DIAav en HDav - Software > Presentatiebewerking Wings

projektoren worden plotseling niet aangestuurd

(1/2) > >>

Corine Smeets:
Hallo Stumpfl-gebruikers
Wie weet raad? Gisteren een show afgerond, cd. gebrand, uitgetest met dvd speler verbonden aan kastje SD 302, liep perfect.
Daarna verbinding kastje-dvdspeler verbroken door opticalkabel uit kastje te halen.
Vervolgens wilde ik de andere show waar ik mee bezig ben, via de projektoren bekijken. Verbinding met PC is correct ( het lampje brandt en de compoort is actief) maar geen beweging in de projektoren. Wel op het scherm van de PC.
De hele help nagelezen, alles wat daar wordt gezegd gecontroleerd, stond allemaal hetzelfde als in de voorbeelden maar geen beweging.
Computer uitgezet en opnieuw geprobeerd. Geen beweging.
Mogelijke oorzaak want anders gedaan dan normaal:
-De verbindingstekker tussen kastje en PC niet losgemaakt, wel de compoort op niet actief gezet, toen ik de opticalkabel gebruikte voor de dvd-speler.
-De show niet gemaakt met de projektassistent en daarom weet ik niet zeker of ik de projektoren heb aangemeld. Maar ze staan bij de show in apparatenbeheer beide vermeld.
Bij voorbaat weer veel dank
Corine Smeets

Cuno Wegman:
Hallo Corine,

Ik weet niet welk type overvloeikastje jij gebruikt, ik gebruik de SD 404.
Als de verbinding tussen Wings Platinum en de SD correct is, branden (knipperen) er twee groene lichtjes: PC en Cue.
PC bijna constant aan, periodiek even heel kort uit,
Cue in een wisselend tempo.

Waar heb je de compoort op niet-actief gezet (voordat je de optical kabel wilde gebruiken)? En waarom heb je dat gedaan?
Verbreken van de (logische) verbinding tussen Wings Platinum en het kastje (met de knop 'Apparaatsturing activeren' in de werkbalk) is voldoende. Ook het afsluiten van Wings Platinum is voldoende.

Als de projectoren in het tabblad Apparaten van de Media-pool staan vermeld, dan zijn ze voor Wings Platinum aanwezig. Dat kun je ook controleren door te kijken of de dia's aan een magazijnpositie worden gekoppeld (tabblad Magazijnen in de Projectverkenner en/of de tekst in de smalle info-regel van elk beeld-object in de beeldsporen: 'P 1:1')

Op het tabblad Apparaten van de Media-pool moeten de projectoren onderdeel zijn van een apparaat (staat 1 of 2 regels boven de projectoren). Dat zou een 'Stumpfl DLC' moeten zijn. Op die regel staat in de kolom PC-poort/Adres aan welke poort het stuurapparaat gekoppeld is.
Als er nog geen koppeling is gemaakt, staat er '---'.
Dubbelklik op de tekst die daar staat, dan verschijnt de dialoog 'Configuratie Stumpfl DLC'. Kies in de eerste regel eerst voor Com1, en klik dan op de knop met de verrekijker. Als het kastje aan Com1 hangt, verschijnt de typenaam daarvan in de tweede regel. Als daar vraagtekens verschijnen of blijven staan, kies dan de volgende COM-poort en druk weer op de verrekijker.
Zodra de naam van het kastje verschijnt moeten de beide lampjes op het kastje gaan branden en is de verbinding tot stand gebracht.
Sluit dit venster dan met OK.
Daarna kan de verbinding naar believen worden in- en uitgeschakeld via de knop op op de werkbalk.

