beste,

Ik mag een ergens een presentatie doen, doch in deze zaal zijn een aantal problemen
het scherm is enorm groot en de beamer is zodanig geplaatst dat men het beeld niet kleiner kan zoomen.( hangt ook aan het plafond)
Ik wil dus een soort frame/ kader rond mijn presentatie tonen, kan dit ? en zoja hoe.
Ik wil niet rond al mijn beelden een kader gaan maken, werk niet met ingezoomde beelden.

reeds bedankt voor een antwoordje

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Soort frame rand mijn presentatie
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2010, 09:42:23 »
Hallo Rudy,

Er zijn een paar mogelijkheden, maar de beste voor jou lijkt me:
Creeer in fotoshop een nieuw beeld van pakweg 2x de beamer resolutie met transparante achtergrond dus. Maak een selectie iets kleiner rondom dan het oppervlak; keer de selectie om, vul de ontstane rand met een kleur naar wens en sla dan op als masker.png bestand.
Voeg dit bestand toe aan je mediapool; voeg een extra beeldspoor toe en zet je masker in dat spoor. Strek die afbeelding over de hele show et voilá een prachtig frame omhult je presentatie [aannemend dat je een Platinum versie hebt waarin je een extra spoor kunt maken].
Succes, Henk

Rudi Rombouts

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
Re: Soort frame rand mijn presentatie
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2010, 20:16:17 »
Reeds bedankt voor dit antwoordje
doch spoor bijmaken en masker hier in plaatsen dat lukt me perfect

maar nu krijg ik uiteraard maar een deel van mijn beelden te zien, kan ik die nu ergens passend krijgen in dit masker ?

groetjes
Rudi

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Soort frame rand mijn presentatie
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2010, 20:35:53 »
Hallo Rudi,

Ja maar een deel van alle afbeeldingen, maar wel het grootste deel als je het randje maar bijv. 2 of hooguit 3 pixels breed maakt.
bij 2 pixels mis je minder dan 4/1024 bijv. en dat is minder dan 4 promille in de breedte enz. Dat is toch heel erg weinig nietwaar.
Uiteraard kun je een beeldveld aanmaken van dat iets kleinere oppervlak en daar alle sporen op dat ene na de beeldveld eigenschap geven, maar dan zou je toch alle foto's weer met een keyframe moeten verkleinen om ze weer precies passend te maken. Een hoop werk en daarbij geen enkele fout maken zou ik met dat kleine verlies niet doen.
Even heel precies dat masker maken en het verlies op de koop toenemen lijkt me zinniger.
Henk

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Soort frame rand mijn presentatie
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2010, 21:55:59 »
Hallo Rudi,

Uit jouw vraag, en de reactie op de suggestie van Henk, meen ik te kunnen concluderen dat je op het zeer grote scherm een aanzienlijk kleinere projectie wilt realiseren.

Dat kan met de methode die Henk beschreven heeft. Om de inhoud van de feitelijke presentatie kleiner te maken kun je via het kenmerk "Positie en formaat" van het Screen (beeldveld) de grootte daarvan aanpassen (verkleinen). De binnenmaat van het masker moet dan uiteraard niet groter zijn dan de resulterende grootte van het Screen.
Omdat je niet met ingezoomde beelden werkt, moet dat goed gaan.

Maar ik wil je wel op een risico wijzen: door op deze manier maar een (beperkt) deel van het scherm (of eigenlijk: van de beamer) te gebruiken, gebruik je ook maar een beperkt deel van de beschikbare resolutie. En daarmee raak je dus details en scherpte kwijt. Afhankelijk van de resolutie van de beamer en het deel dat je uiteindelijk voor het beeld gebruikt, zou het kunnen resulteren in een dvd-groot-beeld laten zien van een HDAV-productie. Dat zou natuurlijk jammer zijn.
AVé,
Cuno