Auteur Topic: Branden HDAV en exe-bestanden  (gelezen 17770 keer)

Leo Koppens

  • Gast
Branden HDAV en exe-bestanden
« Gepost op: 23 februari 2004, 09:38:28 »
Nederweert 23 - 02 - 2004

De nieuwe 1.32 versie van Platinum heeft als uitvoermogelijkheden  HDAV en exe bestanden. Hoe kan ik deze branden op CD of DVD ?

Groeten Leo Koppens
« Laatst bewerkt op: 3 april 2004, 16:20:18 door Leo Koppens »

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Branden HDAV en exe-bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2004, 18:03:52 »
Hallo, Leo
Wat bedoel je met uitvoer HDAV.

Een . exe bestand kun je heel gewoon met elk brandprogamma op een cd branden. Het is een gewoon bestand.

Geluk er mee.


Leo Koppens

  • Gast
Re: Branden HDAV en exe-bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2004, 10:19:28 »
Moet ik de exe als een normaal databestand branden op CD of DVD ?

HDAV is een MPEG2 bestand en staat voor High Definition Audio Visual met 1024 * 768 lijnen i.p.v. 720 * 576. Dit is dus niet een standaard PAL voor normale dvd's. De vraag is, hoe krijg ik zoiets op de dvd gebrand.

Groeten Leo

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Branden HDAV en exe-bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2004, 10:29:52 »
Het blijft toch precies zoals Anton schreef, denk ik.

Het exe-bestand is een gewoon databestand met de bijzondere eigenschap dat het geen applicatie nodig heeft om geopend te worden.

Een zogeheten 'executable' (EXE) kan zelfstandig zichzelf starten en uitvoeren. Een dubbelklik op het bestand (in de Vekenner bijvoorbeeld) is afdoende om de vertoning te laten werken. Je hebt dus geen Wings nodig, geen WinMediaPlayer, geen MPEG-software, niets (behalve een besturingssysteem); de afspeelsoftware is in het bestand ingebouwd.

Als het bestand kleiner dan 650/700 MB is, kan je het daarom het beste op een cd-rom schijf branden (goedkoper en op veel systemen te lezen).
Als het groter is (maar hopelijk toch weer kleiner dan 4GB) heb je een dvd-schijf nodig (duurder en op minder systemen bruikbaar).

In beide gevallen doe je dat met een gewoon brandprogramma (Nero, EasyCdCreator oid), en maak je er een gewone data-cd van. 'DVD' is wat dat betreft een wat verwarrende benaming voor die grotere schijf. Wat je erop zet heeft met DVD en PAL in principe niks van doen. Als werkelijke dvd-schijf werkt-ie alleen als je hem precies volgens bepaalde specificaties brandt.

Je kan dvd-schijven dan ook prima gebruiken als backup medium, gewoon om allerhande bestanden op te slaan (die met video wellicht niets te maken hebben).

Groet,
Joris



Bericht bewerkt (26-02-2004 11:39)
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Branden HDAV en exe-bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2004, 15:01:43 »
Hallo Leo en Joris,

De naam DVD heeft niets te maken met video. De 'V' staat voor 'Versatile', oftewel: veelzijdig.
Het feit dat veel video's op dvd-schijven verschijnen heeft de verwarring daarover opgeroepen/versterkt. Maar ook als video 'hutsefladders' zou heten, zou het schijfje 'dvd' blijven, en niet 'dhd'.

Kortom: het is een compact schijfje waarop veel gegevens digitaal kunnen worden opgeslagen.
Hetzij video,
hetzij een presentatie in exe-formaat,
hetzij andere gegevens....

AVĂ©,
Cuno

Leo Koppens

  • Gast
Re: Branden HDAV en exe-bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2004, 14:15:52 »
Hoi Cuno, Joris en Anton.

Bedankt

Ik ga aan de slag

Groeten

Leo

Sander van Hulsenbeek

  • Gast
Re: Branden HDAV en exe-bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 5 maart 2004, 18:07:56 »
Joris schreef: Je hebt dus geen Wings nodig, geen WinMediaPlayer, geen MPEG-software, niets (behalve een besturingssysteem); de afspeelsoftware is in het bestand ingebouwd.

Ho ho! De Wings Platinum EXE uitvoer mogelijkheid is prachtig, maar je grafische kaart moet wel 3d-rendering aankunnen, liefst wat geheugen hebben en er moet DirectX9 of nieuwer op je WinPC staan!

Helemaal zooomaar gaat het dus niet! Laptops zullen snel problemen hebben, omdat alleen de allerbeste, en duurste, een grafische chip met 3d-rendering hebben!

Groeten

Sander

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Branden HDAV en exe-bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2004, 08:39:21 »
Sander van Hulsenbeek schreef:

> Ho ho! De Wings Platinum EXE uitvoer mogelijkheid is prachtig,
> maar je grafische kaart moet wel 3d-rendering aankunnen, liefst
> wat geheugen hebben en er moet DirectX9 of nieuwer op je WinPC
> staan!

Tja, een niet onbelangrijk detail, mag je zeggen.
Het systeem waar je hem op maakt, moet hem ook wel af kunnen spelen. Maar je maakt zo'n exe-file juist om je show mee te nemen naar anderen; en het is inderdaad maar te bezien of het systeem daar het allemaal kan bolwerken.
 
> Laptops zullen snel
> problemen hebben, omdat alleen de allerbeste, en duurste, een
> grafische chip met 3d-rendering hebben!

Moderne desktop-systemen moeten het wel aankunnen, maar bij oudere is het belangrijk vooral de grafische kaart en de DirectX-versie in de gaten te houden.

Een trucje om achter de directx-versie te komen:
Klik Start - Uitvoeren, voer 'dxdiag' in en klik op OK.

Een plek om de laatste versie (9.0b) te halen:
http://www.microsoft.com/directx
Het is belangrijk de taalversie te kiezen die past bij de taal van je besturingssysteem.

Groet,
Joris



Bericht bewerkt (06-03-2004 09:40)
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Sander van Hulsenbeek

  • Gast
Re: Branden HDAV en exe-bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 7 maart 2004, 07:45:15 »
Leo,

Alleen van MPEG2 bestanden volgens de DVD standaard (720x576 en nog wat zaken. zoals 48 Hz stereo audio)) kan je een echte DVD maken, die op gewonen huis-tuin-en- keuken DVD spelers loopt.

Hoe je dat verder doet beschreef ik oh het voorlaatste SGG Infoblad.

HDAV valt dus niet tot DVD te verwerken. Kan je alleen via een PC afspelen.



Groeten

Sander

marco

  • Gast
Re: Branden HDAV en exe-bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 3 april 2004, 08:37:25 »
Beste lezers,

Kan ik zonder 3D kaart wel een EXE bestand aanmaken?
Dat lukt nu niet bij mij, kan ook zijn dat er iest is misgegaan
in de installatie van versie 32; ik kreeg namelijk een foutmelding op
regel 17 en 18 wat dat ook moge zijn.

Groeten,


Marco