Auteur Topic: beeldrand correctie bij video DVD  (gelezen 9482 keer)

H.Benning

  • Junior
  • **
  • Berichten: 32
beeldrand correctie bij video DVD
« Gepost op: 3 augustus 2011, 16:08:04 »
Bij het maken van een mpeg1/2 video bestand van een WP4 project met 1920x1080 beelden dient een vinkje geplaatst te worden bij "beeldvullende uitvoer(vertekend)" om te voorkomen dat het beeld boven en onder brede zwarte balken vertoont. Het vakje bij "zwarte rand(bv voor TV)" wordt dan gedimd en de daar ingevulde waarde (bv 5%) wordt niet toegepast. Hierdoor gaat links en rechts in het TV beeld flink wat informatie verloren.
Hoe is dit te corrigeren?
Sonimage
Sonimage

Chief John

  • Gast
Re: beeldrand correctie bij video DVD
« Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2011, 16:11:02 »
Herman,

Citaat
Hierdoor gaat links en rechts in het TV beeld flink wat informatie verloren.
Hoe is dit te corrigeren?

Ikzelf op proef 1920 x 1080 MPEG-2 gemaakt. (Maak normaal gesproken zelf alleen nog .wmv betanden voor weergave op PC).
Met de door jou gekozen instellingen valt er bij mij niets weg als ik de HDTV (Panasonic) op "juist" of "16:9" zet.
De instelling om een percentage op te geven is in beginsel bedoeld geweest voor het weergeven van een MPEG-file op een BEELDBUIS-TV.
Ja, ja, er zijn nog TV-kijkers die zo'n ding met een bult op zijn rug in de kamer hebben staan...
Kijk eens in het instellingenmenu van je TV.

Chief John

H.Benning

  • Junior
  • **
  • Berichten: 32
Re: beeldrand correctie bij video DVD
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2011, 21:47:35 »
Hallo Jan

Bedankt voor je reactie en de moeite die je genomen hebt om een een ander bij jou uit te testen.
Ik gebruik een Philips 42 inch flat TV type 42PF9830/10.
Deze heeft veel instel mogelijkheden, maar de beeldrandinstelling zit daar niet bij.
Horizontaal raak ik ongeveer 2% aan beide kanten (rechts en links) kwijt.
Het lijkt niet veel, maar het heeft toch wel invloed op de beeldkadering voor nauwkeurig werkende mensen.
Is in de stand "beeldvullende uitvoer" de beeldrandcorrectie ("zwarte rand"0 in WP4 niet toch bruikbaar via een work-around?
Of misschien nog beter via een SW aanpassing door Stumpfl?
Groeten
Herman
Sonimage

Chief John

  • Gast
Re: beeldrand correctie bij video DVD
« Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2011, 11:50:52 »
Herman,

Een aantal "paardenmiddelen" (maar ja, als Chief moet je soms meer met je paarden doen dan ze voor de postkoets zetten...) zou het volgende kunnen zijn.

Paardenmiddel 1:
Maak in Photoshop een transparant beeld met 1920 x 1080 pixels en zet daaromheen (via "bewerken" - "omlijnen") een zwarte rand die rondom 19 pixels groot is.
Je krijgt dan als het ware een transparant masker van 1882 x 1042 pixels. De resterende 19 pixels links, rechts, boven en onder maken dus een eindresultaat dat gewoon 1:1 Full HD is maar waarvan er op de breedte en hoogte 38 zwarte pixels straks gaan wegvallen in jouw TV scherm. Waarom 19 pixels rondom..? Dat is de 2% van jouw 1920 pixels breedte.
Dat masker leg je op het bovenste beeldspoor. Dat beeldspoor ken je aan een eigen groep toe. (Het ligt dus tussen twee groepssporen in). Dan maak je het object zo lang als de serie gaat duren en klap je het groepsspoor dicht, zodat je het niet meer ziet en er geen last van hebt. Tijdens het programmeren houd je dus jezelf voor de gek met een 2% te klein beeld.

Paardenmiddel 2:
Maak op je scherm van 1920 x 1080 een 'clipping' beeldveld aan van 98% en wijs dat toe aan alle te gebruiken sporen. Je hebt dan eenzelfde ingebouwde maskerfunctie, want het beeld kan nooit buiten dat beeldveld komen.

Uiteindelijk render je gewoon een MPEG-2 of WMV in 1920 x 1080. Dat bestaat dan uit wat je hebt gezien aan beeld plus een zwarte rand die jouw TV niet laat zien.

Succes!

Chief John 

H.Benning

  • Junior
  • **
  • Berichten: 32
Re: beeldrand correctie bij video DVD
« Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2011, 13:45:56 »
Bedankt Jan voor je waardevoole suggesties!

Herman
Sonimage

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: beeldrand correctie bij video DVD
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2011, 23:40:36 »
Hallo Herman,

Paardenmiddel 3 (voor een al gemaakte show) zou kunnen zijn:
maak van de bestaande show een video, zet deze in in een iets verkleind formaat in een nieuwe show (1920x1080).
Zo loop je niet het risico dat eventuele beeldvelden met andere beeldverhoudingen tot ongewenste bijverschijnselen leiden.

