Auteur Topic: video met bestandextensie MTS  (gelezen 21139 keer)

George van den Ochtend

  • Junior
  • **
  • Berichten: 28
video met bestandextensie MTS
« Gepost op: 24 september 2012, 23:11:06 »
Video met geluid - zo lees ik bij diverse berichten - schijnt lastig te zijn.
Het verhaal van Adri (geen geluid bij de video) kon ik ver volgen.
Ik heb de ac3filter (nieuwere versie) geïnstalleerd.
De video (full HD) met ext MTS in WP4 binnengehaald.
Deze speelt goed af, maar zonder geluid.
Ook in een geluidsspoor geplaatst en nogmaals aangevinkt het geluid te extraheren. In het popup venster loopt de groene balk tot halverwege en dan springt alles weg.
Er wordt een file "wave" aangemaakt, maar die blijft leeg. Er komt wel wat in (volgens de eigenschappen) maar totaal onherkenbaar. Ook voor audicity.

In VLC speelt de video heel goed. Mooi beeld, goed geluid.

Hoe krijg ik het geluid van de video te horen?
Wie heeft een tip?

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:video met bestandextensie MTS
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2012, 22:13:19 »
Hallo George,

Video met geluid is in principe niet lastig. Het lastige is het feit dat elke camerafabrikant bij elke nieuwe camera weer een paar veranderingen in de structuur van de videobestanden aanbrengt...

Een stukje lengteverschil tussen audio en video is soms onvermijdelijk (wordt veroorzaakt door de camera), maar halverwege is een beetje erg kort.

Heb je binnen WP het gebruik van intermediate-videobestanden ingeschakeld?

Heb je het AC3-filter ingesteld op 2.0-stereo?

Voordat je verder gaat experimenteren: wel eerst even handmatig het gemaakte wave-bestand verwijderen, anders kan het zijn dat WP geen nieuwe audio-extractie kan uitvoeren.
AVé,
Cuno

George van den Ochtend

  • Junior
  • **
  • Berichten: 28
Re:video met bestandextensie MTS
« Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2012, 20:17:07 »
Hoi Cuno.

Helaas nog niet gelukt.

Het AC3 filter vs 2.5 kent geen stereo 2.0. Daarom ingesteld op 2.1
Alles verwijderd. En gewoon een nieuw pt4 versie (nieuwe test show)gemaakt.
De videofile een andere naam gegeven.

Ergens anders een WMV videofile gevonden. De voorbeeldvideo in W7.

Tijdens het aanmaken van de show het intermediaite vinkje geplaatst.
In de mediapool bij video RK en toevoegen. Beide bestanden binnengehaald. Dus MTS en WMV.
Gewacht tot het stopbordje weg was.
De WMV als eerste gedaan. In het zwarte gezet. Het videodeel verscheen in een videospoor en het geluid verscheen in een geluidspoor!
Het geheel was af te spelen. Beeld en geluid.
In de mediapool verscheen een wav file bij audio en in de showmap bij video ook het wavfiletje.

Daarna precies hetzelfde gedaan bij de MTS file.
Het videospoor verscheen. Enkele seconden zag ik het venster: audiobestand maken. Dat sprong snel weg.
Geen geluidspoor. Geen wav file in de audiopool.
WEL drie even lange, even grote wav files in de videomap. Deze zijn echter niet af te spelen.

De regel INTERMEDIATE bestanden staat:JA(OK) enz
In het log regeltje staat: intermediate  videobestand voor video "test 3.MTS" Q2P2 (1920x1080) bestaat niet
Maar datzelfde stond er ook bij de WMV file.

Ik hoop dat je me opnieuw een hulpje kunt toevoegen?

Groeten

George

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:video met bestandextensie MTS
« Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2012, 21:21:42 »
Hoi George,

WP (her)kent alleen stereo-geluid, en dat is dus (inhoudelijk) 2.0).
Ik dacht dat het AC3-filter dat ook als "2.0 stereo" toonde. Ik heb het even nagekeken (en gelijk2.5b geïnstalleerd):
het bedoelde outputformaat heet gewoon "stereo".

Testvoorstel:
Pas de instellingen van AC3-filter aan, verwijder de gegenereerde (onbruikbare) wav-bestanden en sleep het videobestand opnieuw vanuit de Media-pool naar een geluidsspoor.
AVé,
Cuno

George van den Ochtend

  • Junior
  • **
  • Berichten: 28
Re:video met bestandextensie MTS
« Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2012, 17:00:57 »
Hoi Cuno

Gedaan wat je voorstelde.
Ook nog even een MP4 geprobeerd. Liep goed.

De MTS blijft problemen geven. Kortom, doet 't niet
En het stopbordje blijft staan! Zelfs een half uur voor 30 sec video

Wat me opviel:
Bij de videoeigenschappen
MTS: bij deinterlacing staat "Bovenste veld eerst"           en bij de lopende video's staat er "uit"
MTS: bij instellingen voor weergave staat "weergave niet mogelijk"                 en bij de lopende "WMVideo decoder at WM ASF reader"
in de mediapool staat bij de bitrate voor de MTS  op "21234" kbps       en bij de lopende 5942 (=wmv)  en een keer 1481 (mp4) Nogal een verschil!

