Auteur Topic: hoe behoud ik de hoogste kwaliteit?  (gelezen 9611 keer)

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
hoe behoud ik de hoogste kwaliteit?
« Gepost op: 17 mei 2011, 21:58:10 »
Hallo Allemaal.
Ik ben al tijden aan het worstelen met de vraag welke uitvoer ik moet kiezen om de hoogste beeldkwaliteit te behouden.
Ik heb Wings 4 pro laatste versie en draai zelf met een XP Home sp3 machine. Mijn probleem is dat ik een show wil maken voor een klant en deze wil de hoge beeldkwaliteit behouden die hij bij mij op mijn pc-monitor heeft gezien. Hij heeft een vrij nieuwe laptop met (vrij zeker) Windows 7 en heeft verder geen verstand van (computer)zaken. De show bestaat uit beelden (Nikon D700) en video's van AVCHD-kwaliteit gemaakt met een Canon HF100 avchd-videocamera.
Als ik alles naar video-dvd omzet wordt de kwaliteit ernstig verslechterd.
Nu heb ik gekozen om een AVI-bestand te maken. Resultaat: een bestand van maar liefst 175 Gb dat bij terugspelen alleen maar een groen veld met muziek oplevert. Ik heb geen idee waar dit vandaan komt, want in de hele show komt iets dergelijks helemaal niet voor! Bovendien vereist het overbrengen van een dergelijk groot bestand al extra zorg omdat het niet op enig ander middel past dan op een externe hd.
Ik zou een blu-ray schijf moeten kunnen maken, maar hij heeft nog niet zo'n speler. Ik heb hem gezegd te kijken of hij ergens een stand-alone blu-rayspeler kan vinden met een uitgang voor een beamer of groot tv-scherm. Ik heb zelf geen idee of die dingen bestaan, maar dat zal toch wel??
Omdat ik de kwaliteit van zijn videokaart niet ken en eigenlijk ook niet van plan ben om bij hem te gaan kijken of ik daar wat van kan vinden of om iets uit te gaan proberen, vraag ik me dus af wat de beste aanpak zou kunnen zijn. Ik heb een blu-ray brander/speler in mijn pc (weliswaar nog niet eerder als zodanig gebruikt, maar toch) en die zou ik nu dus kunnen inzetten. Of adviseren jullie mij om maar een bepaald type video te maken waarvan bekend is dat Windows 7 die kan afspelen?
Verder kan ik eigenlijk nergens een toelichting vinden op alle uitvoermogelijkheden en hun specifieke eisen/kwaliteiten van Wings. Ik kan kiezen uit avi, wmv, mpeg 1/2, mpeg-4, etc. Maar wat is nu wenselijk voor welke situatie?

Chief John

  • Gast
Re: hoe behoud ik de hoogste kwaliteit?
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2011, 04:59:43 »
 :-[


Ugh, ugh,

Vanuit het grondgebied van mijn broeders. waar ik met diverse collega-Chiefs krijgsraad heb gehad in de afgelopen 5 weken, hier in de jachtvelden van Lone Pine, Californië, klaar om morgen door Death Valley te rijden, zou ik Berntet willen aanbevelen om een WMV te maken in resolutie 1920 x 1080 (Full HD), voor een beamer met 30 frames per seconde of voor een monitor met 25 beelden per seconde, kwaliteitsfactor 100 en een bitrate van 20.000 kb/sec.
De meeste moderne mediaplayers kunnen dat weergeven en ook de betere laptops kunnen dat aan. Lees mijn artikelen in Diatoon van december 2010 en maart 2011.

Jouw klant dan zeer tevreden zijn.

Mede groetend namens broeders Chief Ha Dow Ai Vuh (HDAV), Chief Slide, Chief Making Pictures, Chief Loving Music, Chief Editing Movies, Chief Weaving Wings, Chief Digging Platinum en Chief WP4 4 everybody,

Chief John

 P.S.

Oef!

Jullie lezers niet schrikken van tijdstip van mijn schrijfsels... Het hier op mijn broeders zonnewijzer nu 20.00 uur zijn en dus niet midden in nacht.

