Persbericht schrijftips

Het schrijven van een persbericht berust deels op ambachtelijke vaardigheden. Die gebruiken we graag om u een aantal tips mee te geven, die bij het samenstellen van persberichten van belang zijn. Persberichten vormen de belangrijkste manier om toegang tot de media te verkrijgen.

  • Houd het kort en krachtig.
  • Kom zo snel mogelijk to the point; vermijd briefachtige inleidingen.
  • Plaats de kern van het nieuws in de eerste zin.
  • Vat het hele nieuwtje in de eerste alinea samen; beschouw volgende alinea's als een toelichting.
  • Kom vooral met feiten, liefst controleerbare.
  • Beantwoord de vijf W's en H: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe.
  • Doe dit liefst in volgorde van belang (het antwoord op welke vraag maakt uw bericht zo bijzonder?).
  • Lees een aantal korte nieuwsberichten om dit principe door te krijgen.
  • Vraag u telkens af of de informatie enig 'algemeen/publiekelijk belang' dient.
  • Wek nieuwsgierigheid op, liefst in het begin al.
  • Herlees het tekstje vele malen, bij voorkeur met de ogen van een journalist/redacteur.
  • Laat het ook anderen lezen; hun kritiek leidt bijna altijd tot een verrijking van uw tekst.
  • Laat in een 'noot voor de redactie' weten wie wanneer bereikbaar is voor het verkrijgen van aanvullende informatie.
  • Zorg dat die informatie ook makkelijk en snel kan worden verstrekt.
  • Richt het persbericht bij voorkeur aan een deelredactie of redacteur die thuis is in het onderwerp van uw schrijven.
  • Doe dit niet in een tijd dat er belangrijke ontwikkelingen spelen waarin uw eigen nieuwtje niet past.
  • Laat het geheel er vertrouwenwekkend uitzien; officieel briefpapier, nette opmaak, heldere en verzorgde formuleringen, juiste adressering et cetera.
  • Plaats duidelijk het woord 'PERSBERICHT' bovenaan het document.
  • Laat uw persbericht nakijken door een ervaren journalist/tekstschrijver. Zit deze niet in uw familie- of kennissenkring, informeer dan alsnog even naar de mogelijkheden bij Joris Lange tekst&beeld producties.