Auteur Topic: kwaliteit DVD valt tegen  (gelezen 7287 keer)

Will

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 10
kwaliteit DVD valt tegen
« Gepost op: 8 december 2009, 14:59:11 »
Ik maak de DVD volgens de procedure, die Jan vorig jaar eens heeft beschreven. De kwaliteit van de beelden (vooral de scherpte) valt mij erg tegen, zeker als je die vergelijkt met de resultaten van een .exe presentatie (kun je waarschijnlijk ook helemaal niet vergelijken).
Hoe kan ik de kwaliteit van de DVD beelden verbeteren? En in hoeverre speelt de instelling in de projectopties (Grafische gegevens -- afbeelding -- grafische bestanden maken -- voor presentatie: staat bij mij op 1650 pixels)
Ik heb de DVD gemaakt in Platinum 3. Geeft Platinum 4 misschien ook een beter DVD-resultaat?

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: kwaliteit DVD valt tegen
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2009, 19:32:30 »
Hallo Will,

Vergelijken van een dvd met een exe is zoals het vergelijken van een oude vhs-videoband met een full-hd-blu-ray. Of het restulaat van een  middenformaat-camera met echte objecteien met een camera die met 110-cassettes en een plastic lensje werkt...

Een dvd heeft een vaste (zeer lage) beeldgrootte van 720x576 beeldpunten. Bovendien worden de afbeeldingen sterk gecomprimeerd, omdat anders niet alle informatie op een dvd-schijfje past (of niet snel genoeg door een dvd-speler kan worden weergegeven).
De gebruikte compressie (mpeg) is geoptimaliseerd voor het comprimeren van bewegende beelden. En bij bewegende beelden (video) zorgt de menselijke bovenkamer voor interpolatie van de scherpte. Bij stilstaande beelden doen de hersenen dat niet (zet een dvd maar eens stil, dan zie je hoe wazig het beeld eigenlijk is).

De project-opties spelen geen rol bij de beeldkwaliteit van een dvd. Alleen de instellingen bij het maken van het mpeg-bestand voor de dvd.

De dvd-engine die in WP4 gebruikt wordt is nieuwer en beter dan die van WP3. Dus daar valt een winst te behalen. Maar stel je er niet te veel van voor: het blijft gewoon dvd.
AVé,
Cuno

Will

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 10
Re: kwaliteit DVD valt tegen
« Reactie #2 Gepost op: 9 december 2009, 21:12:37 »
Dag Cuno,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb de DVD in WP4 gemaakt. Op de PC ziet het er dan best heel aardig uit. Op de TV, ik heb verschillende schermen geprobeerd, loopt de DVD gewoon goed, maar valt de beeldscherpte en vaak de kleuren gewoon tegen, maar een niet HDAV-er vindt het meteen best mooi, heb ik gemerkt....
Sommige beelden zijn best acceptabel, andere zien er - DVD op TV - miserabel uit. Het is me niet helemaal duidelijk waaraan dat dan ligt.
OK we hopen spoedig op een beter medium.

Hartelijke groeten,

Will

Chief John

  • Gast
Re: kwaliteit DVD valt tegen
« Reactie #3 Gepost op: 9 december 2009, 23:13:41 »
Beste Will,

Het is zo simpel als Chief Cuno heeft uitgelegd... Een DVD is per definitie 720 x 576 pixels ofwel... 0,41 megapixel. Hoeveel megapixel heeft jouw camera..? 10, 12 of misschien nog meer..?
In elk geval biedt jouw beamer er 1400 x 1050 ofwel... 1,47 Megapixel, dus bijna 4 keer zo fraai. De term "HDAV" is niet voor niets als onderscheidend medium in de markt gezet als iets exceptioneels....
Bij "Full HD" hebben we het over 1920 x 1080 pixels, ofwel ruim 2 Megapixel, dus méér dan 5 maal de kwaliteit van een DVD...

Groeten,

Chief John



 

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: kwaliteit DVD valt tegen
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2009, 10:54:18 »
Beste Wil.

Nog een kleine aanvulling op wat Cuno en Chief John je al aan informatie gaven.
Je schreef:
Citaat
OK we hopen spoedig op een beter medium.

Dat betere medium is er al geruime tijd en dat heet blu-ray en is bestemd voor HD informatie.
Het is, zoals vast wel bekend, al in ruime mate te koop in de vorm van commercieel uitgebrachte films.
Ook voor ons HDAVers is het medium bruikbaar. Er zijn blu-ray spelers, branders en schijfjes te koop.
Echter er lopen ook heel wat beren op die 'blauwe' weg. Daarover is op dit forum al eerder geschreven en vooral op het Stumpfl forum vind je nog meer informatie.
Wellicht bied de blu-ray functionaliteit je misschien mogelijkheden voor wat je jezelf wenst.

Henk

Naschrift: Het blijkt dat de zoekfunctie op dit forum nogal beperkt is. Ik heb zelf nog even met diverse termen als blu, blue, Blue enz.
in de zoekfunctie gezocht en kreeg nogal wat verschillende resultaten.
Het meeste resultaat krijg je met de zoekterm "blue ray"
« Laatst bewerkt op: 10 december 2009, 11:11:35 door Henk van der Vleuten »