Auteur Topic: muziek van cassettes overnemen op de harde schijf.  (gelezen 18938 keer)

Corine Smeets

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 48
muziek van cassettes overnemen op de harde schijf.
« Gepost op: 24 oktober 2003, 12:17:35 »
Is mijn bericht met dit onderwerp aangekopmen? ik raak in verwarring omdat ik na verzenden de vraag krijg om in te loggen.
Groet Corine Smeets

« Laatst bewerkt op: 14 september 2004, 18:42:04 door Corine Smeets »

Corine Smeets

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 48
Re: muziek van cassettes overnemen op de harde schijf.
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2003, 12:21:38 »
ik zie dat mijn bericht inderdaad niet is aangekomen daarom opnieuw mijn vraag.
ik zou graag de muziek van mijn oude overvloeiseries staande op cassettebandjes, willen overnemen op de harde schijf om er vervolgens met Stumpfl mee te kunnen werken. Ik heb WXP en Mediaplayer 9 op mijn computer.
Kan dit en zo ja hoe doe ik dat? Ik heb gelezen dat ik de line out van de cassetterecorder moet verbinden met de line-in van de computer. Maar die zie ik al niet b.v.
Groet Corine Smeets.


Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: muziek van cassettes overnemen op de harde schijf.
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2003, 21:01:24 »
Hoi, Corine
Een muziekstuk van een cassettebandje over nemen in platinum is eigenlijk simpel als je weet wat je moet doen.

Allereerst moet je een verbinding maken tussen je cassette speler,
en de computer.
Je hebt daarvoor een snoertje nodig van de speler naar de geluidskaart van de computer.
Ik weet zo niet wat voor een stekker achter in de speler gaat, dat is iets wat je eventueel in de winkel kunt laten zien. Maar de stekker achter in de geluidskaart, is in de meeste gevallen een mini jack 3,2 mm dik.
Als je goed kijkt bij de aansluitingen van de geluidskaart, dan staan daar meestal een soort pictogramen bij. Kleine tekeningetjes zoals een microfoontje. De line ingang, de ingang die jij nodig hebt, is meestal een rondje (soms twee rondjes in elkaar) met een pijltje welke naar het midden van het rondje wijst.

Als je het snoertje hebt aangesloten, ga je naar platinum.
Ik ga er tenminste van uit dat je platinum hebt.
Klik op mediapool, boven in de balk. Kies voor nieuwe bestanden maken.
Kies in het venster welke verschijnt, voor audio. Klik op het plusje naast audio. En kies voor geluidskaart.

De instellingen die daar staan, zijn standaard goed voor een stereo geluid met cd kwaliteit.
Zorg er voor dat bij audio-ingang, je geluidskaart is geselecteerd.
Klik op het gele mapje naast - opname opslaan als...- en kies een map en een naam.
Start met de rode knop de opname door platinum, en start daarna je cassette speler. Let daarbij op de hoogte van vu-meter, deze mag niet boven de 0 db uitkomen. Het regelen van het ingangsignaal kun je beinvloeden door naar de instellingen van je geluidskaart te gaan. (Eventueel zit er op de speler een uitgangs signaal regelaar.)
Deze zijn te vinden onder, startknop(links onder in je scherm)/ configuratiescherm/geluiden en audioapparaten/ tabblad volume/klik bij volume op geavanceerd, en dan verschijnen daar een aantal volume regelaars. Een daarvan moet de line ingang zijn.

Het is een lang verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Lukt het nog niet helemaal, laat het dan weten.


Corine Smeets

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 48
Re: muziek van cassettes overnemen op de harde schijf.
« Reactie #3 Gepost op: 1 november 2003, 13:37:16 »
Hoi Anton
Heel erg bedankt voor je antwoord.
Ik heb de muziek nu op de harde schijf dankzij je duidelijke uitleg. Alleen hoor ik geen geluid nu ik het heb overgebracht in de tijdlijn audio en ook niet als ik het probeer af te spelen via de Mediaplayer.
Weet je ook daar raad op?
Heel veel dank Corine Smeets.


Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: muziek van cassettes overnemen op de harde schijf.
« Reactie #4 Gepost op: 1 november 2003, 18:47:53 »
Hallo, Corine
Even een vraag, zag je de vu meter, in het ''nieuwe bestanden maken'' venster ook uitslaan tijdens de opname.
Als dat niet het geval is, dan komt je geluid toch nog niet binnen.
Dan is er dus nog iets niet goed.
Laat maar weer weten.
Kun je trouwens wel van cd geimporteerde muziek afspelen.

groet



Bericht bewerkt (01-11-2003 20:49)

Corine Smeets

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 48
Re: muziek van cassettes overnemen op de harde schijf.
« Reactie #5 Gepost op: 2 november 2003, 09:48:17 »
Hallo Anton
De Vu-meter sloeg inderdaad niet uit, hoe hard ik alles ook zette, ook in configuratie-geluiden-geavanceerd.
Muziek van een geimporteerde cd. doet het wel.
De muziek afgespeeld op de cassetterecorder, hoor ik wel via de speakerboxen van de comp.
Bij Mediaplayer komt de naam van het muziekstuk van de cassette incl. de tijdsduur. Bij afspelen gaat er iets lopen en wordt er opgeteld, alleen zonder geluid.
Ben ik duidelijk genoeg?
Met dank
Corine Smeets.


Corine Smeets

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 48
Re: muziek van cassettes overnemen op de harde schijf.
« Reactie #6 Gepost op: 2 november 2003, 10:58:53 »
Hoi Anton
Ik ontving juist een e-mail van PCHulp waarin gezegd wordt dat ik een programma van internet moet halen dat het mogelijk maakt analoge muziek op te nemen. Zegt dit jou iets en zo ja welk programma of voorziet Wings hier al in.
Met dank Corine Smeets


Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: muziek van cassettes overnemen op de harde schijf.
« Reactie #7 Gepost op: 2 november 2003, 14:15:36 »
Hoi, Corine
Wat pchulp bedoeld, is een progamma zoals platinum.
Als het goed is zit er van de geluidskaart vaak ook een progamma geinstalleerd. Ook weer onder de startknop/alle progamma,s/zie merk geluidskaart, bijv, creative.
Bij mij heet dat creater recorder. Ik moet dan kiezen voor line in.

Dat je de muziek wel over de boxen hoort, maar niet kunt opnemen, is vreemd.
Ik herinner me ineens dat mijn geluids kaart niet herkent werd door het oude wings, na de installatie. Van Cuno Wegman kreeg ik toen de tip om naar het venster te gaan waar de geluidskaart vermeld stond, en deze nog een keer te kiezen.
Dit kun je proberen. Ga naar'maak nieuwe bestanden'
Daar zie je staan Audio ingang. Klik op het pijltje rechts ervan, en kies de geluidskaart die je hebt. Waarschijnlijk staat er maar een.
Probeer het dan allemaal nog eens.
Bij geluiden en audioapparaten onder configuratie scherm,
Staat daar niet toevallig bij de line ingang een vinkje bij dempen(of mute).



Bericht bewerkt (02-11-2003 16:16)

Corine Smeets

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 48
Re: muziek van cassettes overnemen op de harde schijf.
« Reactie #8 Gepost op: 2 november 2003, 20:11:13 »
Hoi Anton
Alles nogmaals nagelopen. Daarbij zag ik dat bij config-geluiden-eigenschappen-volume-geavanceerd-opties-eigenschappen. Afspelen actief is. Ik heb toen opnemen aangeklikt, kreeg een schermpje opnameregeling- keuze microfoon, cd, line. Heb het laatste geselecteerd en de volumeknop hoog gezet. Terug naar Platinum, nieuwe bestanden maken en jawel de vu-meter sloeg uit. Maar veel te hard. Hele verhaal opnieuw, volumeknop stuk lager maar nog steeds blijft hij rond 0 hangen. Ook was opnieuw de voorkeur voor afspelen gemaakt. Is er een eenvoudiger manier te verzinnen???
Veel dank
Corine Smeets.


Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: muziek van cassettes overnemen op de harde schijf.
« Reactie #9 Gepost op: 2 november 2003, 21:33:34 »
Er is dus nu geluid.
Dus het is nu nog een kwestie van de regelaartjes goed afstellen.
Heb je niet per ongelijk de microfoon ingang te pakken van de geluidskaart.
Je zou dit kunnen controleren door een voor een de volume regelaars dicht te schuifen, of te selecteren.
Het geluid moet inderdaad niet boven de 0 db uitkomen.

Volgens mij zit je op de goede weg.