Auteur Topic: Wat is er gebeurd?  (gelezen 8973 keer)

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Wat is er gebeurd?
« Gepost op: 2 februari 2013, 17:06:12 »
Hallo Allemaal,

Ik werk met de laatste versie van Wings Pro. Ik was bezig met een show waarin erg veel namen moeten komen. Via photoshop heb ik tif-bestanden gemaakt met transparantie. Voor zover ik weet is het al in een aantal versies dat de tijdlijn voor afbeeldingen in de alpha-modus staat. Ik ben begonnen en het werkt prima. Na een paar dagen eerst andere dingen gedaan te hebben, ging ik verder en plotseling zag ik de namen niet meer, terwijl in Photoshop de tif-bestanden nog wel degelijk transparant zijn. In Wings waren het ineens zwarte vlakken met witte namen erop.
Ik krijg het nu alleen weer goed door per opbject links op het scherm op het tabblad 'afbeelding' bij speciale instellingen de additieve compositie aan te vinken. Dat vind ik nogal vreemd. Ik vermoed dat ik zonder het zelf te merken ergens iets heb gewijzigd, maar kan het niet terugvinden. Wie weet wat ik gedaan zou kunnen hebben?

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Wat is er gebeurd?
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2013, 00:04:34 »
Hallo Ben,

Uit jouw tekst is niet duidelijk of dit probleem zich alleen voordoet bij nieuwe teksten, of ook bij de teksten die je al eerder hebt gemaakt.

Als het alleen geldt voor de nieuwe teksten, dan zou het kunnen zijn dat je de afbeeldingen met een kleurdiepte van 16 bit per kanaal hebt opgeslagen. In dat geval kan WP geen gebruik maken van de transparantie.

Meer over problemen met transparantie vind je in de helptekst van WP via Index onder "Transparente Bereiche werden nicht korrekt dargestellt".
AVé,
Cuno

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re:Wat is er gebeurd?
« Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2013, 20:15:07 »
Hallo Cuno,
Ik heb het even gecontroleerd, maar de bestanden zijn 8-bits. Ze zijn allemaal 8,3 mb groot. Ik ben me er absoluut niet bewust van dat ik ook maar iets gewijzigd heb en toch moet ik nu bij ieder bestand "additieve compositie" aanvinken. (Eerst in de tijdlijn een object selecteren en dan links op het monitorscherm onder de gereedschappen, tabblad 'afbeelding' bij Speciale instellingen.)
Ik heb, sorry daarvoor, regelmatig ruzie met het zoeken in de Duitse help en kan dan de juiste term niet vinden. Natuurlijk had ik al wel gezocht, maar toch het juiste niet gevonden. Ook nu nog niet. Vroeger kon ik aan de spoorkop zien of een spoor in de alpha of in de additieve modus stond, maar dat zie ik nu niet meer en ik kan ook niet meer vinden hoe ik dat zou kunnen wijzigen.

Ter informatie: het gaat om een show die voortdurend gedurende een aantal dagen rondom de dodenherdenking op 4 mei 1100 namen laat scrollen. Ik heb inmiddels uitgezocht dat ik met 15 namen per bestand goed uitkom, dus gaat het om ruim 70 bestanden die ik nog moet maken.

Al met al werkt het aanvinken van de additieve modus wel, maar het betekent nogal wat extra werk omdat ik dat bij ieder object moet doen. Dus als jij de oplossing weet, ben ik je dankbaar.
Hartelijke groeten,
Ben

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Wat is er gebeurd?
« Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2013, 20:39:50 »
Hallo Ben,

Transparantie met 8-bit-TIFF-bestanden moet gewoon kunnen werken. En blijkbaar heeft het bij jou ook gewerkt.
Stuur mij ter test jouw showbestand (het pt4-bestand) en een of enkele van de tekstbestanden.

Het instellen van additieve beeldmixage was voorheen (WP3 en eerder) een eigenschap van het beeldspoor. Vanaf WP4 is het een eigenschap van het beeldobject. Daarom kan deze status niet meer in de spoorkop getoond worden.

Als we het probleem niet opgelost krijgen, is er misschien een eenvoudige oplossing: als je zelf ook WP3 hebt gehad, dan kun je de show ook met WP3 maken. Daar in kun je de additieve beeldopbouw als standaard instellen.

Maar ik hoop/verwacht dat het zo ver niet hoeft te komen.
AVé,
Cuno

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Wat is er gebeurd?
« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2013, 21:31:31 »
Hallo Ben,

Ik heb jouw bestanden ontvangen en bekeken.

De oorzaak is gevonden, en de oplossing is eenvoudig.
Jouw bestanden zijn weliswaar 8-bit, maar dan wel 8 bit grijswaarden (8 bit per pixel), en niet 8-bit RGB (8 bit per kleurwaarde).
Als je jouw bestanden omzet van grijswaarden naar RGB is het probleem opgelost.

Het staat niet met zoveel woorden in de helptekst, maar WP kan transparantie alleen verwerken in RGB-bestanden.
AVé,
Cuno

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re:Wat is er gebeurd?
« Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2013, 10:44:44 »
Dat heb ik dan ook weer geleerd. Ik heb namelijk de namen uit een Wordbestand gehaald en in een tif-bestand geplakt. Daarbij bleken na de "verplaatsing" kleurranden rondom de letters te zitten en heb ik ze vervolgens omgezet naar zwartwit ofwel grayscale.
Heel hartelijk dank voor je bemoeienis. Ik kan weer verder.
Ben

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Wat is er gebeurd?
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2013, 11:53:21 »
Hallo Ben,

De randjes rond de teksten (of langs andere vrijgestelde objecten) zijn een bekend verschijnsel. Dit verschijnsel treedt vooral op bij gebruik van psd-bestanden (witte randjes) en tiff-bestanden (zwarte randjes).

Als je gebruik maakt van png-bestanden zul je daar geen (of veel minder) last van hebben.
AVé,
Cuno