Statisch

Websites bestonden jarenlang alleen uit statische HTML-pagina's. Ze werden grafisch steeds interessanter, maar in basis waren het documenten die veel overeenkomsten vertonen met pagina's uit een boek of brochure. Webpagina's liggen echter nooit helemaal vast; je kunt ze te allen tijde aanpassen, of het nou om nieuwe gegevens of een andere vormgeving gaat.

Met deze 'ouderwetse' websites is niets mis. Als je wilt communiceren via internet, volstaat een heldere tekst die prettig is opgemaakt, mits voorzien van een menu dat je op voor de hand liggende wijze bij de juiste informatie brengt. Veel sites kunnen uitstekend toe met deze benadering. Interactieve en dynamische grappen die alleen vanwege de truc worden toegevoegd, zijn voor de gebruiker vaak slechts storend.

Toch zijn er weinig voorbeelden meer te vinden van sites zonder enige mate van interactie of dynamiek. Om praktische redenen en omwille van de tijdgeest zijn op z'n minst in menu's steeds vaker dynamische elementen toegevoegd; ze maken het navigeren doorgaans veel gemakkelijker. Een in basis statische website, laat zich prima combineren met interactieve en/of dynamische elementen.

Voorbeelden

Drukkerij Polyprint biedt een van de weinige voorbeelden van geheel statische websites van eigen hand die nog steeds on line zijn. De website is gebouwd in de tijd dat het (zeker voor een drukkerij) bijzonder was om een vlag langs de snelweg te planten.

Van de eerste website van Tros Klassiek hebben we nog een archiefversie beschikbaar. Het was tegelijk voor ons het eerste grotere website project en alleen daarom het vermelden hier al waard. We schrijven 1996 en denken er met plezier aan terug. Het was vooral een statische website, met veel informatie over concerten en radioprogramma's en over de componisten en artiesten die hierin voorkwamen. Het medium werd intensief gebruikt om een band met de luisteraar te kweken; Tros Radio 4 was daar vroeg bij.