Wij wel zo sterren gaan begroeten om nacht in te gaan want morgen weer vroeg op jacht.

Chief John
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2011, 05:04:49 door Chief John »

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re: hoe behoud ik de hoogste kwaliteit?
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2011, 11:26:47 »
Dag Chief John,

Ik hopen jij goede jacht hebben en niet naar eeuwige jachtvelden gaan. Ik jou diep danken voor rooksignalen van over de grote zee; ik deze nog begrijpen kan. Maar ik niet weten van Diatoon omdat ikke niet een abonnement heb. Kunnen jij dat voor mij nog een keer overseinen? Ik jou eeuwig dankbaar zijn en diepe buiging voor jou maak.
Berntet

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: hoe behoud ik de hoogste kwaliteit?
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2011, 15:59:04 »
Hallo Ben,

Maar ik niet weten van Diatoon omdat ikke niet een abonnement heb.

Een lidmaatschap van de NVG en van Diatoon hoort eigenlijk tot de standaarduitrusting van alle (vrijetijds-) AV-makers.
Voor de volledigheid:
NVG: http://www.beeldgeluid.nl/
Diatoon: http://www.diatoon.nl/
AVé,
Cuno

Krekels

  • Junior
  • **
  • Berichten: 23
Re: hoe behoud ik de hoogste kwaliteit?
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2011, 21:23:46 »
Mooi dat Chief John nu in zijn home-land is aanbeland. Must be inspiring. Veel plezier daar!

Mijn vraag sluit aan op de gewenste instellingen voor het maken van een mpg of WMV.
Vanuit een wp4 met foto's is het doel enerzijds het plaatsen van een 'filmpje' op een website of het geheel via youtube wereldkundig te maken.
Na enig stoeiwerk met alle instellingen blijf ik vaak met een (te) groot bestand zitten of met een lage resolutie.
What to do, chief ?

greetings, René


Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re: hoe behoud ik de hoogste kwaliteit?
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2011, 21:52:45 »
Ik heb zelf ook met dat probleem geworsteld. Uiteindelijk heb ik voor youtube een wmv gemaakt van de hoge kwaliteit 1920 bij 1080. Dat heb ik op youtube gezet en dat werkte prima. youtube vertaalt het zelf in een toonbaar filmpje met uitstekende kwaliteit. Misschien heb je hier wat aan.
Berntet

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: hoe behoud ik de hoogste kwaliteit?
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2011, 23:18:30 »
Hallo René en Ben,

Naast de "bekende" elementen als resolutie en het aantal beelden per seconde, is er nog een belangrijke factor die (mede) bepaalt hoe groot videobestanden worden: de bitrate. Elke medium heeft een eigen maximale (of een optimale) waarde.
Zo is het maximum voor een dvd-speler 10 Mbit/s (veiligheidshalve maximaal 9 Mbit/s gebruiken).
Voor een blu-ray-speler is het hoger, ik meen 20 Mbit/s.
Voor een internetverbinding moet de waarde veeeeeeel lager zijn. Ik heb zelf een internetverbinding van 8 Mbit/s. Als ik video's bekijk die zelf meer dan 4 Mbit/s aan data rondpompen, dan onstaan al problemen bij de weergave.

Aan de hand van de gewenste maximale bestandsgroote en de duur van de presentatie kun je de maximale bitrate zelf uitrekenen.

Het Duitse serie-makende echtpaar Monika und Klaus Franz heeft als oplossing gekozen voor het gelijktijdig beschikbaar stellen van een video met lage resolutie [wel gelijk te bekijken, maar met mindere kwaliteit] en een (gezipte) exe-presentatie [eerst downloaden, maar dan wel hoge :http://www.klamonfra.de/diashows.php]kwaliteit]:http://www.klamonfra.de/diashows.php.

Door het hoge advertentiegehalte van Youtube (waaronder advertenties over filmbeelden heen en intro-advertenties voordat de echte inhoud begint) heb ik zelf intussen een grondige hekel gekregen aan Youtube. Vooralsnog vind ik Vimeo dan een beter alternatief. Maar aan elke gratis oplossing blijven natuurlijk nadelen verbonden.
AVé,
Cuno