Auteur Topic: Curven kopiëren  (gelezen 5862 keer)

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Curven kopiëren
« Gepost op: 8 oktober 2011, 17:34:51 »
Dag allen,
Graag zou ik een advies krijgen over het volgende probleem.
In WP4.23 komen mijn foto's in de sporen met enkelzijdig crossfade met 1 sec. in- en uitgaand. Deze wijzig ik zodat de in- en uitvoer recht omhoog gaat, dus de foto's komen "hard" in en gaat er weer "hard" uit. Deze curve kopieer ik naar de mediapool, met alle kenmerken aangevinkt. Daar komt hij keurig te staan, maar zonder de steile flanken maar zoals de foto in eerste instantie is ingevoerd met 1 sec. in- en uitgaand. Wanneer ik deze wijzig in het previewvenster zoals ik hem wil hebben en daarna op een foto in een spoor sleep, dan gebeurd er niets. Wanneer ik bestaande curven (imported) op een foto sleep dan wijzigt wel het middendeel, maar niet de begin en uitgaande flanken. Wat doe ik verkeerd???
Vast bedankt bij voorbaat.
M.vr.gr. Chris Karman

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Curven kopiëren
« Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2011, 20:13:49 »
Hallo Chris,

Het eerste "probleem" dat jij beschrijft komt volgens mij voort uit een verkeerde interpretatie van het begrip Curve binnen Wings Platinum: een curve heeft geen duur/lengte. Een curve is een beschrijving van het relatieve verloop van een beginwaarde naar een eindwaarde.
Het object waarop je een curve toepast heeft een duur/lengte en bepaalt zo over welke tijdsduur de curve wordt uitgesmeerd.

Om dit te verduidelijken: maak een (invloei)curve met één toegevoegd knooppunt op ongeveer een kwart van de duur van het invloeien. Maak daarna het invloeideel van het object groter en kleiner: het knooppunt blijft niet op een vast punt in de tijd staan, maar op een vaste verhouding tussen begin en einde van het invloeideel.

Het harde in- en uitvloeien is dus eigenlijk "elke willekeurge curve die in een tijdsduur van 0 wordt uitgevoerd": je past bij een harde overgang (normaliter) niet de curve aan, maar de duur van het in- of uitvloeien van het beeldobject.
(Voor de puristen onder de lezers: het is wel mogelijk om een harde overgang in een curve op te nemen. Maar die methode leidt tot [logische] neveneffecten die echter veelal ongewenst zijn.)

De oorzaak van het andere "probleem" dat alleen de curve van het middendeel van een beeldobject wordt aangepast na het slepen van een curve vanuit de Mediapool naar de foto staat uiteraard ook beschreven in de helptekst (onder Kurven kopieren und einfügen). En als je hierover meer uitleg in het Nederlands wilt hebben, dan kun je de bijbehorende instructievideo bekijken op de site van onze onvolprezen Nederlanse importeur: http://www.hdav.nl/wings-platinum/instructievideos/kopieren-curven
AVé,
Cuno

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Re: Curven kopiëren
« Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2011, 16:41:15 »
Dag Cunno,
Allereerst bedankt voor de altijd weer geduldige en gedegen uitleg.
Jouw uitleg begrijp ik. Maar mijn fout is dat ik de in- en uitvloeitijd in een object ook zag als een curve, maar dat blijkt niet te kloppen. De tijdlijn staat gewoon ingesteld met een in- en uitvloeitijd van 1 sec. en ik wilde deze, bij verschillende foto's op 0 zetten. Dit dacht ik te doen door de curve van een gewijzigd object (dus met alleen de in- en uitvloeicurve [beide op 0] zonder enige ingebrachte knooppunt) in de pool te zetten zodat ik deze simpel vandaar naar de nieuw ingebrachte objecten (foto's) zou kunnen slepen. Maar dit werkt kennelijk alleen met de nieuw ingebracht knooppunten en niet in de bestaande knooppunten bij de in- en uitvoertijd. Dit moet ik dus oplossen door te kopiëren en te plakken van een gewijzigd object.
Hoop dat ik duidelijk ben zodat je begrijpt wat mijn fout was.

Nadat ik de vraag had ingestuurd bedacht ik me plotseling dat de video's bestonden en dat ik die nog niet had bekeken. Dus ook daar heb ik weer het e.e.a. opgestoken.

Met vriendelijke groet en dank,
Chris Karman