Maar eerst even terug naar de technische oorzaak van het probleem.
De mogelijkheid om een zwarte marge rond het beeld te laten maken door WP vindt haar oorsprong in de analoge tijd. Om te voorkomen dat transmissiefouten aan het begin en einde van beeldlijnen tot ongelijke randen van het beeld zouden leiden, en de (bij tv-uitzendingen en video-opnamen daarvan) de eerste en laatste beeldijnen (met daarin o.a. teletekst-informatie) vreemde blokjes en lijnen zouden tonen, werd het beeld iets ingezoomd zodat de fysieke randen van het beeldscherm altijd zouden zorgen voor een mooi strak omkaderd beeld.

Bij een digtitale tv en een digitale bron, mag (kan?) dit verschijnsel zich niet meer voordoen.
Als dat toch gebeurt, moet de communicatie tussen video-speler en beeldscherm/tv nader bekeken worden. Ik vermoed dat er dan toch ergens een analoge schakel in het traject zit.
Bijvoorbeeld: als de door jou genoemde tv via een volledige DVI-I-kabel is aangesloten op een computer (DVI-kalbe MET de vier aansluitpennen in kruisvorm), dan zal de tv het signaal analoog ontvangen, en niet digitaal. Met de bijbehorende omrekening als gevolg.

Dan de oorzaak (en oplossing) van het WP-probleem.
Als de show gemaakt is met een screen met een grootte van 1920x1080 (dus 16:9), en de video in het zelfde formaat gemaakt wordt (eventueel afgezien van het feit dat de hoogte eigenlijk 1072 of 1088 zou moeten zijn om een 16-voud te zijn), dan hoeft de optie "Beeldvullende uitvoer" helemaal niet aangevinkt te worden.
Deze optie is eigenlijk alleen nodig als het resultaat een video-dvd moet gaan worden (en daarmee een - technisch bepaalde - vaste resolutie heeft van 720x576) en de screenverhouding een andere is dan de standaardverhoudingen 4:3 of 16:9. Dan wordt er voor gezorgd dat de beschikbare beeldpunten maximaal gebruikt worden (feitelijk wordt de film/video dan anamorph opgenomen (niet-vierkante beeldpunten) en wordt in het bestand aangegeven met welke verhouding deze zou moeten worden weergegeven om correct te zijn).
Als het mpeg-bestand NIET bestemd is om een "echte" video-dvd van te maken (en omdat jouw tv HD of HD-ready is, zal een dvd alleen maar kwaltiteits verlies opleveren, dus dat zul jij niet doen [of niet moeten willen]), dan is deze optie dus niet nodig om een mpg-bestand te maken met de juiste resolutie en beeldverhouding.
En als je die optie niet kiest, kun je alsnog de gewenste breedte invullen voor een zwart kader om de film heen.

...maar gezien hetgeen ik hierboven schreef over de technische oorzaak: dat kader zou je eigenlijk niet nodig moeten hebben...
AVé,
Cuno

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: beeldrand correctie bij video DVD
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2011, 12:57:27 »
Hallo allemaal

Ik wil me ook even met deze discussie bemoeien want ook ik heb jarenlang met "verknipte" beelden geworsteld, vaak werd zelfs mijn ondertiteling weggesneden... Ik had tot voor kort een Philips LCD TV, HD ready en die kon ik niet afleren om mijn dia's 'bij te snijden". Inmiddels heb ik een Panasonic plasma Full HD en die heeft het verschijnsel nauwelijks of niet, dus wellicht bouwt Philips een speciaal randensnijdertje in...

De aangegeven methodes om zelf een zwart kader in te bouwen heb ik allemaal benut, maar telkens stuitte ik op bezwaren:  witte randen zijn bij het zwart-met-transparant raam niet te vermijden, ook niet als je in PNG opslaat. Als je een oude show wilt omkaderen via beeldveldclipping moet je alle dia's apart aanklikken om de clipping aan te zetten...
De meest bruikbare methode die ik nu gevonden heb staat er niet bij: als je Wings 4 hebt kun je gewoon een maskerspoor maken, je hele show eronder op beeldstapelsporen zetten et voilà...  Geschikt voor oude én nieuwe shows.
Overigens, als je je show via een mediaspeler op je TV afspeelt kun je in plaats van MPEG ook WMV maken,  beeldvullend niet aanklikken en dan werkt de % knop wél, en staan alle deelbeelden én de ondertiteling keurig op hun plaats en wordt er niks afgesneden... Na alle ellende met die Philips  maak ik nog steeds een 2 % randje rond mijn show, voor alle zekerheid...
Met diapositieve groeten
Gemma van Voorst


H.Benning

  • Junior
  • **
  • Berichten: 32
Re: beeldrand correctie bij video DVD
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2011, 15:55:10 »
Hallo allemaal

Getriggerd door de diverse opmerkingen heb ik mijn aandacht verplaatst van AV producties op DVD naar AV producties op Blue Ray.
Het valt me op dat vrijwel alle blue-ray spelers werken met 24 f/s.
Gaat dat problemen geven als ik de AV producties brandt via H264 met 25 f/s?
Zou de BlueRay speler ook bruikbaar zijn met onze beamer (JVC HD1) als weergave apparaat ipv een LCD flat screenTV?
De beamer past zich automtisch aan aan het bronsignaal. Maar verlangt wel progrseeive scan. (50 of 60 f/s)
Gaat dit allemaal wel goed?

Sonimage
 
Sonimage