Auteur Topic: Serie wp4 EXE valt aan het einde op zwart  (gelezen 8105 keer)

Horst

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 7
Serie wp4 EXE valt aan het einde op zwart
« Gepost op: 12 oktober 2010, 20:08:41 »
Hallo,

Ik heb een probleem met een bestaande serie.
De serie is gemaakt met wp3 en opnieuw geopend in wp4. Alle grafische bestanden laten vervallen en opnieuw laten berekenen en beeld optimaliseren laten uitvoeren. De serie is 5,5min 4,22GB. verhouding 3:2 en 1024x768. Maak ik er een exe van dan wordt het beeld bij afspelen na ongeveer 4 min zwart, aan het eind laat hij alleen de tekst van aftiteling zien. De Exe is ongeveer 700 MB.
Wie wil en kan mij helpen?

Monique Achterberg-van der Horst

Chief John

  • Gast
Re: Serie wp4 EXE valt aan het einde op zwart
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2010, 01:53:09 »
Beste Monique,

Deze vraag is al eens beantwoord bij de SGG en op dit forum. Hier geldt het “badkuip” verhaal dat ik nog eens voor iedereen opschrijf…

Laat een badkuip vollopen met 400 liter water. Laat de kraan lopen waardoor er per minuut 50 liter bijkomt. Trek intussen de stop eruit waardoor er 150 liter water per minuut wegloopt. Dat betekent dat je na één minuut 150 liter kwijt bent en er 50 hebt bij gekregen, een nettoverlies van 100 liter. Maar ach, je begon met een volle kuip van 400 liter, dus die 100 liter verlies, daar merk je niet veel van.

Na 3 minuten echter ben je 3 x 150 liter water kwijtgeraakt en is er 3 x 50 liter water bij gekomen. Na 3 minuten ben je dus per saldo 300 liter van je 400 liter, die in de badkuip zat toen je de stop eruit trok, kwijt en er zit nog maar 100 liter in. Elke 20 seconden wordt je voorraad 33,3 liter minder. Na 4 minuten ben je de 400 liter kwijt. Daarna wordt er eigenlijk minder water aangevoerd dan er uit zou moeten gaan voor een volle straal… en gaat het gorgelen… en uiteindelijk ontstaat er een flink tekort…

Terug naar het weergeven van jouw show. Als je die start buffert de videokaart de eerste zoveel beelden en fragmenten tot het maximaal haalbare.(De badkuip loopt vol met de stop in het afvoerkanaal). Daarna gaat de videokaart bij de start van de show de beeldinfo uitvoeren naar de beamer. (Bij de badkuip trek je nu je stop eruit en het leegloopproces met lopende kraan begint).

Nou kan het zijn dat de frontbus doorvoersnelheid van beelden uit het PC-geheugen naar de videokaart lager ligt dan de uitvoersnelheid uit de buffer van de videokaart naar de beamer. (In het voorbeeld van de badkuip loopt er dus meer water weg dan dat er in komt). Ergo, er gaat méér uit (bij de badkuip 150 liter, bij de videokaart bijvoorbeeld 150 Mb), dan er in komt (bij de badkuip 50 liter en bij de videokaart 50 Mb). En dat nettoverlies van 100 Mb is geen probleem zolang er genoeg buffer in de videokaart (512 Mb..?) aanwezig is. Dat gaat ongeveer 5 minuten lang goed… (5 x 100 Mb netto-verlies is 500 Mb).

En op een gegeven moment is er te weinig data om je show volledig storingsvrij te laten lopen. (Bij de badkuip gaat het putje dus gorgelen…)

Door tijdens de weergave even te stoppen met de spatiebalk gaat er even niets uit en komt er wel iets in. (In het badkuipverhaal doe je dan tijdelijk de stop er weer in terwijl de lopende kraan de watervoorraad weer aanvult, waardoor je weer even verder kunt).

De oplossing is óf een andere PC kopen met een grotere videokaart en een snellere frontbus, óf kijken of je sommige bestanden zonder kwaliteitsverlies kunt verkleinen. De keus is aan jou.

Met vriendelijke groet,

Chief John

Horst

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 7
Re: Serie wp4 EXE valt aan het einde op zwart
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2010, 23:53:09 »
Beste Jhon,

Je verhaal is duidelijk. Een ding snap ik niet zo goed, waarom heb ik deze problemen niet gehad met WP3 en wel met WP4 op dezelfde pc?

Monique

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Serie wp4 EXE valt aan het einde op zwart
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2010, 20:00:23 »
Hallo Monique,

De binnenkant van WP4 is drastisch gewijzigd ten opzichte van WP3. Met name om de nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken (zoals maskers). Deze extra mogelijkheden vragen iets meer rekenkracht van de computer.
Blijkbaar zat jouw computer net aan de grens van de kracht die nodig is voor WP3-series en net aan de verkeerde kant van die grens voor de WP4-series.

Als je in een serie geen gebruik maakt van maskers/maskersporen, dan kun je een beetje rekenkracht winnen door bij de Eigenschappen van de show (Extra - Opties - Project-opties - Uitvoer) aan te geven dat je geen gebruik wilt maken van de maskerfunctie (vinkje voor "Maskerfunctie voor visuele sporen inschakelen" weghalen).
Misschien is dat voor jouw situatie net voldoende.
AVé,
Cuno

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Serie wp4 EXE valt aan het einde op zwart
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2010, 17:06:18 »
Hallo Monique,

Hoewel Cuno zoals gewoonlijk het euvel weer juist weet te duiden, rijst bij mij toch wel een vraagtekentje bij het woord 'iets'. Mijn ervaring is dat het verschil in computerbelasting tussen wp3 en wp4 wel wat meer is dan 'iets'.
Uiteraard is de tip van Cuno om niet nodige maskersturing stil te leggen weer een hele goeie. Al geprobeerd of dat helpt?
Anders toch maar eens prijs op gaan vragen voor een nieuwe computer, zeker als de huidige al wat jaartjes oud is. Kun je ook gaan denken aan de uitgebreide mogelijkheden van wp4. Technisch leuk. maar ook flink wat extra mogelijkheden voor visuele (en auditieve) inhoudelijke toepassing.

Henk

Horst

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 7
Re: Serie wp4 EXE valt aan het einde op zwart
« Reactie #5 Gepost op: 1 november 2010, 11:47:12 »
Hallo,

Vriendelijk bedankt voor jullie reactie. We hebben samen overlegt en besloten dat er in december of begin januari een nieuwe pc komt.

Edwin de Serière

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
Re: Serie wp4 EXE valt aan het einde op zwart
« Reactie #6 Gepost op: 2 november 2010, 22:03:39 »
Dag Monique,

Ter informatie.

Aan een nieuw pc toe?
Een bouw pakket kun je laten maken met jouw persoonlijk voorkeur snel, sneller, snelst informatie bij Cuno.
Misschien wist je het al, het is goed bedoeld.

groet,
Edwin