Auteur Topic: psd Beeldformaten in een platinum show naar jpeg converteren  (gelezen 6211 keer)

on5ax

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
psd Beeldformaten in een platinum show naar jpeg converteren
« Gepost op: 30 oktober 2007, 14:22:44 »
Ik werk met de versie 3.10e

Vroeger gebruikte ik psd en tiff formaten voor de beelden in mijn shows.
Nadeel bij grote presentaties : vele gigabytes op de schijf nodig en show loopt soms niet meer zo vlekkeloos.
Tegenwordig gebruik ik jpeg files in hoogste kwaliteit voor beelden zonder transparantie .

Ik probeer nu een oude presentatie met veel psd en tiff beelden te verkleinen in volume, door daar waar het kan, jpg files te gebruiken ipv psd files. De tiff bestanden laat ik voorlopig ongemoeid.

In platinum is er een functie ( binnen de keuze media-pool) die deze convertie  automatisch moet doorvoeren.  Wanneer ik deze functie echter laat lopen, doet hij geen enkele convertie.
(in de rechterbenedenhoek staat er : 0 bestanden geconverteerd)

Ik heb dan een test-show aangemaakt, eerst met 1 psd op een tijdslijn, nadien ook geprobeerd met 1 psd en 1 tiff in de tijdslijnen, doch altijd hetzelfde resultaat, geen enkele convertie wordt er gedaan.

Ik heb de globale en de project instellingen nagekeken, doch niets gevonden wat eventueel ingesteld zou moeten worden.
Ik heb dan die ene psd file geopend in Photoshop. Deze doet direkt binnen Photoshop de convertie naar jpg, dus aan het bestand ligt het niet.

Wat kan er hier fout gaan ?

Volgens de Duitse helptekst zou er bij het rechtsklikken op een beeld uit de beeldenpool ook een mogelijkheid zijn om dat ene beeld naar jpeg te converteren. Bij mij staat die keuze er echter NIET bij.

Kan er iemand eens proberen of dat bij hem ook het geval is ?
Dank bij voorbaat.

Willy Dellaert

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: psd Beeldformaten in een platinum show naar jpeg converteren
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2007, 16:27:25 »
Hallo Willy,

Ik heb het op mijn pc even geprobeerd: het werkt prima.

Ik vermoed dat je last hebt van de "kleine lettertjes" die ook in de helptekst staan vermeld.
De conversie werkt namelijk niet als
- er al een bestand met dezelfde naam (maar dan met jpg-extensie) in dezelfde map op de schijf staat (tenzij je overschrijven toegestaan hebt), of
- er al een bestand met dezelfde naam (maar dan met jpg-extensie) in de mediapool staat, of
- de psd- of tiff-bestanden voorzien zijn van een alphakanaal (dat is te zien in de media-pool: dan zijn de bestanden 32-bits in plaats van 24). Dat hoeft niet in te houden dat het alphakanaal gebruikt wordt, maar wel dat het aanwezig is!

Ik vermoed dat bij jou de laatste situatie de oorzaak zal zijn.
AVĂ©,
Cuno

on5ax

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
Re: psd Beeldformaten in een platinum show naar jpeg converteren
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2007, 17:29:19 »
Hallo Cuno,
Het psd bestand dat ik via Platinum wil converteren naar jpeg heeft wel degelijk 24 bit kleurdiepte en geen 32 bit.
Dit is dus niet de oorzaak.
Groeten
Willy Dellaert