Auteur Topic: Kader in screen  (gelezen 7453 keer)

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Kader in screen
« Gepost op: 1 november 2009, 22:12:52 »
Hallo allen,
Zoals velen van ons ben ik bezig met een serie. Mijn foto's zijn 3:2 (DSLR) en mijn beamer is 4:3 (1024x768). Deze laatste waarde heb ik keurig ingevuld bij het opzetten van het project. Op mijn screen verschijnt een wit kader wat, naar ik aannam, de maat/verhouding van mijn beamer vertegenwoordigd. Met de P-toets ingedrukt kan ik deze vergroten en verkleinen. Van dit kader ben ik uitgegaan. Dus heb ik mijn foto's in de mediapool>screen>standard (=foto track) vergroot tot 114%. De breedte en hoogte wordt dan op deze regel 1167x876, mijn foto's komen beeldvullend in het witte kader. In deze toestand heb ik mijn serie afgemaakt, compleet met 2 tekstvelden. Alles lijkt goed, alles valt binnen het witte kader. Totdat ik er een exe van maak en deze afdraai op m'n beamer. Maar nu blijken de verhoudingen niet te kloppen. De tekst die ik bovenaan geplaatst had vallen buiten beeld evenals een deel van de foto's.  >:(  Dus mijn vraag: wat doe ik niet goed? Is dat witte kader in de screen wel een maat voor de door mij ingestelde maat van mijn beamer?? En zo neen, waar is het dan wel voor.
'k Ben benieuwd naar jullie antwoord.
Met vriendelijke groet,

Chris Karman

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Kader in screen
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2009, 12:49:37 »
Beste Chris,

Met jouw probleem heb ik een jaar of wat geleden ook gestoeid en afhankelijk van de toepassing als volgt opgelost. Ook mijn beamers hebben een 4:3 verhouding als is de resolutie van de meesten wat hoger.

Voor een show met 3x2 fotos geef je normaal bij het maken van je project ook die verhouding aan voor je screen, dus 1024x683 pixels. Het gevolg is dan dat de beeldchip van je beamer maar deels wordt uitgelicht en er dus grijze balken boven en onder je geprojecteerde beeld verschijnen. Daar kun je afhankelijk van je projectiescherm vaak wel een oplossing voor vinden.

Wel heb ik ook wel eens shows gemaakt waarbij ik de ruimte boven mijn standaard 3x2 beeldveld gebruikte voor het projecteren van tekst.
Dan maakte ik toch een 4x3 screen en gebruikte sporen met een 3x2 beeldveld voor de projectie van de plaatjes en een spoor met het volledige 4x3 beeldveld voor de tekst(plaatjes), waarbij de tekst (+figuurtjes) boven in beeld gezet werden.

Je kunt natuurlijk ook van deze 2 oplossingen de gulden middenweg kiezen. Toch een 4x3 screen maken en een 3x2 beeldveld aan je sporen toewijzen. Dat zorgt er tevens voor dat je bij zooms altijd binnen het beeldkader blijft als je de clipping tenminste activeert.

Henk

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Re: Kader in screen
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2009, 15:02:48 »
Hallo Henk en anderen,
Henk, eerst bedankt voor je reactie. Het heeft even geduurd voordat ik met deze reactie kom, maar ik heb meer te doen en ik heb enige tijd nodig gehad om jouw verhaal en daarbij WP te doorgronden.
Daardoor wordt het me steeds duidelijker waar bij mij, of eigenlijk bij WP, de schoen wringt en waardoor ik de fout ben ingegaan. Bij bovengenoemd voorbeeld heb ik dus de aspect ratio op 3:2 en de output size op 1024x768 gezet. In deze verhouding heb ik mijn show gemaakt en, om alle foto’s binnen de ruimte 1024x768 te laten vallen en onder en boven geen grijze balken te krijgen, heb ik de screen 114% gemaakt.

