Auteur Topic: Geluidsinstallatie middelgrote zalen  (gelezen 17067 keer)

Krekels

  • Junior
  • **
  • Berichten: 23
Geluidsinstallatie middelgrote zalen
« Gepost op: 9 maart 2008, 13:18:57 »
Beste Winger,

In veel zalen is geen geluidsinstallatie voorhanden.

Voor lezingen (veelal in zalen tot 100 mensen) gebruik ik een laptop,
met de standaard bijgeleverde kleine boxen (twee dell-boxen met een 'basblok' voor onder tafel).

Het geluidsniveau en -kwaliteit is dan net toereikend, maar zou voor mij wel groter/mooier mogen zijn.
 
De boxen staan ook dichtbij de laptop. Liever had ik ze vooraan in de zaal naast het scherm staan.


Mijn vraag is nu: wat zijn de mogelijkheden om een kleine geluidsinstallatie mee te nemen voor een lezing.
Heb nog geen idee wat er mogelijk is (een gitaarversterker-combinatie?),
dus iedere suggestie is welkom.

dank en tot weer,

René Krekels


Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Re: Geluidsinstallatie middelgrote zalen
« Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2008, 14:47:34 »
Beste René
Ik zat met hetzelfde probleem en heb dit opgelost door de aanschaf van "actieve speakers", d.w.z speakers waar de versterker in is verwerkt. Mijn eigen zoektocht is uitgekomen op speakers van het merk "Near" by ESI" Op mijn buro heb ik Near 04 en als ik presenteer kom ik goed uit de voeten met Near 05. De firma "Feedback" uit Rotterdam met een filiaal in Utrecht is over het algemeen redelijk met zijn prijzen. Je kunt je helemaal arm kopen aan deze spullen maar de prijs/kwaliteit verhouding van dit merk is behoorlijk.
succes
Hans Rensen
Hans Rensen

Krekels

  • Junior
  • **
  • Berichten: 23
Re: Geluidsinstallatie middelgrote zalen
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2008, 21:41:02 »
Hallo Hans,

dank voor je antwoord. Precies wat ik zoek; actieve speakers.
Ziet er veelbelovend uit, mn de Near 05. Zag dat ze ook in opnamestudios gebruikt worden.
Neem aan dat de boxen met een lang kabel eenvoudig in te pluggen zijn in de laptop.

dank en tot weer,

René Krekels

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Geluidsinstallatie middelgrote zalen
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2008, 00:18:24 »
Hallo René,

Op het duitse AV-Stumpfl forum is dit onderwerp onlangs ter sprake geweest, waarbij ook wat adviezen uit de koker van Stumpfl kwamen. Kijk maar eens op http://www.stumpfl.com/forum in de categorie HDAV Technik.
Heel wat jaren heb ik me gered met een of twee paar Philips MFB boxen, maar in zalen groter dan zo'n 50 vierkante meter heb je speakers nodig met een flink hogere geluidsdruk. Daarom heb ik me vorig jaar een paar JBL EON10 boxen aangeschaft die relatief hoog staande op een statief het geluid over de hoofden van het publiek uitstrooien, zodat niet de voorste rij oordoppen nodig heeft en de achterste nauwelijks iets hoort. De EON 15 heeft meer vermogen maar is ook aanzienlijk zwaarder.
Op hun website biedt Stumpfl o.a. tweedehands JBL's aan, die o.a. via Stumpfl Nederland te koop zijn. Maar als wat op internet rondneust kom je ook wel goedkopere nieuwe tegen, o.a. bij www.dolphinmusic.co.uk. Zelfimport loont!
Verder zijn er nog diverse andere merken, die echter vaak ook prijziger maar veelal ook meer kwaliteit bieden.
De Near boxen die Hans aanraadde ken ik niet en heb er dus ook geen oordeel over. Mogelijk is dat een goede keus.
Vergeet verder niet een mengpaneel tussen te schakelen. De handige kleine Eurorack UB802 van Behringer is een echte aanrader.
Succes met je afwegingen en aanschaf.

Groeten,
Henk

Krekels

  • Junior
  • **
  • Berichten: 23
Re: Geluidsinstallatie middelgrote zalen
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2008, 17:00:49 »
Hallo Henk en Hans,

dank voor jullie gedachten en praktijkkennis.

Dat is het mooie van AV-series maken; beelden maken, muziek bestuderen, serie vormgeven en dan nog gaan presenteren.
Met de geluidsweergave komt er weer een bijzonder onderdeel bij in de kennis-kunde-reeks.

Ik kom nu uit op de Esi Near05, die levert 150 W en 'staat zijn mannetje door de Kevlar 5'Driver en de goede punch van de woofer' (jawel !, vlg internetsites).

