Auteur Topic: foto's van P C scherm  (gelezen 8043 keer)

Bram.m

  • Gast
foto's van P C scherm
« Gepost op: 22 februari 2004, 16:11:29 »
Ik maak wel dia's van het PC scherm.
maar welk scherm geeft het beste resultaat?
Wie is daar bekend mee?
« Laatst bewerkt op: 7 april 2004, 18:54:28 door Bram.m »

Pieter D.

  • Gast
Re: foto's van P C scherm
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2004, 15:33:24 »
Beste Bram, wat ervaring heb ik wel al ben ik geen proff.
Ik maak hooftzakelijk tekst-dia's met verschillende achtergronden had eerst een wat oudere monitor met een wat boller scherm, heb nu een nieuwe Philips 107 T 4 met een vlak scherm en deze is speciaal op de pc afgeregeld, kleuren contrast zijn veel beter, ik vind dit dus voor mij een hele vooruitgang, maar er zullen nog wel beteren zijn denk ik.
Dit alles zet ik dan op een positieffilm en verwerk de dia's in een serie.
Foto's fotografeer ik dus niet van het scherm, met een goeie printer krijg je een prima resultaat.
Jij bent de eerste die ik via dit diaform bericht, ik zag een artikel in diatoon.
Hopelijk kun je hiet iets mee doen, en anders zie ik wel dat er mogelijkheden genoeg zijn op dit forum.

Groeten

Pieter.

Henk van der Vleuten

  • Gast
Re: foto's van P C scherm
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2004, 10:30:44 »
Beste Bram,

Ook ik heb wel enige, niet professionele ervaring met het fotograferen van het scherm, eveneens een Philips 107T.
Een paar jaar geleden werden alleen tekstdias gemaakt. Daarna  kwam er een vervolg met in Photoshop gemaakte kaartjes van landen waarheen gereisd was. Scherpstelling en keuze correct formaat en belichtingstijd leverde soms wel enige problemen op, maar verbeterde allengs.
Drie maanden geleden moest ik voor iemand tekstdias maken die nogal nauwkeurig gepositioneerd moesten worden. Dus werden de beelddias gescand en in Photoshop bewerkt met de gewenste tekst erbij. Zowel de tekstdias als de Photoshop plaatjes werden daarna van het scherm gefotografeerd met een zeer goed resultaat. Er was wel enige kleurverschuiving, mede door de gebruikte film (Foto Quelle).
De opdrachtgever besloot dus terecht de originele dias te gebruiken en de tekstdias daarop in projectie te superponeren. Maar toch ...
Fotograferen van prints doe ik niet wegens het ontbreken van een goede printer. Heb bij anderen daar wel positieve berichten over gehoord. Ken echter ook iemand die al maanden probeert het kleurbeheer bij het printen onder de knie te krijgen.
Succes ermee.
Groeten,
Henk van der Vleuten

Marnix van Damme

  • Gast
Re: foto's van P C scherm
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2004, 18:54:28 »
Met verschillende lettertypes en programma's kan je op de PC heel mooie teksten maken.  Vervolgens plaats ik die in powerpoint en schiet ik die met een Polaroid Digital Film recorder (HR-6000) rechtstreeks op diafilm.  Zeer mooie resultaten.  Alle uitleg en voorbeelden op http://www.diareportages.org/