Auteur Topic: DVD branden  (gelezen 10792 keer)

Piet Huijgens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
DVD branden
« Gepost op: 6 oktober 2011, 17:31:35 »
Hallo Forumleden

Ik wilde een dvd gaan maken via Wings Platinum,waarbij eerst gevraagd werd om iets te installeren wat ik heb opgevolgd,
omdat het de eerste keer was dat ik een dvd wilde branden met WP4.
Wanneer de dvd op het punt staat om gebrand te worden geeft deze een foutmelding
"Error Write error at 0(16)-Code 00 00 00no sense information.
"Error Exeption encoutered in a read thread (Acces violation at address 0DF178AE
"Error WRITE FAILED:Can find write strategy at sector 16
Unkown write completion status
Media removed - Media change counter 5
Insert media :Unknow type

Via een ander brandprogramma heb ik de bestanden door Wings opnieuw laat maken en opgeslagen in een map en
dan lukt wel en wordt de dvd keurig gebrand op dezelfde pc en hetzelfde dvd +r schijfje,
maar deze omweg zou niet nodig moeten zijn wie weet raad ????

Av groet

Piet Huijgens  AV AFiap
www.piethuijgens.nl

Henk Butink

  • Junior
  • **
  • Berichten: 22
Re:DVD branden
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2012, 16:28:58 »
Ik heb hetzelfde probleem om vanuit WP425b een DVD Video te schrijven.
 

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re:DVD branden
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2012, 14:53:24 »
Beste Henk,

Aan WP425(b) ligt het m.i. niet. Ik heb vorige week 3x een DVD gebrand vanuit WP zonder enig probleem. Ben je er wel zeker van dat het niet aan de vooraf gemaakte mpeg2 file ligt, waarbij vooral de keuze voor de preset van het allergrootste belang is. Daarnaast moet ook voldaan zijn aan de andere voorwaarden zoals onze Big Chief ze in zijn eerder gedane advies heeft omschreven, zoals beeldvullend formaat, 4:3 of 16:9 afhankelijk van je oorspronkelijke screen dat niet bijv. 3:2 is. De mpeg voorwaarden zijn heel erg strikt, dus ook middels de preset 720x576 pixels!

Henk van der Vleuten
« Laatst bewerkt op: 10 april 2012, 14:59:33 door Henk van der Vleuten »

Henk Butink

  • Junior
  • **
  • Berichten: 22
Re:DVD branden
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2012, 16:06:52 »
Naar mijn bescheiden mening neen: ik heb met mijn oude computer dezelfde show al een paar keer als DVD Video gebrand.

Henk Butink

  • Junior
  • **
  • Berichten: 22
Re:DVD branden
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2012, 19:43:00 »
Ik heb een work around gevonden en toegepast.

1. Met WP de MPEG1/2 file aangemaakt.

2. Met ImgBurn (freeware applicatie) een iso disk image gemaakt in DVD Video formaat.

3. Deze gebrand op DVD en

4. afgespeeld op de DVD speler.

Het werkt.


Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:DVD branden
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2012, 20:15:02 »
Hallo Piet, Henk, Henk,

Het branden van dvd's, direct vanuit WP, heeft in de loop der tijd vaker voor problemen gezorgd.

De mogelijke oorzaken zijn legio, waaronder:
- slechte schijfjes,
- mismatch schrijfsnelheid brander en schijfje,
- brander te oud of te nieuw voor WP (of eigenlijk: voor de brandsoftware die in WP gebruikt wordt),
- exteme norm-vasthoudendheid van de Main Concepts encoder.

In de laatste melding van Henk kan de tweede stap (met ImgBurn een iso maken) in principe ook gewoon met WP gedaan worden (dat is de tweede van de drie geboden opties).
De eerste optie is het direct branden vanuit WP. Gebruik ik zelf niet.
Persoonlijk kies ik om verschillende redenen altijd voor optie drie: het opslaan van de bestanden voor de dvd in een afzonderlijke map en daarna brand ik de dvd met een ander programma (zoals CDburnerXP).
Dat heeft, vind ik, de volgende voordelen:
- geen problemen met het branden vanuit WP,
- ik kan de bestanden rechtstreeks vanaf de pc afspelen,
- ik kan meerdere dvd's branden, ook dagen later, zonder de mpeg/dvd opnieuw door WP te laten uitrekenen.
 
Over de oorspronkelijke melding door Piet:
De brand-software die in WP is opgenomen heeft heel weinig persoonlijke instelmogelijkheden. Een gevolg daarvan is dat door WP de brander eigenlijk altijd in de standaard (maximale) brandsnelheid wordt geactiveerd. Dat kan te snel zijn voor het schijfje dat je gebruikt. Bij de meeste andere brandprogramma's kun je hetzij zelf de snelheid instellen, hetzij wordt automatisch de maximale snelheid van het schijfje gevolgd.
Persoonlijk kies ik altijd liever een nog lagere snelheid. Duurt wat langer, maar levert meestal beter houdbare resultaten.
Bovendien is de brandsoftware in WP 4 intussen al afkomstig uit 2009, en het zou mij niets verbazen als daardoor ook problemen met nieuwere (of juist oudere) branders ontstaan.

Even googelen naar de essentiële melding "Can't find write strategy at sector 16" leverde mede informatie op voor mijn reactie, met name waar het de match tussen brander en schijfje en de kwaliteit van de schijfjes betreft.
Tevens leverde het een link op naar een site waar wetenswaardigheden over blanco dvd-schijfjes te vinden is (weliswaar in het Engels): http://www.digitalfaq.com/reviews/dvd-media.htm.
Het artikel bevestigt ook grotendeels mijn persoonlijke ervaring: ik gebruik eigenlijk alleen nog maar schijfjes (cd-r, dvd-r en dvd+r) van het Japanse merk Taiyo Yuden. Deze schijfjes zijn (als cd-r) ooit door de NOB als beste beoordeeld voor het branden van audio (en daarmee ook voor alle andere toepassingen: audio-gebruik is kritischer dan data-gebruik).
Deze schijfjes zijn, al dan niet beprintbaar, onder andere te koop bij www.iwonatec.nl en www.tapes.nl (prijzen in webshop excl. btw!).


AVé,
Cuno

Henk Butink

  • Junior
  • **
  • Berichten: 22
Re:DVD branden
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2012, 09:52:00 »
Dank je Cuno,

Ik gebruik na aanschaf van een nieuwe computer over de nieuwste brander en heb gisteren - voor alle zekerheid - de nieuwste DVD schijfjes (DVD+R 16x) gekocht.
Ondanks dat bleef ik het sector 16 probleem houden.

ISO image aanmaken met WP heb ik ook geprobeerd. Maar de daarvan gemaakte DVD Video werkte niet in mijn DVD speler.   
Maar... het is best mogelijk dat, de door WP aangemaakte iso image, wel goed was. Niet verder uitgezocht. Heb daarna het ImgBurn pad gevolgd zoals ik beschreef.

Dank voor het melden van CDburnerXP.

Groet, Henk