Auteur Topic: nog een vraag over beelden per seconden  (gelezen 16573 keer)

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: nog een vraag over beelden per seconden
« Reactie #10 Gepost op: 7 augustus 2011, 23:15:35 »
Hallo Henk (en alle andere lezers),

Tijdens het werken met de computer wordt door alle programma's capaciteit gevraagd aan Windows:
- processortijd,
- (intern) geheugen,
- schijfgeheugen,
- grafische rekenkracht, ...

Daarbij kunnen verschillende problemen ontstaan:
- programma's geven gevraagde capaciteit na gebruik niet meer (goed) terug aan Windows,
- programma's vragen meer capaciteit (op voorhand) dan ze echt nodig hebben,
- Windows raakt het spoor bijster tussen al deze aanvragen,
- Windows is (te) druk bezig met het beheren van al deze aanvragen,
- programma's worden niet altijd in dezelfde volgorde gebruikt,
- er lopen programma's die je zelf niet actief kunt beïnvloeden (processen in de achtergrond).

Resultaat kan zijn dat de prestaties op enig moment niet meer optimaal zijn.
Het herstarten van de computer en dan starten van het (enige) programma dat je nodig hebt, kan er dan voor zorgen dat dat programma "ineens" meer capaciteit ter beschikking kan krijgen, en dus sneller kan werken.

Een beetje terzijde: omdat niet alle mediaspelers (of andere netwerk-opslagapparaten [NAS e.d.]) een hoge snelheid kunnen verwerken bij de netwerkcommunicatie, kan het toch zinvol zijn om het resulterende video-bestand eerst door Wings te laten maken/opslaan op een schijf in de pc, en pas achteraf het resultaat naar de mediaspeler te sturen. Maar dat kun je proefondervindelijk vaststellen.

AVé,
Cuno

Henk Dijkstra

  • Junior
  • **
  • Berichten: 24
Re: nog een vraag over beelden per seconden
« Reactie #11 Gepost op: 9 augustus 2011, 08:21:29 »
Hallo Cuno,

Dank voor je reactie. Het is in mijn geval niet zo dat ik de computer moet herstarten. Het is voldoende als ik Wings afsluit en vervolgens weer opstart; het aanmaken van een WMV-bestand gaat dan ineens een stuk sneller.

En wat de opslag op de schijf in de mediaspeler in het netwerk: in mijn geval werkt dat zonder problemen.

Groet,

Henk

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: nog een vraag over beelden per seconden
« Reactie #12 Gepost op: 9 augustus 2011, 18:42:50 »
Hoi Henk,

Dan is de oorzaak vrijwel zeker het versnipperd raken van het beschikbare interne geheugen, waardoor Windows en de wmv-codec meer bezig zijn met beheren en verplaatsen van de geheugeninhoud, al dan niet tijdelijk naar schijf, in plaats van met de inhoudelijke bewerking.
AVé,
Cuno

Chief John

  • Gast
Re: nog een vraag over beelden per seconden
« Reactie #13 Gepost op: 9 augustus 2011, 19:41:01 »
Mij discussie misschien mogen sluiten met grapje naar aanleiding van laatste bijdrage van broeder Cuno..?

Mij denken dat Windows en wmv-codec beter in politiek kunnen gaan... ;D ;D ;D

Citaat
Windows en de wmv-codec meer bezig zijn met beheren en verplaatsen van de geheugeninhoud, al dan niet tijdelijk naar schijf, in plaats van met de inhoudelijke bewerking.

Groeten vanuit het land van de bergen,

Chief John
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2011, 19:42:41 door Chief John »

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: nog een vraag over beelden per seconden
« Reactie #14 Gepost op: 11 augustus 2011, 13:06:46 »
Aan alle Indianen

Ik wil ook nog wat toevoegen aan deze discussie: ik maak al een poosje 30fs én 60fs WMV bestanden van mijn shows, om via een mediaspeler af te spelen op mijn nieuwe Panasonic Plasma TV (Full HD). Heel mooie kwaliteit, die 'triggerende' beelden bij 60fs zag ik niet maar wel iets anders raar: ik werk op het ogenblik heel veel met maskers en raampjes in mijn show en merkte dat bij 60 fs die raampjes niet meer mooi op hun plaats stonden: niet mooi in het midden, stukjes rand weg.... lelijk dus. Besloot toen om verder alleen 30 fs shows te maken... Maar nu bracht Jan me op het 50 fs-idee, gisteren mijn nieuwste product zo gerenderd en bingo, alles staat weer keurig symmetrisch en met het beoogde randje op zijn plaats....  Hoera, en bedankt dus, daar was ik anders nooit op gekomen, zo wordt het allemaal steeds mooier...
Met vriendelijke groeten
Gemma van Voorst

Chief John

  • Gast
Re: nog een vraag over beelden per seconden
« Reactie #15 Gepost op: 11 augustus 2011, 22:13:42 »
Zuster Gemma..!

Wie is die "Jan".... waarover jij spreken...?

Ik nergens afzender "Jan" zien...

Ugh!

Chief John