Maar nu het (witte) kader waarmee ik gewerkt heb!! Het merkwaardige feit doet zich voor dat, wanneer ik de screen beeldvullend heb gemaakt (F5), en ik daarna met de cursor in de tijdlijn klik, dat dan de foto in het wit omkaderde screen wat dan verschijnt, een kleinere maat krijgt dan dat de foto in de screen was toen deze beeldvullend was (F5). Nu zie je het kader keurig gevuld met links en rechts de foto een stukje buiten het kader (de vergroting dus zoals ik het gewild had; geen probleem dus). Maar klik je daarna dubbel op het screen, dan wordt de foto binnen het kader weer groter en verlies je, naast links en rechts, ook boven én onder een stuk van de foto. Dit is het beeld wat ook ontstaat wanneer ik F5 indruk, dus beeldvullend waarmee ik dit voorbeeld begon, en ook dit is dus te groot. Voor mij een verwarrende situatie en het verbaast me dan ook dat het enige tijd geduurd heeft voordat ik in de gaten had dat er wat fout zat. Kennelijk heb ik mijn foto’s binnen het kader gebracht na het klikken in de tijdlijn. Ook de aangebrachte tekst valt uiteraard onder hetzelfde regime en valt in het ene geval binnen, en het andere geval buiten het beeld. Jullie begrijpen dat dit voor mij tamelijk verwarrend is en ik vraag mij ook af of dit wellicht een probleem in mijn WP (PC ?) is of dat het een algemene fout?
Het gevolg voor mij is geweest dat ik mijn laatst gemaakte series heb over gemaakt. En nu alles in 3:2 en 1028x768 en geen vergroting van 114%; dan maar twee weinig opvallende balken onder en boven.
Excuses voor dit lange verhaal. Ik hoop dat het bijdraagt aan de verbetering van de software en wellicht beter begrip van het systeem. Voor mij is e.e.a. in ieder geval duidelijker geworden, maar ben uiterst nieuwsgierig naar jullie ervaringen.
In afwachting van jullie reactie en met vriendelijke groet,

Chris Karman

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Kader in screen
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2009, 10:08:09 »
Beste Chris,

Fijn dat het je ook gelukt is. Vele anderen doen dit soort dingen al lang min of meer automatisch zo. De software zal dan ook niet 'verbeteren'. Trouwens aan Platinum 3 wordt niets meer verandert uitgezonderd een paar kleine dingen om de compatibiliteit met Platinum 4 te waarborgen.
Veel succes met je verdere ontwikkelingen om het maken van goede shows tot goed resultaat te brengen. Met mij hebben velen uitstekend met Platinum 3.7 kunnen werken om fraaie shows op het witte doek te zetten. Dat zal jou ook gaan lukken.

Henk

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Kader in screen
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2009, 20:13:10 »
Hallo Chris,

De belangrijkste oorzaak van de beschreven problemen is het feit dat je aan WP twee tegenstrijdige waarden opgeeft:
je hebt gekozen voor een beeldverhouding van 3:2, maar voor een grootte in pixels van 1024x768. Dat is 4:3.
Deze tegenstrijdigheid zorgt mede voor de verschillen tussen een volledig scherm via dubbelklikken en via F5.
En tekstsporen gaan met dit conflict duidelijk weer anders om dan beeldsporen.
 
De beste methode is: kies als beeldverhouding de verhouding waarin je het uiteindelijke resultaat wilt tonen.
Dat hoeft dus niet per se gelijk te zijn aan de beeldverhouding van de beamer, en ook niet aan de beeldverhouding van de foto's die je gebruikt.
 
Dus als jij op een beamer van 1024x768 het gehele beeld wilt vullen, dan moet je kiezen voor een verhouding van 4:3.
De gekozen verhouding is tevens de verhouding van het witte kader in het screen.
 
Je kunt de verhouding van een bestaande serie nog veranderen. Maar dat kan uiteraard wel tot gevolg hebben dat de uitsnede van de foto's verandert.
De posities van de teksten zijn en blijven relatief ten opzichte van het screen, dus daaraan zal niet veel veranderen. Het verchijnsel dat teksten (deels) buiten beeld vallen zal vermoedelijk veroorzaakt zijn door het inzoomen (114%) van het screen. De beeld- en tekstvelden daarbinnen gaan dan mee...
 
Bij de eigenschappen van het screen is he meestal aan te bevelen om de optie "Beeldverhouding behouden" aan te zetten. Dan hoef je voor de presentatie zelf alleen de breedte van het gewenste beeld (meestal de breedte van het scherm of de beamer, in pixels) op te geven. Wings Platinum berekent dan zelf de hoogte, aan de hand van de gekozen beeldverhouding.

Je moet duidelijk zelf geen rekening houden met zwarte balken naast of onder/boven het beeld. Dat is een automatisch gevolg van het verschil in beeldverhouding tussen de serie en het beeldscherm of de beamer.
AVé,
Cuno