Auteur Topic: Donker beeld  (gelezen 14182 keer)

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Donker beeld
« Gepost op: 29 september 2007, 11:27:36 »
Hallo allemaal.

Ik heb een raar verschijnsel, waar ik tot nu toe geen oplossing voor heb kunnen vinden.
Als ik mijn net gemaakte digishow op een klein scherm bekijk, lijken de kleuren goed.
Echter als ik via f5 overschakel op volscherm, dan zien de opnames er heel donker uit.
Alle donkere delen in de foto's slaan helemaal dicht.

Wie heeft er een idee hoe dat ontstaat, en hoe op te lossen.

Groet Anton

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Donker beeld
« Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2007, 22:54:38 »
Anton,

Gebruik jij een kleur calibratie systeem?
Als wings in de venstermodus is, schakelt deze het calibratieprofiel uit, in weergave modus wordt deze wel gebruikt, dit zou het verschil kunnen verklaren...

Zelf gebruik ik een SpyderPro om het beeldscherm te kalibreren en ondervind niet de problemen die jij omschrijft.

Of heb je de afbeeldingen met een ander kleurprofiel dan sRGB opgeslagen?


Groeten,

Jaap
www.fotojaap.nl
Jaap

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Donker beeld
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2007, 21:58:26 »
Hallo Jaap.
Fijn dat je mee wil denken.

Ik gebruik zelf de monaco optix.
En heb daar net twee posters mee laten afdrukken, die behoorlijk lijken op wat ik op mijn scherm zie. Dus die calibrering ben ik wel tevreden.

Een van de beelden die in fullscreen erg donker is, heb ik bekeken in jpg en raw (camera instelling, adobe rgb) met de volgende programma's. Photoshop, lightroom, paintshop pro en de windows verkenner.
Nergens worden de beelden zo donker als bij fullscreen. Bij lichtere foto's valt het niet zo op, alleen bij donkere delen wel. Die slaan helemaal dicht. Heb je nog meer ideeen.

Groet Anton

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Donker beeld
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2007, 22:18:29 »
Hallo Anton,

Ik vermoed dat je binnen Wings Platinum bij
Extra
Opties
Project-opties
Grafische weergave
hetzij de instellingen op "automatisch" hebt staan, of (waarschijnlijker) op handmatige instelling waarbij de keuze "Volledig scherm toestaan" of "Multihead volledig scherm" is gekozen.

Bij die methodes van weergeven wordt door de grafische engine van WP de grafische kaart direct aangesproken, zonder de tussenweg van Windows. Dat heeft (beperkte) voordelen voor de prestaties. Maar een groot nadeel voor het resultaat: kleurprofielen worden NIET gebruikt bij de F5-weergave.

Op eenvoudige wijze is vast te stellen of dit de oorzaak is van jouw probleem:
open het screen in Wings Platinum,
zorg er voor dat er een afbeelding zichtbaar is waarbij het probleem zich duidelijk manifesteert,
maak het scherm maximaal door erop te dubbelklikken
Dan zou het beeld nog goed moeten zijn.
Druk nu op F5.
Als het beeld nu (te) donker wordt, dan is met zekerheid vastgesteld dat sprake is van de hierboven genoemde situatie.

De enige oplossing is dan: kies bij de Instellingen voor grafische weergave voor handinstelling met variant "Volledig scherm uitschakelen".

AVé,
Cuno

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Donker beeld
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2007, 22:24:49 »
Jaap, ik heb net een van de donkere beelden in rgb en in srgb in de tijdlijn gesleept.
Maar het maakt geen verschil.
Ook heb ik verschillende kleurprofielen uitgeprobeert.
Ik zie geen verandering.
Oei, ik zou het even niet weten zo.

Cuno, ben je aan het meelezen. Heb jij nog een goed idee misschien.

Groet Anton.

www.antonsollie.nl

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Donker beeld
« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2007, 22:33:44 »
Cuno, je was inderdaad aan het meelezen, en reageerde sneller dan ik kon plaatsen. Geweldig.

Je oplossing trouwens ook. Met een kanttekening.
Tussen het dubbelklikken en f5 zat geen verschil. Allebei donker beeld.

In de opties stond inderdaad  "volledig scherm toestaan"
Deze heb ik nu uit staan, en het probleem is verdwenen.
Wat is nou het verschil tussen uit en aan.
Ik zie zo geen verschil.

Groet Anton
www.antonsollie.nl

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Donker beeld
« Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2007, 10:58:23 »
Anton,

Dit is wat Cuno al eerder beschreef, in de optie "volledig beeld toestaan" wordt je kleurcalibratie in Wings volledig uitgeschakeld.

Gelukkig is jou probleem opgelost, helaas zijn mijn strepen bij sommige beeldbewegingen nog niet verdwenen, maar we blijven zoeken ;-)

Groet,

Jaap
Jaap

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Donker beeld
« Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2007, 11:29:42 »
Dankje Jaap voor het meedenken.

Ik heb schijnbaar het verhaal van Cuno gemist.
Ik zal het opzoeken, en nog eens lezen.

Groet

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Donker beeld
« Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2007, 17:28:58 »
Hallo Anton,

Foutje van mij: ik heb in mijn antwoord twee verschijnselen door elkaar gehaald.
Bij de overgang van een klein screen naar een geheel gevuld scherm (via dubbelklik of via F5) zou je de overgang moeten zien tussen correcte kleuren (lees: met gebruik van kleurprofiel) en verkeerde kleuren (zonder kleurprofiel).

Het verschil dat je ziet bij de overgang van een met dubbelklik vergroot scherm naar de stand via F5 is het scherpteverschil dat optreedt als de resolutie van de preview niet gelijk is aan de resolutie van de presentatie-kwaliteit.
Standaard zijn beide waarden gelijk, maar tijdens het programmeren van een serie kan het prettiger werken (sneller, soepeler) als de preview-resolutie verlaagd wordt naar bijvoorbeeld 50%.
Deze instelling vind je bij de Eigenschappen van het Screen (het virtuele projectiescherm).
AVé,
Cuno

Cor

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Re: Donker beeld
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2008, 21:26:07 »
Ik heb het probleem, als ik in  Wings Platinum in het preview scherm dubbel click, de knop F4 indruk, maar ook als ik een eigen gemaakte exe wil zien, gaat mijn scherm uit de kallibratie en veranderen dus de kleuren. Mijn vraag is, hoe komt dit en wat kan ik hiertegen doen.