Auteur Topic: DVD menu  (gelezen 8049 keer)

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
DVD menu
« Gepost op: 19 december 2005, 16:38:47 »
Een lange serie wil ik op DVD branden, met een menu dat diverse punten aangeeft om naartoe te springen. Ik dacht dat gauw vanuit Wings wel even te doen. Maar als ik de Help-file doorlees, lijkt de menusturing vooral gericht op het starten van losse shows/video's.

Zie ik een optie over het hoofd, waarmee bijvoorbeeld positiemarkers gebruikt kunnen worden als menu-items? Of moet ik daarvoor inderdaad een apart programma blijven gebruiken? DVD-lab van Mediachance doet dit bijvoorbeeld prachtig.

Tussen de hoofdstukken door, hoef ik niet terug naar het menu; de presentatie moet gewoon doorgaan. Het menu is er dus alleen maar voor snelle navigatie: je kan er mee openen, en kunt het te allen tijde oproepen.

Als Wings het nog niet biedt, is het dan leuk voor het wensenlijstje aan de makers? Ik zag dat Leo Koppens ook al eens met deze vraag onbeantwoord achterbeleef. Zijn er meer?

Dank en groet,
Joris
« Laatst bewerkt op: 4 april 2006, 23:55:18 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: DVD menu
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2005, 00:08:45 »
Hallo Joris,

Het maken van dvd's met een menustructuur zoals jij die beschrijft (en Leo Koppens vorig jaar), is met Wings Platinum niet mogelijk.

De menu's die met Wings Platinum wel mogelijk zijn, zijn vooral bedoeld voor HDAV (dus vanuit de computer, want HDAV kan de 'gewone' dvd nog lang niet aan) en voor Show Control.

Hieruit blijkt het verschil in achtergrond van Wings Platinum en enkele andere programma's: dvd-authoring is niet het uitgangspunt van Wings Platinum.

AVé,
Cuno

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: DVD menu
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2005, 11:31:42 »
Helder Cuno, daar hoef ik niet langer naar te zoeken.

Blijft staan de vraag of het niet een interessante feature is waar meer mensen blij mee te maken zijn. Op het eerste gezicht lijkt mij dit technisch niet zo heel moeilijk te realiseren, en de softwarebakkers achter Wings Platinum zijn doorgaans erg goed in het integreren van klantwensen.

Maar ja, is het wenselijk?

De eerste HDTV-players zijn inmiddels op de markt. Een WMV-HD bestand  of MPEG-2 in HD-kwaliteit (beide output-opties vanuit Wings) is daarmee vanaf DVD af te spelen op geschikte tv-schermen of beamers (dus geen computer meer nodig voor vertoning). Het zal waarschijnlijk niet heel lang duren voordat deze apparaten de markt veroveren, al is er op dit moment nog wat onenigheid over verschillende standaards.

Het lijkt mij erg handig als je de positiemarkers ook op een (HD-)DVD kan gebruiken om naar een volgend plekje in de show te springen (zoals dat in een EXE-bestand ook kan). Dat kan zodra ze tot een menu zijn om te bouwen, dacht ik zo.

Dat ligt precies in het verlengde van het normale gebruik van Wings HDAV-shows, lijkt mij. Prettig om daarvoor geen extra applicaties nodig te hebben.

Eens of niet?
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Chief John

  • Gast
Re: DVD menu
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2006, 22:38:29 »
Heren,

Ugh, vergeef me dat ik de wijze Cuno moet corrigeren. Het maken van een menusturing is weldegelijk mogelijk met Wings Platinum.
Je kunt diverse 'buttons' aanmaken met minifilmpjes die reeds draaien als je de DVD in de DVD-speler hebt gelegd.
Elk minifilmpje is koppelbaar aan een DVD-fragment. Met de afstandsbediening van je DVD-player kun je een filmpje aantippen en starten
OK, makkelijk gaat het maken van een menusturing niet, je moet de gebruiksaanwijzing wat dat betreft gewoon even uitprinten en naast je toetsenbord leggen.
Als je volgt wat daar stapsgewijs staat geschreven kom je er zeker uit.
Kijk onder DVD-Menu gestalten.
Succes! Ugh!


Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: DVD menu
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2006, 23:55:18 »
Dear Chief,

Ik vrees dat je het essentiële aspect van de vraag van Joris over het hoofd ziet.
Het gaat hem erom om 1 lange serie, te kunnen starten met knop 1.
Maar om met knoppen 2, 3 en verder in een ander punt (hoofdstuk) in dezelfde serie te starten, en de serie vanaf het gekozen startpunt te laten doorlopen, zonder onderbrekingen.
Dus bij knop 1 de hele serie, knop 2 vanaf hoofdstuk 2 enzovoort.

En op deze manier ook met de hoofdstukknoppen (vorige/volgende) van de afstandsbediening naar de betreffende delen van de show te kunnen springen.

Dat is een ander probleem dan het maken van een zeer dynamisch menu, zoals jij beschrijft, wat zeker mogelijk is.

AVé,
Cuno