Auteur Topic: Schaduw in tekst  (gelezen 5595 keer)

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Schaduw in tekst
« Gepost op: 24 september 2009, 21:43:57 »
Hallo Wings-gebruikers.
Wie kan mij een slimme oplossing aan de hand doen voor het volgende. Ik heb in een presentatie een aantal teksten op een tekst track; allemaal op een andere plaats op het scherm. Deze tekst wil ik van een schaduw voorzien en heb daartoe de hele track gecopieerd en de tekst een grijze tint gegeven. Nu zou ik dus alle grijze teksten stuk voor stuk, om een schaduw te krijgen, een tikje naar beneden en rechts moeten schuiven. Dit kan stuk voor stuk, maar ik hoop dat iemand mij een trucje kan aanreiken zodat de hele track met alle teksten in één keer verschoven worden. Zou mij een hoop werk schelen.
Bij voorbaat mijn dank,
Chris Karman

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Schaduw in tekst
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2009, 22:50:52 »
Hallo Chris,

Er is volgens mij een heel eenvoudige manier om dit voor elkaar te krijgen.
Als jouw teksten op een tekstspoor staan, dan moet je in de Media-pool, in het tabblad Screens, een Tekstveld toevoegen (rechter muisknop op Screen 1).
Als jouw teksten als afbeeldingen in een beeldspoor staan, dan moet je in de Media-pool, in het tabblad Screens een Beeldveld toevoegen.

Het spoor waarop de grijze teksten staan moet je nu koppelen aan het zojuist gemaakte Tekst- of Beeldveld. Klik daarvoor in de kop van het spoor met de grijze teksten met de rechter muisknop en kies Eigenschappen.
Bij een tekstspoor selecteer je achter Tekstveld voor het nieuwe tekstveld, bij een beeldspoor selecteer je achter Beeldveld het nieuwe beeldveld.

Nu moet je in de Media-pool, op het tabblad Screens, met de rechter muisknop op de naam van het nieuwe tekst- resp. beeldveld klikken en kiezen voor "Positie + Formaat".
In de dialoog die nu verschijnt kun je de positie van het tekst/beeldveld aanpassen. In jouw geval iets verschuiven: een beetje naar rechts (X-positie verhogen) en omlaag (Y-positie verkleinen, negatieve waarde).

En klaar is Chris...
AVé,
Cuno

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Re: Schaduw in tekst
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2009, 16:13:39 »
Hoi Cuno,

Ik was er al bang voor dat het zo makkelijk zou zijn. Zo heb ik weer wat geleerd. Dank voor de assistentie.
Trouwens, als ik het goed begrijp heeft 4.0 nog steeds geen tekstfaciliteiten; klopt dat??
Ze zijn met de overgangseffecten ook al van hun oude geloof gevallen, dus misschien doen ze wat betreft tekst dat binnenkort ook nog wel; ik hoop het.

Nogmaals, bedankt, Chris (of Kees?)