PERSBERICHT

Pixum maakt digitale fotowensen waar

Nu de opmars van digitale fotografie niet meer te stuiten is, verschijnen steeds meer mogelijkheden om die foto's te presenteren. Het Duitse bedrijf Pixum AG heeft bij onze oosterburen inmiddels bewezen uitstekend aan te voelen wat de digitale fotograaf wil. Daar kunnen ook Nederlanders van profiteren, want begin oktober krijgt de succesformule van Pixum ook in Holland gestalte. Er komt een website met fraaie mogelijkheden om zelf fotoalbums samen te stellen, foto's te versturen en af te drukken. Van de aantrekkelijke mogelijkheden, kost alleen de digitale afdrukservice geld.

Het aantal digitale afwerkcentrales neemt in rap tempo toe. Vaak zijn deze echter gelieerd aan bestaande fotoservices en -ketens, en moet de klant 'net als vroeger' naar de winkel om de afdrukjes op te halen. 'Pixum onderscheidt zich niet alleen in kwaliteit en snelheid', meent directeur en oprichter Daniel Attallah. 'We bieden een compleet dienstenpakket aan, dat geheel vanachter de computer te regelen is. We hebben goed gekeken naar de mogelijkheden van de moderne communicatietechnologie en de wensen van de digitale fotograaf. We bieden een groot deel van de fotopresentatie-service gratis aan, zoals gebruikelijk op internet, en berekenen alleen wat kosten voor fotoprints, zoals men gewend is in de fotowinkel.'

De meeste fotografen willen hun foto's laten zien, in kleine kring aan familie en bekenden, misschien juist massaal aan de hele wereld, of bijvoorbeeld door ze individueel als digitale wenskaart te versturen. Internet biedt daartoe uitstekende mogelijkheden. Op de website van Pixum <www.pixum.nl>, kan je eigen fotoalbums samenstellen en deze toegankelijk maken voor wie je maar wilt. Als fotograaf heb je alle vrijheid om te sorteren op bijvoorbeeld datum of thema, om titels te geven, omschrijvingen bij de foto's te plaatsen, technische gegevens op te nemen en dergelijke. Bovendien zijn de fotoseries af te schermen voor een zelf te bepalen doelgroep, of juist toegankelijk te maken voor de gehele buitenwereld. Deze handelingen kan je on line verrichten, maar ook off line, om op de verbindingskosten te besparen. Met een eenvoudige applicatie is het 'uploaden' van tientallen foto's en albums tegelijk mogelijk.

In Duitsland staan inmiddels ruim anderhalf miljoen foto's op de site <www.pixum.de>. Je treft er veel vakantieseries, foto's van feesten en partijen, sportevenementen, het huisdier of een kind; alles waarvoor je anders met een fotoalbum op de bank moet kruipen. Bij Pixum blijft het de fotograaf die bepaalt wie de foto's te zien krijgt. Hij stuurt vrienden een uitnodiging om eens te komen kijken; wat die mensen vervolgens op een zelf te bepalen moment kunnen doen. Ook die uitnodiging betreft een gratis Pixum-dienst, die de fotograaf vanaf de site kan regelen. Even wat mailadressen opgeven, en de gewenste bezoekers ontvangen een album-link met password, die hen met één muisklik toegang tot de foto's verschaft.

Omdat Pixum alleen uit het afdrukken inkomsten verwerft, mag het niet verbazen dat deze printservice erg gebruiksvriendelijk geregeld is. Van iedere foto of van complete albums, is een afdrukwens op te geven. Alle hetzelfde printformaat of allemaal anders, het is geen punt. Pixum geeft advies over de haalbare afdrukkwaliteit, afhankelijk van de resolutie van de digitale afbeelding. De fotoprints worden binnen drie dagen per post bezorgd, thuis of juist elders. De prijs/kwaliteit-verhouding heeft in Duitsland al tot diverse topscores geleid in allerhande tests. Volgens Attallah is het enthousiasme van gebruikers en media overweldigend. 'Dat zie je ook terug in onze cijfers: in het eerste half jaar van 2001 hadden we drie maal zoveel afdrukklanten als in het voorgaande jaar; de omzet werd zelfs vervijfvoudigd.'

De succesformule heeft zijn weg inmiddels ook gevonden naar bedrijven; er zijn een aanzienlijk aantal B2B-concepten opgezet, die geheel op wensen van de klant zijn afgestemd. Verder wordt op alle fronten hard gewerkt aan uitbreiding elders binnen Europa, waarin Pixum zich als leidinggevende on line print service wil etaleren. Nederland is aantrekkelijk vanwege het hoge internetgebruik (7,28 miljoen inwoners met internetverbinding thuis). Nederland heeft de snelst groeiende markt voor digitale camera's, terwijl er nog weinig concurrerende services zijn.

Voor de opstartperiode in Nederland geldt dat nieuwe gebruikers de eerste tien prints op briefkaartformaat cadeau krijgen. Dit aanbod staat tot 1 december.


NOOT VOOR DE REDACTIE:

PERSCONFERENTIE
U bent van harte uitgenodigd voor onze perspresentatie die op 16 oktober a.s. om 10:00 uur plaatsvindt in Pulchri Studio te Den Haag.
We tonen u daar de eenvoudige werking van onze fotodiensten, bieden een persmap met aanvullende informatie (op cd en papier), en uiteraard krijgt u de gelegenheid tot het stellen van vragen of houden van interviews. Voor alle bezoekers stellen we een tegoedbon voor onze afdrukservice beschikbaar.
Graag vernemen we vooraf of u van plan bent deze presentatie te bezoeken. U kunt dat via onderstaand telefoonnummer even doorgeven.

MEER INFORMATIE
Voor meer informatie verwijzen we u naar de website op <www.pixum.nl>. Bovendien kunt u contact opnemen met Titia Maas, te bereiken op 00-49-221-65004025.