Nu ben ik echter verre van ingevoerd in de audio-zaken en resten enige nevenvragen.

Worden bv bij die boxen kabels geleverd die direct op de laptop inplugbaar zijn. En zijn die kabels lang genoeg?
En ... is een mengpaneel nodig (ook met de active boxen van Esi). of is dat sowieso handig voor het aansluiten van een microfoon.

Lijken misschien triviale vragen, maar ik heb geen antwoorden dus verneem het zeer gaarne,


dank en tot weer,

René Krekels
 

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Geluidsinstallatie middelgrote zalen
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2008, 23:01:43 »
Hallo René,

Nee dat gaat niet. Hoewel ik de boxen niet ken, hebben ze vrijwel zeker XLR connectors. Staat dat niet op de website?
Je zult er losse XLR kabels bij moeten kopen, vermoed ik, want hoe lang moeten die zijn? 10, 15, 20 meter?
Je laptop heeft vast een mini-jack connector. De overgang via een mengpaneel is dan al iets eenvoudiger. Voor je AV geluid is er meestal een tweetal tulpconectors, zodat je een standaard kabeltje met aan een kant een mini-jack en aan de andere kant 2 tulpstekers. Eventueel kun je er nog tulp-jack overgangsstekers tussen zetten. Er zijn ook tulp-XLR overgangsstekers en jack-XLR koppelkabels.
Om op het mengpaneel terug te komen: voor een grotere zaal (waar je zoveel vermogen nodig hebt) heb veelal een microfoon nodig. dat kan een bekabelde, een radiografische handmicrofoon of -headset zijn. Maar met het mengpaneel kun je dan AV geluid en microfoon onafhankelijk regelen.
Succes verder,

Henk

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Re: Geluidsinstallatie middelgrote zalen
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2008, 15:25:34 »
Hallo René
De Near 05 hebben zowel een Jack- als een XLR aansluiting.
Ik heb toen meteen bij aanschaf 2 setjes kabels aangeschaft met een lengte van ruim 10 meter. Waarom 2 setjes? ... omdat kabelbreuken nogal eens voor kunnen komen of een onverlaat stampt met zijn olifanten-voeten gezellig door je kabels. Bij Feedback (de zaak waar ik het setje heb aangeschaft) hebben ze een ruim assortiment aan kabels tegen een schappelijke prijs. Verder heb ik een mini-mini mengtafeltje van Behringer die ook niet duur is maar heb er nog geen praktijkervaring mee. Het betreft de Xentix 502. Alles samen met extra kabels, verlengsnoeren etc heb ik in een goedkoop Praxis koffertje. Hierdoor heb ik voor wat betreft dit onderdeel nooit problemen omdat ik weet dat mijn eigen spul in orde is.

Succes met je aanschaf

Hans
Hans Rensen

Krekels

  • Junior
  • **
  • Berichten: 23
Re: Geluidsinstallatie middelgrote zalen
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2008, 23:32:53 »
Hallo Hans en Henk,

dank voor jullie adviezen.

Inmiddels is een bestelling (bij www.studiodedijk.nl) onderweg voor:
2x Esi Near 05 (a EUR 129,-)  EUR 258,-  (actieve BOXEN)
1x Behringer Xenyx 802  EUR 67,-     (Mengpaneeltje)
3x Kabels 10 m (a EUR 12,-)  EUR 36,-
1x 3,5mm-stereo/tulp-tulp  EUR 12,-  (van mengtafel naar laptop)
1x Behringer C1   EUR 49,-  (Microfoon)
1x Kabel 10 m   EUR 12,-

Als alles werkt, aan de laptop hangt en bij mijn volgende lezing (10 april) heeft gedraaid, zal ik jullie mijn bevindingen melden.

Ja, ook ik ben zeer benieuwd,

groet en tot weer,

René Krekels

P.s. Een draadloze microfoon leek me ook handig, maar is (te) duur. Iemand opperde een blue-tooth gestuurde microfoon die direct op je laptop valt aan te sluiten. Dat komt later wellicht nog een keer.


Henk Butink

  • Junior
  • **
  • Berichten: 22
Re: Geluidsinstallatie middelgrote zalen
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2010, 12:10:44 »
Hallo Hans, Henk en René,

Geweldig advies.
Ik heb deze installatie ook aangeschaft (bij Van Dijk, prima service trouwens). In augustus 2010 waren de prijzen nog ong. gelijk.
Echte een aanrader!
Ik heb de pc aangesloten op één van de mix-kanalen. Dan heb je op de mixer de volume regeling in combinatie met de microfoon.

Henk Butink