Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

Ouverture Ein Sommernachtstraum

(Uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest in het Internet-concert van 20 september 1997)


Toen de destijds zeer beroemde pianist en componist Moscheles huize Mendelssohn in Berlijn aandeed trof hij daar een heel bijzondere familie aan, maar het meest geraakt werd hij toch door de jonge Felix. In zijn dagboek noteerde hij verbaasd: "Dat is een familie, zoals ik nog nooit heb meegemaakt; de vijftienjarige Felix... wat zijn alle wonderkinderen vergeleken bij hem? Ze zijn slechts wonderkinderen en anders niet; deze Felix Mendelssohn is al een rijpe kunstenaar en daarbij slechts vijftien jaar oud."

Moscheles doelde waarschijnlijk op het pianotalent van Mendelssohn en op de verschillende strijkerssymfonieën en kamermuziekwerken die de jonge componist toen al had geschreven. Maar slechts twee jaar later componeerde datzelfde wonderkind een werk dat alle composities die hij tot dan toe had geschreven overtrof, en dat bovendien later nauwelijks nog kon worden geëvenaard door de composities, hoe geniaal ook, die hij nog zou schrijven.

De inspiratiebron voor dit meesterwerk was William Shakespeare. De familie Mendelssohn was (zoals zoveel Europese intellectuelen in die tijd, denk maar aan Berlioz) in de ban geraakt van de toneelstukken van deze grote Britse schrijver die zojuist in de Duitse vertaling van Schlegel en Tieck waren verschenen. Menig uurtje werd doorgebracht met de rolverdeling en het vervolgens samen lezen van onder meer Shakespeare's 'A Midsummer Night's Dream'. Na afloop droomde Felix in de tuin een compositie gebaseerd op dit stuk. Die droom werd geconcretiseerd in de meesterlijk geschreven, hecht gestructureerde en vindingrijk georkestreerde Ouverture 'Ein Sommernachtstraum' voor symfonie-orkest vol geheimzinnigheid, dansende elfen in maanlicht en koddig marcherende kabouters.

De nog maar zeventienjarige Felix Mendelssohn vestigde er in één klap zijn naam mee als volwaardig componist. Hoe tevreden hij zelf over het werk was blijkt uit het feit dat hij de ouverture vijftien jaar later weer gebruikte voor de volledige toneelmuziek van 'A Midsummer Night's Dream' voor solisten, koor en orkest.


|| Omhoog || Andere toelichtingen ||