Auteur Topic: Panoramafoto  (gelezen 8872 keer)

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Panoramafoto
« Gepost op: 6 mei 2009, 14:38:35 »
Dag allen,
Ik heb een panoramafoto, origineel 16.890x2.942 (samengesteld), ja die is groot. Dus wil ik hem verkleinen tot de maximale hoogte van mijn beamer = 768p. Hij wordt dan 4.409x768. Maar wanneer ik hem in Wings invoeg, dan verkleind WP hem door naar de lengte te kijken en deze navenant te verkleinen tot 1024px en wordt dus de hoogte veel te klein. Ga ik hem dan vergroten dan wordt het niks dus. Is hier een oplossing voor?? Ook als ik het originele formaat in WP invoeg, dan verkleind hij de foto en dan kan ik hem wel vergroten tot schermgrootte (invoegen met Alt ingedrukt doet dit automatisch). Maar ik zou juist een klein bestand in willen voegen. Ken det??
Ik dank u allen hartelijk voor het antwoord.
Met vriendelijke groet,
Chris Karman

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Panoramafoto
« Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2009, 22:48:53 »
Hallo Chris,

Als je een foto in een presentatie opneemt, wordt deze in principe altijd zo ver "verkleind" als nodig is om de hele afbeelding te tonen binnen het beeldveld (tenzij je de Alt-toets gebruikt, zoals je zelf al beschrijft).

Zodra de afbeelding(en) in de gewenste grootte in de presentatie is(zijn) opgenomen, moet je aan Wings Platinum opdracht geven om de grafische hulpbestanden in de juiste grootte te berekenen: passend bij beeldveldgrootte en de (grootste) gebruikte zoom-factor.

Dat doe je in twee stappen:
- kies in het menu Media-pool - Beeldgrootte optimaliseren...
- kies in het menu Media-pool - Grafische bestanden maken
Daarna zou ook het panorama dat je zelf al verkleinde tot een hoogte van 768 pixels goed getoond moeten worden (tenzij je verder inzoomt dan 100% van die beeldhoogte).

Het is voor gebruik met WP niet nodig om zelf de afbeelding vooraf te verkleinen: WP maakt toch zelf de hulpbestanden aan die passen bij de uiteindelijk gebruikte grootte van de afbeeldingen.

Maar als je toch zelf wilt verkleinen [waarop zou je dat willen?], precies passend bij de beeldhoogte (of beeldbreedte) hou dan voor die grootte van de afbeelding 2 pixels meer aan dan de gewenste resultaatgrootte. Dus in jouw geval een hoogte van 770 pixels. Dan wordt de afbeelding pixelnauwkeurig getoond.

Het voordeel van het NIET zelf verkleinen van de afbeelding: mocht je een keer een beamer aanschaffen met meer pixels in de hoogte, dan kan WP vanuit de grote afbeelding de nieuw show met goed resultaat herberekenen. Vanuit een verkleinde afbeelding wordt dat altijd minder mooi.
AVé,
Cuno

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Re: Panoramafoto
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2009, 18:23:12 »
Bedankt Cuno, je hebt me weer goed geholpen. Ik werk in de engelse versie. Het onderdeel Beeldgrootte optimaliseren is makkelijk terug te vinden (Optimize Picture Size), maar Grafische bestanden maken heb ik vertaald in Update Media File Properties; lijkt me wel juist. In ieder geval werkt het.
Bedankt,
Chris

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Panoramafoto
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2009, 21:30:43 »
Hallo Chris,

Ik ben blij dat mijn antwoord jou verder heeft geholpen.

Voor de volledigheid: Media-pool - Grafische bestanden maken = Media Pool - Create Display Data

Deze stap hoeft niet handmatig uitgevoerd te worden: als de bestanden er niet zijn, dan maakt  Wings Platinum deze zodra ze nodig zijn. Maar dat kan bij de eerste weergave tijdelijk tot haperingen leiden.
AVé,
Cuno

Karin Rass

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Re: Panoramafoto
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2009, 16:37:30 »
Hoi
Ik ben net een beginner ( starter/nieuweling ) in deze wereld van WP en heb zelf de WP 4 Advanced ( Ned. )
Las een stukje over panorama invoegen en de beeld grote ervan, nu is mijn vraag of je dit ook van links naar rechts in de panorama opname kunt laten mee bewegen bijv. als je naar links kijkt in  het landschap zelf zoals je een panorama opname maakt en eindigd dan aan de rechter zijde met een max aan pixel reculutie in de hoogte, is dit mogelijk, en hoe ga je te werk!
Groetjes: Karin

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Panoramafoto
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2009, 09:58:11 »
Hallo Karin,

Heel in het kort: aan het object van de panoramafoto in de tijdlijn een keyframe toevoegen (als er dat al niet is) en dat met in-screen editing of in de eigenschappen bewerken. Schuif bij de linkerzijde van het keyframe de foto (geheel) naar rechts en bij de rechterzijde van het keyframe de foto naar links. Plaats de locator aan het begin van de foto, druk op de spatiebalk en bekijk het schouwspel.
Een uitgebreidere uitleg vind je natuurlijk in de help. Succes.

Henk

Karin Rass

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Re: Panoramafoto
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2009, 19:39:52 »
Hoi Henk
gelukkig he bik het voor elkaar gekregen
heele rg bedankt voor jopu hulp
Thanks :)
Groetjes Karin