Auteur Topic: geluid - hoe krijg je de beste verhouding?  (gelezen 7013 keer)

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
geluid - hoe krijg je de beste verhouding?
« Gepost op: 11 januari 2011, 21:13:48 »
Dag allemaal.

Ik heb een diashow gemaakt van een respectabele lengte met veel verschillende muziekgenres eronder. Per geluidsfragment is er ook een behoorlijk niveau verschil in geluidsterkte. Ik heb via eigenschappen/speciale functies/volume veranderen steeds per fragment de piek laten zoeken en die vervolgens genormaliseerd. Dat kan echter ook over alle fragmenten samen door ze allemaal te selecteren.
Heeft iemand van jullie ervaring wat het beste is? Hoe krijg ik met het minste werk de niveauverschillen zo goed mogelijk geegaliseerd?
Voor jullie informatie: ik heb nu gewerkt met Wings platinum 3 pro. De muziek is als achtergrondmuziek bedoeld en mag dus niet te indringend zijn; de show moet gedurende een aantal weken volcontinu draaien zonder dat het personeel dat nu eenmaal in die ruimte moet werken, geïrriteerd raakt.
graag jullie raad/advies.

tieben

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 5
Re: geluid - hoe krijg je de beste verhouding?
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2011, 22:42:06 »
Mijn ervaring is dat handmatig aanpassen naar aanleiding van wat je zelf hoort het beste resultaat geeft. Normalisatie-algoritmes zijn gevoelloze formules, die hun best doen een numeriek gezien zo gelijk mogelijk resultaat te geven, maar waar je in de praktijk mee te maken hebt is de geluidsbeleving. Een vioolconcert kan wiskundig gezien een gelijk signaalniveau hebben als dat van een hardrockconcert, toch is het een niet met het ander te vergelijken. E.e.a. heeft tot onvermijdelijk gevolg dat je er de tijd voor moet nemen om een goed resultaat neer te zetten.

Wim van Dijk

  • Junior
  • **
  • Berichten: 30
Re: geluid - hoe krijg je de beste verhouding?
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2011, 23:21:18 »
Deels ben ik het met Tieben eens. Aan de andere kant is het goed om te realiseren dat in de opnamewereld (als het goed is) wordt opgenomen op een basisniveau die een aantal DB lager is dan de piek. Volgens wij wordt dat de headroom genoemt. Bij dynamische werken zoals klassieke muziek is dat 20db. Bij popmuziek dat minder dynamisch is wordt een headroom van 14db aangehouden. Deze manier van werken wordt aangeduid met het K-systeem. In de helpfile van WP staat hier ook iets over beschreven. Het gaat hier om een ingewikkelde materie, aan de andere kant is het wel nuttig om hier kennis van te nemen, zodat er bij het monteren van de muziek en het aanpassen van geluidsniveaus rekening mee gehouden kan worden.
Met vriendelijke groet,

Wim van Dijk

Chief John

  • Gast
Re: geluid - hoe krijg je de beste verhouding?
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2011, 12:22:29 »
Geachte,

Mij zouden alle files per stuk 'piek zoeken' en 'normaliseren' zodat van alle muziekfiles de hardste passages even hard zijn.
Tenslotte, om bij muziekwisselingen en muziekovergangen op twee sporen oversturing te voorkomen, via 'uitvoer' > Audiopiek zoeken de totale mix controleren en vervolgens het totaal 'normaliseren'.
Met deze methode wordt voorkomen dat er bij weergave voortdurend aan de volumeknop moet worden gedraaid.

@ Tieben, die liever gevoelsmatig volumes instelt: Hierbij kan de gemeten RMS-waarde, die in het Wings "piek zoeken" menu aangegeven staat een prima hulp zijn. Die waarde geeft de 'gevoelsmatige' geluidssterkte weer en biedt dus een basis voor correcties op het gehoor.

Allen gegroet,

Chief John

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re: geluid - hoe krijg je de beste verhouding?
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2011, 21:21:30 »
Allen hartelijk dank voor de toelichting cq uitleg.
Weer wat geleerd.

Berntet