CMS

Als vrijwel alle content in een database belandt (of daaruit uitgelezen wordt), spreken we meestal van een Content Management Systeem, kortweg CMS. In rap tempo worden steeds meer websites van zo'n CMS voorzien. Contentbeheerders kunnen bergen informatie onderhouden, zonder enige kennis van webopmaaktalen of sitetechniek. Bovendien ontstaan er interessante mogelijkheden voor geavanceerd gebruikersbeheer.

Aan de basis van ieder Content Management Systeem (CMS) ligt een database met gegevens die via scripttaal in een webinterface kunnen worden weergegeven of bewerkt. De teksten en afbeeldingen zitten niet langer statisch in een webdocument, maar in een database die vervolgens van verschillende kanten kan worden benaderd. Het is de ultieme dynamische website.

Aan de zogeheten voorkant (frontend) krijgt de sitebezoeker een website te zien die (als het goed is) langs fraaie en goed gestructureerde weg toegang biedt tot de opgeslagen informatie. Aan de achterkant (backend) kunnen beheerders informatie aanpassen, toevoegen of verwijderen.

De beheermogelijkheden gaan verder dan alleen bewerken van content. Sommige deelnemers mogen bijvoorbeeld alleen voorstellen doen voor nieuwe content, terwijl anderen vervolgens weer moeten bepalen welke voorstellen werkelijk on line komen. Niet iedereen mag zomaar berichten verwijderen. En waarschijnlijk slechts enkelen mogen het navigatiemenu bewerken. Misschien zijn er zelfs deelnemers die het CMS met nieuwe functionaliteit mogen uitbreiden. Het is allemaal via het gebruikersbeheer te regelen; wat op zich ook weer door iemand beheerd moet worden.

Via login-constructies kunnen uiteenlopende gebruikers verschillende rechten krijgen toegewezen. Ook aan de voorzijde is het mogelijk om bijvoorbeeld geselecteerde informatie aan bepaalde groepen gebruikers aan te bieden. De login-gegevens kunnen ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld deelname aan discussieforums of het ontvangen van RSS-feeds.


Soms is de inzet van een CMS overkill, in andere gevallen is het ronduit handig. Omdat er wat haken en ogen kleven aan zo'n geavanceerd beheersysteem, moet u er zeker niet te gauw toe besluiten.

Het gebruikersbeheer kan een reden zijn. Maar de belangrijkste motivatie is toch het te lijf gaan van enorme bergen informatie. Als informatie een beest wordt, kan een CMS worden ingezet om het te temmen. Verder is een CMS het overwegen waard als er bijzonder veel mensen aan het onderhoud van de site moeten werken, of als content ook om redenen die buiten de website liggen, georganiseerd en gestructureerd moet worden. Bovendien kan het goede diensten bewijzen als communicatiemiddel binnen uw organisatie (intranet).

Er zijn ook principiƫle redenen denkbaar om voor CMS-oplossingen te kiezen. Het biedt namelijk een goede scheiding tussen opmaak en gegevens. Omdat steeds meer verschillende media gebruik maken van de door u aangeboden informatie, is dit een belangrijke web-tendens voor de toekomst.

Toch zijn we wat terughoudend in onze aanbeveling, omdat met name de vormgeving vaak te leiden krijgt onder CMS-toepassingen. Een CMS-pagina is per definitie als een soort blokkendoos opgebouwd. Het is een mal met her en der wat rechthoeken waar al dan niet aanwezige informatie in geprojecteerd moet kunnen worden. Dat legt beperkingen op.

Bovendien is een waarschuwing op z'n plek. Een CMS is 'in' vandaag de dag, en dat is niet de beste reden om ervoor te kiezen. Dat komt mede doordat er goed aan te verdienen is. Steeds meer webontwikkelaars noemen zich ineens programmeur, stoppen hun scripts in een doosje en presenteren het als software. U betaalt dan veel geld voor weinig flexibiliteit. De code wordt afgeschermd en mag niet worden bewerkt. Voor aanpassingen moet u maar hopen dat het 'in de volgende update meekomt', of dat u de veelgeprezen extra module kunt betalen.

Zelf kiezen wij bij voorkeur voor open toepassingen, gebaseerd op scripts waar ieder ander met verstand van zaken naar hartelust aan kan sleutelen, of dat nu voor verbetering of uitbreiding is. Software mag nooit een beperking zijn, zeker niet voor zo'n dynamisch medium als internet. Wij dwingen geen verbintenis met ons of onze 'software' af. Wel binden wij ons graag aan u door het leveren van kwaliteit en door zo goed en flexibel mogelijk uw wensen te realiseren.

In de meeste gevallen bevelen wij het veelgebruikte Joomla als vertrekpunt aan. Dat is een open source CMS dat aan alle kanten in de prijzen valt en uitblinkt in functionaliteit en ondersteuning van gebruikers en beheerders. We kennen de scripts en passen die waar nodig graag voor u aan.