Corine Smeets:
Hoi Cuno
Ik heb SD 302 CD. en deze is geupdate via de cd. van Jan bij de laatste bijeenkomst.
Ik heb nu verbinding gemaakt tussen de PC, het kastje en de projektoren.
In het kastje brandt alleen het lampje onder PC. Het lampje onder cue heb ik alleen zien branden als ik met een cd. en de dvd-speler de show afspeel.
Ik activeer en de-activeer de verbinding met de PC d.m.v. apparaatsturing activeren onder uitvoer of met de icoon die dan geel moet worden. Er staat dan dat de compoort actief is. Omdat ik de show wilde afspelen met de pas gebrande cd. heb ik de apparaatsturing ge-deactiveerd middels deze methode.
De dia's zijn aan een magazijnpostie gekoppeld, dus de projektoren zijn aangemeld.
Bij apparaten staat eerst het Stumpfl-kastje met nu compoort 1 actief
dan alle apparaten met ----
Daaronder de beide projektoren.
Onder eigenschappen staat het kastje vermeld maar er brandt maar één lampje n.l. het boven vermelde.
Als ik op de PC de show laat lopen verschijnen wel de overvloeiblokjes op het kastje maar de projektoren worden niet aangestuurd. Zijn er meer mensen die zoveel gedonder hebben met het kastje?
Die verbinding met de compoort, zie andere discussie, is n.l. ook nog steeds niet betrouwbaar.
Wat kan ik nog uitproberen??
Veel dank
Corine Smeets.

Cuno Wegman:
Hallo Corine,

De 302 heeft minder lampjes dan de 404, dus de functie van de lampjes kan ook wel wat anders zijn.

Omdat de 'overvloeiblokjes' wel op het Stumpfl-kastje verschijnen, is de verbinding tussen Wings Platinum, de computer en het Stumpfl-kastje helemaal in orde.

Het probleem moet dan, denk ik, gezocht worden in de projectoren of in de keuze van het type projector in het Stumpfl-kastje.

Enkele teststappen:
Werkt het uitlijnen? (met de Line-Up-toets, handleiding vanaf pagina 20)
Als dat niet werkt, dan lijkt mij dat in het kastje de verkeerde projectoren geselecteerd zijn (maar vraag mij niet hoe dat zomaar kan gebeuren).
Het kiezen van het type projectoren staat in de handleiding beschreven vanaf pagina 17 (Konfigurieren der Projektor-Ports).

Als dat goed staat, dan de volgende stap:
Als je de cd-speler weer optisch aansluit (en de pc-verbinding uitschakeld zoals je eerder deed), doen de projectoren het dan wel weer als je een show-cd afspeelt?
Als deze show wel goed afspeelt, dan zou ik geen oorzaak meer kunnen verzinnen waarom de projectoren niet vanaf de pc zouden werken. Dan moet je morgen even contact opnemen met Jan Roeleveld.

Mij zijn eigenlijk maar heel weinig problemengevallen met de Stumpfl-kastjes bekend. Ik weet van één persoon dat het bijwerken van de software een keer mis is gegaan, maar verder niet.
Zelf heb ik met de kastjes geen problemen.
Het probleem met het wegvallen van de verbinding (in de andere discussie-lijn) was grotendeels verholpen door het actualiseren van de software in het kastje. De andere, bekende, oorzaak is de Undo-functie.

Corine Smeets:
Hoi Cuno
De Line-Up funktie heeft nog nooit gewerkt. Ook nu staat het kastje te knipperen met RST- RDij?
Ik krijg dat alleen weg door de stroom van de projektoren te halen.
Ik heb dat nog nooit anders meegemaakt en er een eigen uitlijnmethode voor bedacht.
De volgende stap van de projektoren. Daar stonden inderdaad  de verkeerde n.l. Ekta/Rt i.p.v. L_P600. Ik heb dat nu zoals in de gebruiksaanwijzing staat aangegeven, veranderd.
Juist de show via de PC, het kastje en de projektoren afgespeeld. Ze lopen dus weer, zij het nog niet probleemloos.
Bij de eerste 3 keer begonnen ze pas te reageren bij dia 2-2. De 4e keer ging het goed maar sloeg de zaak tijdens het afspelen weer een paar keer op hol, een euvel waar ik ook al vanaf het begin mee te maken heb.
Hij begint dan in versneld tempo vooruit of achteruit te gaan en gaat dat dan weer in halen. Al die tijd is de projektor waar zich dit voordoet, zwart en loopt de ander gewoon door. Het is niet altijd dfezelfde projektor en ook niet op dezelfde plaats. Niet fijn.
Snap je dat mijn enthousiasme over het kastje niet groot is?
Weer veel dank Corine

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie