Auteur Topic: uitsnijden  (gelezen 12128 keer)

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
uitsnijden
« Gepost op: 2 april 2006, 11:16:53 »
Hoi diaforumleden

Als ik in Adobe Elements 2 uit een plaatje (digitale opname dus geen gescande dia) een deel uitsnij (van kant tot kant) en roep dat op in Platium krijg ik het formaat wat ik uitgesneden heb. Met de stuursporen kan ik het plaatsen waar ik het wil.

Echter, als ik een deel uit het midden wil gebruiken past (adobe of platium) het formaat volledig aan en soms wordt een liggende opname staande vertoond.

Je begrijpt het al...dat wil ik niet.

Wie heeft een oplossing om ook een willekeurig deel wat ik uit een opname snij ook precies zo in Platium op te roepen.

Adri
« Laatst bewerkt op: 9 april 2006, 07:49:09 door Adri Snijders »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: uitsnijden
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2006, 23:36:19 »
Hallo Adri,

Ik denk dat je het gewenste resultaat behaalt als je bij de eigenschappen van het Screen en van de Beeldvelden (tabblad 'Schermen' in de MediaPool) de optie 'Beeldverhouding behouden' inschakelt.

Meer info: in de helptekst onder 'Bilder, Problem - verzerrte Darstellung im Screen-Fenster...', 'Screen-Eigenschaften' en 'Bildfeld, Eigenschaften'.

AVé,
Cuno

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re: uitsnijden
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2006, 20:26:31 »
Cuno,

Dat staat aangevinkt. Volgens mij wordt het al in adobe aangepast. Hen je nog een advies.

Adri

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: uitsnijden
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2006, 20:33:26 »
Hallo Adri,

Nee, helaas. Adobe is (nog) niet mijn gereedschap (ik gebruik vooral Paint Shop Pro).
Ik zal je per pm een afbeelding sturen. Als die venstervullend (dus vervormd) wordt getoond, is toch de instelling in Wings Platinum niet goed (Screen en Beeldveld moeten BEIDE goed ingesteld staan).
Als die afbeelding wel goed getoond wordt, zit het probleem duidelijk in (het gebruik van) Adobe.

AVé,
Cuno

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re: uitsnijden
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2006, 20:21:46 »
Cuno,

Ik heb uit het midden van je figuur een rechthoek geknipt en onder een andere naam in adode opgeslagen. Ook hier wordt het uitgeknipte rechthoek veel groter  (reeds in adobe !) opgeslagen. Het formaat wat ik uitkipte kwam niet van onderkant tot bovenkant echter nadat ik het onder een andere naam wegschreef kwam het wel van kant tot kant....ben ik nog te volgen.

Dus waarschijnlijk een Adobe kwestie waarvan jij al aangeef niet mee te werken. Nu maar even wachten op een forum lid.....

Bedankt in iedergeval....ben je even op vakantie geweest.

Adri

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: uitsnijden
« Reactie #5 Gepost op: 5 april 2006, 18:10:10 »
Adri,

Mogelijk heb je in Photoshop bij de crop tool een grootte of een resolutie ingevuld, als dat groter is dan het origineel wordt je uitsnede 'opgeblazen'
Velden eerst leegmaken is de oplossing.

Ik weet 100% zeker dat de uitsnede niet wordt vervormt als je deze met Photoshop 'bijsnijdt' met de Crop-tool (engelse versie, waarschijnlijk bijsnijden in NL versie)

Als je een staande afbeelding uitsnijdt zal Wings Platinum deze op weergeven met de hoogte van de afbeelding als maatstaf, je kunt dat verder met stuursporen naar eigen wens aanpassen.

zie afbeelding uit Wings met een in Photoshop bijgesneden foto, in het linker 'bergje' de originale foto.
Jaap

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
uitsnijden afbeelding
« Reactie #6 Gepost op: 5 april 2006, 18:11:59 »
hopelijk zit de afbeelding er nu wel bij...
Jaap

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re: uitsnijden afbeelding
« Reactie #7 Gepost op: 7 april 2006, 14:25:16 »
Jaap,

Wat gebeurt er als je alleen het stumpl logo uitsnijd.

Adri

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: uitsnijden afbeelding
« Reactie #8 Gepost op: 8 april 2006, 22:24:58 »
Adri,

Dan zal, afhankelijk van het formaat van de uitsnede, Wings het beeld het meest optimale in het beeldveld vullen, dus bij een brede opname zal het boven en onder zwart worden, bij een smalle opname linke en rechts.
Dat kun je corrigeren met keyframes uit de beeldspoor module.

Ik kan hiervandaan geen voorbeeld maken omdat op deze pc geen Wings staat.

gr.

jaap
Jaap

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re: uitsnijden afbeelding
« Reactie #9 Gepost op: 9 april 2006, 07:49:09 »
Jaap,

Bedankt !...het is mij nu duidelijk.

Adri