Groeten

George



Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:video met bestandextensie MTS
« Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2012, 18:35:13 »
Hoi George,

Het stopbordje heeft niets met de audio te maken. Dat bordje geeft aan dat (ook) het intermediate-videobestand niet gemaakt kan worden.

Kijk eens wat de instelling is bij Extra - Opties - Globale opties - Algemeen - Video-weergave.
Als deze optie aan staat, zet hem dan eens uit. En andersom.

Heb je de meest recente versie van de Quicktime Player geïnstalleerd?

Lukt het niet, stuur mij dan via WeTransfer zo'n videobestandje toe. Dan kijk ik hoe dat bestand zich hier gedraagt (of misdraagt).
AVé,
Cuno

Bert Verlinden

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Re:video met bestandextensie MTS
« Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2012, 23:11:04 »
Heren,

Ik zet de .mts-bestanden om met het gratis 5DtoRGB. Dit programma heeft een eigen "engine" om AVCHD-bestanden naar .mov om te zetten, maakt geen gebruik van de engine van Quicktime. Voor settings verwijs ik naar http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?281341-5DtoRGB-settings-for-GH2 . Let wel op de bestandsgrootte, de .mov-bestanden zijn een veelvoud van de .mts-files.

groeten,

Bert

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:video met bestandextensie MTS
« Reactie #7 Gepost op: 8 oktober 2012, 20:55:33 »
Hallo George, Henk,

@George
Ik heb jouw videobestanden ontvangen en ingelezen in Wings Platinum (4.25b).
Dat heb ik gedaan op twee verschillende computers:
- computer 1: Windows XP, Quicktime 7.6.9, AC3-filter 2.6b (instelling Stereo)
- computer 2: Windows 7, Quicktime 7.7.1, AC3-filter 1.63b (instelling Stereo)
Het resultaat was in beide gevallen gelijk (zoals ik verwacht had): het geluidsspoor werd probleemloos uit de video gevist.

De instellingen binnen WP (Extra - Opties - Globale opties - Algemeen):
Automatische codec-keuze door Windows: UITgeschakeld

Als bij jou de bestanden, ook met deze instellingen, niet leiden tot bruikbare geluidssporen, dan staat er vermoedelijk software op jouw computer die het moie WP in de weg zitten. Van verschillende Pinnacle-versies is bekend dat ze andere programma's storen.

@ Henk:
Een conversie is in de meeste gevallen niet noodzakelijk. Het maakt het beeldmateriaal in ieder geval niet beter dan het origineel was.
Het bestandstype .mov zegt niets over de beeldkwaliteit of de grootte. En ook niets over de leesbaarheid voor Wings Platinum: in een .mov-bestand kunnen vele verschillende codecs gebruikt zijn. Blijkbaar maakt het door jou gebruikte conversie-programma gebruik van een minder ruimte-effectieve codec dan jouw camera.
AVé,
Cuno

George van den Ochtend

  • Junior
  • **
  • Berichten: 28
Re:video met bestandextensie MTS
« Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2012, 15:44:34 »
Bedankt Cuno.

Ik heb de wav binnen en kan wat verder proberen.

Ik ga de instellingen nogmaals controleren.
En zal tevens dan eens proberen uit te zoeken welk softwarepakket roet in het eten gooit.
Pinnacle heb ik niet. Dus zal het wat anders moeten zijn.

Wanneer het bij me lukt laat ik het je weten.

Groeten

George

George van den Ochtend

  • Junior
  • **
  • Berichten: 28
Re:video met bestandextensie MTS
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2012, 21:23:22 »
Hoi Cuno

Het is me nog steeds niet met jouw adviezen gelukt.
Ik heb de nieuwste Quick time geïnstalleerd. Ingesteld als favoriete afspeler. Wanneer ik de file open in Quick time verschijnt: fout-2048:H. Via verschillende fora lees je dat die fout heel veel voorkomt en dat niemand een goed, direct antwoord heeft. Wel adviseert men: verander de extentie "mts" in "wmv" En inderdaad de file is af te spelen, maar niet via Quick Time. Ander advies: installeer iTunes ernaast. Helpt ook niet. Nog een advies: installeer: apple application support. Helpt ook niet. Advies om Litle Codec Pack te installeren. Loopt ook niet. Een andere register cleaner te gebruiken. Ik gebruik CCleaner. Regfix vond meer dan 500 zgn probleemgevallen. Voor verwijderen en/of herstellen, moest je dat programma kopen. Volgens mij dus een warmmakertje, een bangmakertje en gedwongen winkelnering. Hielp dus ook niet
Ik heb geen Pinacle software op mijn pc staan. Tenzij er een produkt van Pinacle is met een andere naam.
Alles idem geprobeerd op mijn laptop. Zelfde resultaat.
Sony verstopt zich achter het feit dat de bijgeleverde software goed afspeelt. Is waar, maar dus niet voor mijn (WP4) probleem.
De camera neemt ook op in MP4 formaat met verhoudingen 4 : 3. En geen full HD.
Totdat er iemand is die weet hoe het wel moet, gebruik ik die maar en ga eens uitzoeken hoe ik die verhouding verander naar 16 ; 9.

Het advies een converter in te zetten die dan de bestanden vergroot lijkt me geen goed idee. 1 minuut mts is al 100 MB. En dan nog meer?

Groeten

George