Auteur Topic: stuursporen ophalen  (gelezen 14358 keer)

theo.koeten

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 43
stuursporen ophalen
« Gepost op: 6 december 2008, 22:10:34 »
Ik heb in een serie zelf een aantal stuursporen gemaakt en naar de Pool gekopieerd. Per ongeluk klikte ik tijdens het verplaatsen naar de Pool op de R muisknop en toen zag ik dat ik de voorgedefinieerde stuursporen kon laden.

Hier snap ik iets niet... ???
1). ik zie 7 ptt's zoals "Default pools, panorama en Stereo 4-3", echter welke ik ook aanklik ik krijg altijd de 15 standaard versies zoals  "zoom horizontaal, xyz rotatie, inschuiven vanaf rechts etc etc" in de Pool. Is dit misschien versie afhankelijk?

2). Bij het importeren van de voorgedefinieerde stuursporen worden mijn eigen stuursporen overschreven terwijl ze echt een unieke naam hebben, of komen ze ergens onder een ander tabje te staan?

3). kopieeren en opvragen van suursporen is eerder aan bod gewest in dit topic maar ik kan niet vinden wat ik zoek. kun je je eigen ptt's opslaan en bijvoorbeeld in een andere serie weer ovragen, of als bijlage in een e-ail versturen?

alvast maar weer bedankt.... ;)

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: stuursporen ophalen
« Reactie #1 Gepost op: 7 december 2008, 12:27:02 »
Hallo Theo,

Het lijkt me dat je toch iets fout doet, want bij mij werkt het wel, zelfs op deze computer waar alleen een Basic versie op geïnstalleerd is.
Ik had een klein testprojectje met slechts 2 plaatjes in de tijdlijn en nog enkele in de mediapool. Ik heb de beide plaatjes in de tijdlijn een stuurspoor gegeven en ze daarin resp. tot 150% en 200% vergroot. Daarna heb ik de beide keyframes door er R op te klikken en te kiezen voor naar Pool kopiëren opgeslagen. Als je dan kijkt in de XY *importiert pool zijn er na de 15 standaard keyframes 2 bijgekomen, n.l. stuurspoor 16 en 17. Daarna heb ik een 3e afbeelding in de tijdlijn geplaatst en stuurspoor 16 naar de nieuwe afbeelding gesleept.
Het verwachte resultaat was inderdaad een stuurspoor in afbeelding 3 met dezelfde eigenschappen als afbeelding 1.
Probeer deze handelwijze nog maar eens uit en je zult zien dat het ook bij jou werkt, of je zou wel een heel oude WP versie moeten gebruiken. Succes dus.

In 2e instantie nog een aanvulling n.a.v. je wens deze opgeslagen stuursporen in een ander project te kunnen gebruiken.
In de help vind je een pagina Importieren aus anderen Projekten. Daar is precies beschreven wat je daarvoor zou moeten doen. Het komt er op neer dat je bij het maken van een nieuw project al de link moet leggen naar dat 'voorbeeld'project met de stuursporen 16 t/m nn.

Henk
« Laatst bewerkt op: 7 december 2008, 12:38:13 door Henk van der Vleuten »

theo.koeten

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 43
Re: stuursporen ophalen
« Reactie #2 Gepost op: 7 december 2008, 21:50:20 »
Nee hoor Henk, het werkt niet zoals bij jou.

uit jouw tekst begrijp ik dat je begint met de 15 stuursporen in de Pool? Ik begin met géén sporen.
Als ik hierbij ook je laatste opmerking betrek, denk ik dat er dus een bepaalde voorwaarde is om wel of geen stuursporen te kunnen opnemen?
bijgevoegde foto's 1= de 3 sporen en na invoegen voorbeeldsporen is de uitkomst; foto 2 alleen de 15 sporen.
ik heb versie 3.6c

groeten,
theo


Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: stuursporen ophalen
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2008, 22:06:25 »
Theo,

Bij het maken van een nieuwe show met de project-assistent kun je aanvinken of je de standaard stuursporen in de show wilt opnemen!

Jaap

theo.koeten

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 43
Re: stuursporen ophalen
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2008, 22:11:55 »
en mijn keuze was "geen stuursporen".
Maar houdt dit dan in dat ik mijn eigen stuursporen overschrijf als ik de voorbeelden alsnog wil downloaden....?

groeten,
theo

ps1. als je zoals Henk beschrijft, dus met de voorbeeld stuursporen begin in een project, kun je er een zelfgemaakt stuurspoor bijzetten. Dat lukt me.

ps2. mijn eigen gemaakte stuursporen zijn onvindbaar op de pc, bij zoeken op *.ptt krijg ik alleen de 5 voorgedefineerde stuursporen, waar er dus 15 in 1 map/doc zitten ??.
« Laatst bewerkt op: 7 december 2008, 23:58:44 door theo.koeten »

theo.koeten

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 43
Re: stuursporen ophalen
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2008, 00:20:28 »

Hier snap ik iets niet... ???
1). ik zie 7 ptt's zoals "Default pools, panorama en Stereo 4-3", echter welke ik ook aanklik ik krijg altijd de 15 standaard versies zoals  "zoom horizontaal, xyz rotatie, inschuiven vanaf rechts etc etc" in de Pool. Is dit misschien versie afhankelijk?


één van de 7 is duits de anderen zijn allemaal engels. Als je een mapje open, of beter, importeer in een project, bij het begin of tijdens het maken van, dan krijg je steevast 15 dezelfde stuursporen. Dus ook bij het keuze menu bij het aanmaken van een nieuw project maakt het niet uit welke je pak. Ik kan niet bedenken waarom dat zou zijn, behalve versie afhankelijk misschien???? ???

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: stuursporen ophalen
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2008, 10:18:02 »
Theo,

Als je stuursporen importeert uit een andere- of voorbeeldshow, dan maakt Wings een nieuw map aan in de projectverkenner onder Stuursporen - die map heet "Geïmporteerd (2) (3)" etc.

In die nieuwe map staan de nieuwe stuursporen.
Jaap

theo.koeten

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 43
Re: stuursporen ophalen
« Reactie #7 Gepost op: 8 december 2008, 10:48:55 »
Dank je wel Jaap, had ik niet gezien omdat ik de projectverkenner niet actief heb staan (had staan). Dus de geimporteerde standaard stuursporen overschrijven mijn eigen stuursporen niet, maar er komt een map bij onder stuursporen in de verkenner.
Weet je dan ook toevallig hoe ik mijn eigen eerder gemaakte stuursporen terug kan vinden in een nieuw project? of een stapje hoger, hoe ik die per e-mail kan door sturen? Het moet toch één of ander bestandje zijn denk ik zo....

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: stuursporen ophalen
« Reactie #8 Gepost op: 8 december 2008, 17:52:24 »
Theo,

Importeer de stuursporen uit een eerder gemaakte show!

Wil je de stuursporen aan een ander sturen, mail dan het .PT3 bestand!
Volgens mij zijn de stuurbestanden niet afzonderlijk te mailen.
Jaap

theo.koeten

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 43
Re: stuursporen ophalen
« Reactie #9 Gepost op: 8 december 2008, 23:29:21 »
stuursporen importeren van ander project lukt Jaap al moet ik even wennen aan het feit een heel project te moeten importeren om die sporen te verkrijgen maar de sugestie dat ik een heel project (PT3) naar iemand anders moet sturen om daar een stuurspoor te krijgen gaat me te ver, al doet de  functie voor externe stuursporen importeren daar wel erg sterk aan denken.
Het zal wel even graven zijn maar er moet toch een PTT(?) bestand zijn van het betreffende project, lijkt me. Maar waar staat dat? En is dat ook echt zo?

groeten,
theo