Auteur Topic: Audioprobleem als gevolg van oliedomme fout  (gelezen 5723 keer)

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Audioprobleem als gevolg van oliedomme fout
« Gepost op: 6 maart 2009, 12:20:22 »
In één van de andere discussie-onderwerpen geef ik aan welke audio-opname-apparatuur ik gebruik. Welnu,.... zelfs al heb je goede spullen, dan wil dat nog niet zeggen dat alles goed gaat.
Ik heb recent iemand geïnterviewd en was met mijn koptelfoon op mijn hoofd zo gericht op de inhoud van de vragen dat ik niet in de gaten had dat mijn richtmicrofoon geen verbinding had met mijn Zoom H4. De goede man versprak zich zo vaak dat ik alleen maar bezig was hem te coachen om de gewenste tekst uit te spreken. Al eerder gaf ik aan dat de interface van dit apparaat te wensen over laat maar het was gewoon mijn stomme fout.
Nu stond de Zoom H4 gelukkig niet ver van de spreker en is het materiaal zeker bruikbaar maar nu komt het toch aan op hetstel in de montage. Dat laatste vind ik moeilijk. De interne microfoon van de Zoom H4 produceert in zo'n holle ruimte een behoorlijk "badkamergeluid".
In Wings heb ik allerlei plug ins die ik open. Vervolgens niet gehinderd door enige kennis ga ik aan schuifjes zitten. Op dit moment behaal ik een redelijk resultaat door er eerst mono van te maken en vervolgens de "analyze EQ10"  er op lost te laten. Het klinkt beter maar ik heb geen flauw idee of het met één van de andere plug ins een veel beter resultaat geeft.
Wie o wie is thuis in deze materie...... en zoals gebruikelijk moet ik het ook nog effe snel zien op te lossen voor de opdrachtgever.
Hans Rensen

H.Benning

  • Junior
  • **
  • Berichten: 32
Re: Audioprobleem als gevolg van oliedomme fout
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2009, 17:14:49 »
Beste Hans,

Dit probleem is vrijwel onoplosbaar! Natuurlijk kun je wat frommelen met de equalizer, maar dit gaat altijd te koste van de kwaliteit van de opnamen! Minder hoog en wat nadruk op het laag kan iets helpen.
De storende galm zit voornamelijk in het hoog.
Vanuit mono werken zet ook niet echt zoden aan de dijk. Tenzij je spreker toevallig dicht bij de linker of rechter mirofoon zat!
De natuurlijke galm van je opnameruimte veroorzaakt vele reflecties en herhaalde reflecties die volledig tussen je gewenste spraak opgesloten zit. De enige afdoende oplossing zou een volledige anlyse van je audiosample zijn waarbij je dan alle vertraagde info zou moeten verwijderen.
Dit is zonder specifieke hulpmiddelen (spectrale fourier analyse) een ondoenzlijke zaak! Helaas!!!
Een open deur: ..... praat met je opdrachtgever en maak de opname opnieuw. Gebruik een spreekafstand van ongeveer 30 cm en maak de opname in een normaal gestofferde ruimte. Ga niet op zoek naar "dode" studio's want dan is je inteview niet om aan te horen. 
Veel succes
Sonimage
 
Sonimage